تاریخ: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۳۲۵۴۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شهرستان مبارکه پایلوت کشوری در ساماندهی حمل بار معادن شد

‌می‌متالز - معاون حمل و نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان گفت: ساماندهی حمل بار معادن از اقدامات موثر این سازمان در راستای حفظ و نگهداری راه‌ها و ایمنی عبور و مرور، جلوگیری از تخریب جاده‌ها و حمل بار بدون بارنامه و بارگیری تناژ اضافه در معادن است که در این زمینه شهرستان مبارکه اصفهان پایلوت کشوری در ساماندهی حمل بار معادن شد.

به گزارش می‌متالز، محمد علی صلواتی روز سه شنبه افزود: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان معادن را به استقرار شرکت‌های حمل و نقل بار در محل خروجی معادن ملزم کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دفاتر شرکت‌های حمل و نقل در گذشته فاصله زیادی از معادن داشتند، تهیه بارنامه، طی مسافت و هزینه‌های جانبی را برای رانندگان و خرابی راه‌ها را بدنبال داشت که این اقدام موجب ساماندهی و تسهیل حمل بار معادن می‌شود.

معاون حمل و نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان اظهار داشت: ساماندهی حمل محصولات معدنی و مصالح ساختمانی از طریق اخذ بارنامه جاده‌ای یکی از مهمترین برنامه‌های این سازمان است.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، معادن مکلفند برای جلوگیری از خسارت به راه‌ها بر اثر اضافه تناژ، خروجی معادن و باری که از این معادن خارج می‌شود را در راه‌ها تحت صحابت بارنامه حمل کنند.

صلواتی گفت: این امر موجب کاهش تخریب جاده‌ها و راه‌ها در کشور می‌شود و رانندگان بطور قانونمند می‌توانند کالا‌ها را در سطح کشور حمل کنند.

وی بیان کرد: ضرورت اخذ کارت هوشمند رانندگان و ناوگان‌هایی که بار‌های معادن را حمل می‌کنند از طریق وزارت صنعت معدن و تجارت به کلیه معادن ابلاغ شده است.

معاون حمل و نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تا کنون اقدامات خوبی در معادن شهرستان مبارکه انجام شده ابراز امیدواری کرد که با مجموعه این اقدامات، حمل بار‌های معدنی از طریق بارنامه بصورت جدی‌تر در سطح کشور انجام شود.

وی اظهار داشت: آمار هفت ماهه استان حدود ۷۷ درصد افزایش حمل نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد و بیش از ۷۷ میلیون تن بار‌های معدنی و مصالح ساختمانی با بارنامه جابجا شده که نشان دهنده عملکرد مثبت استان در این زمینه است.

صلواتی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی‌ها در آینده باید جابجایی کلیه محصولات معدنی در جاده‌ها با رعایت تناژ مجاز و ضوابط حمل و نقل و اخذ بارنامه انجام شود.

سال گذشته میزان تُناژ طی شده کالا در مبادی استان ۲۱ هزار و ۴۱۸ میلیون تُن کیلومتر بود.

۴۹ هزار و ۳۳۷ نفر راننده، ۳۶ هزار و ۴۵۸ دستگاه خودرو و ۴۷۵ شرکت در حوزه حمل و نقل کالا در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

میانگین عمر ناوگان حمل و نقل باری استان اصفهان در بخش سنگین حدود ۲۰ سال، نیمه سنگین ۳۰ سال و نیمه سبک ۱۹.۶ سال است.

استان اصفهان در زمینه حمل کالا سهم ۱۰ درصدی از کل کشور را به خود اختصاص داده است و رُتبه نخست کشور در مجموع تناژ حمل شده را در اختیار دارد.

این استان دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه است که بدلیل موقعیت خاص آن در مرکز و بعنوان چهار راه ترانزیت بار و مسافر کشور، رُتبه نخست حمل بار و رُتبه سوم حمل مسافر را داراست.

اصفهان در زمینه تعداد معادن فعال، رتبه اول کشوری را دارد و از نظر میزان ذخایر قطعی هم جزو استان‌های برتر به شمار می‌رود.

شهرستان مبارکه با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده