به گزارش میمتالز، با توجه به گسترش خودروهای الکترونیکی پیشبینی میشود که در آینده نزدیک، میزان تقاضا برای لیتیوم با رشد قابلتوجهی همراه شود و از اینرو قیمت سبکترین فلز ذخیره کننده انرژی نیز روند افزایشی را در پیش خواهد گرفت. این در حالی است که آنگلو امریکن با توجه به وضعیت این فلز در آینده خواهان حذف معاملات آن در بورس است.
آنگلو امریکن بهعنوان شرکت استخراج معادن بریتانیایی روز جمعه اعلام کرد که به صورت فعال و پیگیر به دنبال حذف معاملات لیتیوم در بورس است، چراکه میزان تقاضا از جانب خریداران، بهخصوص مشتریانی که با بخش خودروهای الکتریکی مرتبط هستند، در حال افزایش است. در حال حاضر این شرکت فلزات کلیدی باتری از جمله مس و نیکل را تولید میکند و معتقد است که با گذر زمان بیشتر خریداران به سمت فلزاتی میروند که برای گسترش اقتصاد سبز به کار گرفته خواهند شد. از اینرو در دنیا میزان تقاضا برای لیتیوم در حال افزایش است. از طرف دیگر پل وارد، رئیس بازاریابی فلزات اساسی در حاشیه کنفرانس جهانی مس آسیا در CRU در شانگهای نیز گفت: ما معدن لیتیوم نداریم و آن را معامله نمیکنیم، اما به دنبال لیتیوم هستیم.
آنگلوامریکن در حال حرکت به سمت کالاهای فراتر از فلزات اساسی و گرانبهاست. این شرکت معدنی، وودسمیت را در سال ۲۰۲۰ خریداری کرد. Woodsmith دارای بزرگترین ذخایر شناختهشده پلی هالیت (تجمیع چندنوع نمک) در جهان است؛ ماده معدنی طبیعی حاوی مواد مغذی از جمله پتاسیم، کلسیم، منیزیم و گوگرد که با نام POLY۴ به بازار عرضه میشود. در حال حاضر ارزش بازار آنگلوامریکن حدود ۳۰.۳۶ میلیارد پوند معادل ۳۷.۷ میلیارد دلار است که وودسمیت را به قیمت ۴۰۵ میلیون پوند معادل ۵۲۷ میلیون دلار در آن زمان خرید و این خرید موجب شد که ارزش بازار این غول معدنی در ماه فوریه ۱.۷ میلیارد دلار کاهش داشته باشد. استراتژی این شرکت برای استفاده از واگن فلزات باتری، کمخطرتر است. آنگلوامریکن با هدف به دست آوردن مواد خارجشده برای این فلزات، در حال برنامه ریزی برای تامین مالی بدهی پروژههای میدان قهوهای یا سبز است.
در این راستا پل وارد، رئیس بازاریابی فلزات اساسی، عنوان کرد: اگر فرصتهایی برای ایمن سازی لیتیومی وجود داشته باشد که قبلا استخراج شده است که با آن احساس راحتی میکنیم و به شکل مناسبی میتوانیم به طور مستقیم به مشتریان خود بفروشیم، پس این نیز مورد توجه است. در حالی که فروش خودروهای برقی سریعتر از هر گروه خودروی بزرگ دیگری در حال رشد است، نامهای بزرگ صنعتی از جمله جنرالموتورز، فورد و تسلا اخیرا اعلام کرده اند که به دلیل فروش کندتر، هزینهها را به تعویق میاندازند. دادههای گردآوری شده توسط HSBC نشان میدهد که خودروسازان برای اولین بار مجبور هستند برای خودروهای برقی در راستای جابه جایی خودروهایی که قبلا لیستهای انتظار چندماهه داشتند، معاملاتی را ارائه کنند. براساس دادههای آژانس بینالمللی انرژی، بهرغم افزایش ۱۸۰ درصدی تولید لیتیوم از سال ۲۰۱۷ تاکنون میزان تقاضای این فلز برای دومین سال متوالی از عرضه در سال ۲۰۲۲ فراتر رفت.
آژانس بینالمللی انرژی اعلام کرد که میزان تقاضای جهانی ۶۰درصد برای لیتیوم، ۳۰درصد برای کبالت و ۱۰درصد برای نیکل تولیدشده در سال گذشته از سوی سازندگان باتریهای برقی بوده است. همچنین طی گزارش این آژانس مشخص شده است که مجموع فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ به ۱۰ میلیون تن رسید و انتظار میرود این رقم در سالجاری به ۱۴ میلیون تن برسد. استخراج کنندگان لیتیوم قیمتهای بالاتری را برای زنجیره تامین وسایل نقلیه الکتریکی (EV) مواد خود با توجه به تقاضا برای عرضه سازگار با محیط زیست و سازگار با چین برآورد و اعمال میکنند. لیتیوم، سبکترین فلز در ساخت کاتد با بار مثبت باتری استفاده میشود و به دلیل توانایی آن در ذخیره انرژی ارزشمند است. چین بزرگترین فرآوریکننده لیتیوم جهان است. با توجه به افزایش میزان تقاضا در راستای گسترش خودروهای الکترونیکی پیشبینی میشود قیمت این فلز در آینده افزایش یابد.
در حال حاضر قیمت کربنات لیتیوم به زیر ۱۴۵هزار یوآن در هر تن رسیده است که پایینترین قیمت از سپتامبر ۲۰۲۱ تاکنون به حساب میآید، چراکه موجودیهای بالای انبار میزان تقاضا را افزایش داده است. باد مخالف اقتصاد کلان از سوی بزرگترین مصرفکننده خودروهای برقی جهان یعنی چین، این انتظار را افزایش میدهد که صنعت خودروهای الکتریکی این کشور در راستای رشد اقتصاد شکست خواهد خورد.
دورنمای بدبینانه این بخش، تولیدکنندگان باتری را بر آن داشت تا از خرید مقادیر قابلتوجهی لیتیوم در طول دوره ذخیره سازی معمول خود در سهماه سوم سال خودداری کنند و به جای آن ترجیح میدهند از موجودیهای ناشی از مازاد عرضه از یارانههای گسترده دولت چین در طول سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ استفاده کنند. علاوه بر این، با بررسی قیمتهای غارتگرانه خودروهای چینی توسط اتحادیه اروپا به دلیل یارانههای پکن، خطر تعرفهها و موانع تجاری، نگرانیهای بیشتری را برای تقاضا پدید آورده است.
در جای دیگر، گروه CME خاطرنشان کرد که فروش خودروهای برقی در ایالاتمتحده انتظارات را ناامید کرده، زیرا هزینههای اعتباری بالاتر تمایل مصرفکنندگان را برای خریدهای بزرگ با مشکل مواجه کرده است. قیمت لیتیوم از ابتدای سال ۲۰۲۳ حدود ۳۷۷هزار یوآن به ازای هر تن معادل ۷۲.۵۷درصد کاهش یافته است. براساس مدلهای کلان جهانی و انتظارات تحلیلگران، انتظار میرود لیتیوم تا پایان سه ماه پایانی سالجاری میلادی با قیمت ۱۴۵هزار و ۱۵۸ یوآن به ازای هر تن معامله شود.
منبع: دنیای اقتصاد