به گزارش می متالز، شاید رشد سهام ایرانخودرو از نگاه بسیاری از تحلیلگران بنیادی منطقی نیست با این حال فعالان بازار بار دیگر بهانهای نهچندان تازه را برای خرید این سهم به کار بردهاند. «خودرو» از روزهای پایانی اسفند تاکنون رشد 35 درصدی را تجربه کرده است. عصر روز گذشته و پس از پایان معاملات نیز سهام ایرانخودرو شفافسازی قابل توجهی روی «کدال» قرار داد. در این شفافسازی به استفاده از راهکارهای قانونی برای خروج از ماده شمول ماده 141 قانون تجارت اشاره شد. به صورت مشخص تنها راهحل برای فرار از ورشکستگی در ایرانخودرو افزایش سرمایه سنگین از تجدید ارزیابی داراییها است. احتمالا روند کندی را در این خصوص در ایرانخودرو شاهد باشیم و طی هفتههای آینده نیز اعداد متفاوتی از میزان احتمالی افزایش سرمایه به گوش خواهد رسید. میتوان تخمین تقریبی از میزان افزایش سرمایه احتمالی ارائه داد با این حال به منظور جلوگیری از دامن زدن به شایعات باید با دقت بیشتری به محاسبه پتانسیل افزایش سرمایه احتمالی پرداخت.
«دنیای بورس» در گزارشهای خود در میانههای دی و همچنین اوایل بهمن به انتظار نوسانات شدید قیمتی سهام ایرانخودرو با شایعات در خصوص احتمال افزایش سرمایه سنگین اشاره کرده بود. همانطور که اشاره شده بود باید در انتظار داغ کردن سهام «خودرو» با تقویت شایعات در این خصوص بود. به این ترتیب در گزارش با عنوان ریشهیابی سبقت «خودرو» از همگروهیها در 17 دی سال گذشته و همچنین در گزارش دیگری با عنوان صفنشینی در «خودرو» و «وبصادر» به انتظار برای نوسان سهام روی موج افزایش سرمایه سنگین «خودرو» اشاره شد.
همانطور که در این گزارشها اشاره شد از منظر بنیادی افزایش سرمایههای سنگین از تجدید ارزیابی در بهبود رویه بنیادی و عملیاتی بیتاثیر است. احتمالا بار دیگر این موضوع در بازار مطرح میشود که به واسطه چنین افزایش سرمایههایی امکان اخذ تسهیلات وجود خواهد داشت. در این خصوص باید به یکی از مشکلات بنیادی خودروسازان و فشار هزینههای مالی (سود و جریمه ناشی از اخذ تسهیلات) بر سودآوری این شرکتها توجه داشت.
در این شرایط باید تاکید کرد که انتظار برای سیگنالهای منفی بنیادی در صورتهای مالی ایرانخودرو وجود خواهد داشت و بر این اساس به هیچعنوان مبنای خرید و فروش را نباید به عوامل بنیادی تکیه داد. علاوه بر این حتی در زمان انتشار عملکرد مالی این شرکت احتمال شوکهای منفی وجود دارد و این موضوع باید مورد توجه معاملهگران قرار گیرد. نکته دیگر اینکه میزان رشد قیمت سهام ایرانخودرو کاملا مبهم است و این یکی از بزرگترین ریسکهای پیش روی سهام این شرکت خواهد بود. همانطور که میزان رشد قیمتی را نمیتوان به عامل واقعی ربط داد از سوی دیگر زمان توقف صعود سهام یا پایان موج صعودی نیز مشخص نخواهد بود. با این حال به صورت کلی باید گفت که توهم از ارزندگی ناشی از تجدید ارزیابی داراییها به حدی در سالهای اخیر قوی بوده که بعضا برخی از تحلیلگران بنیادی را متقاعد کرده است. بر این اساس در شرایطی که نقدینگی همچنان به صورت غیرمنطقی به این عوامل واکنش نشان میدهد نمیتوان استدلال منطقی از رویه قیمتی آتی ارائه کرد.
ایرانخودرو تا پایان پاییز زیان بیش از 5 هزار میلیارد تومانی را تجربه کرده است. این شرکت به تنهایی در پاییز بیش از 2500 میلیارد تومان زیان تجربه کرده است. بررسیهای «دنیای بورس» حاکی از این موضوع است که ایرانخودرو سال 97 را با زیان حدود 7 هزار و 500 میلیارد تومانی به پایان خواهد رساند. در نتیجه زیان انباشته این سهم در پایان دوره مالی 97 به بیش از 7 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. با توجه به سرمایه 1530 میلیارد تومانی محاسبات حاکی از این موضوع است که ایرانخودرو باید افزایش سرمایه بیش از 800 درصدی را برای خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت (بر اساس صورتهای مالی سال 97) در پیش بگیرد.
بر این اساس بار دیگر تاکید میشود لازم است که از علل نوسانات قیمتی سهام آگاهی کافی ایجاد شود تا از توهمات احتمالی دور شویم.