تاریخ: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۱
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۲۵۵۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در نشست خبری چهارمین جشنواره «اینوماین» اعلام شد:

شناسایی ایده‌های نوآورانه در ۱۰ محور فناورانه در برنامه چهارمین جشنواره اینوماین

‌می‌متالز - مدیر ایمینو و دبیر جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین معدن و صنایع معدنی (اینوماین) اعلام کرد: در چهارمین جشنواره اینوماین، شناسایی ایده‌های نوآورانه در ۱۰ محور فناورانه را در برنامه داریم.

به گزارش می‌متالز، مجید وفایی فرد امروز در نشست خبری با بیان این مطلب، اظهار داشت: برای شناسایی ایده‌های نوآورانه، برگزاری تور‌های فناورانه در مجتمع‌های معدنی و صنعتی، برگزاری مسابقه ایده و رویداد‌های همرسانی بازیگران اکوسیستم نوآوری بخش معدن و صنایع معدنی (شامل استارت اپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها و سایر بازیگران)، در برنامه است.

وی ادامه داد: همچنین، ارائه نیاز‌های فناورانه شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی و معادن و مجتمع ها، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی، زیست بوم دانش‌بنیان را در بخش معدن و صنایع معدنی در دستور کار داریم.

طراحی جایزه سرآمدان نوآوری و فناوری معدن و صنایع معدنی

دبیر چهارمین جشنواره اینوماین با اشاره به اهمیت ورود طرح‌های نوآورانه در صنعت و کاهش ارزبری بیان داشت: طی سال‌های اخیر، اقدامات مناسبی در زمینه بومی سازی انجام شده، اما بخش معدن نیازمند ایده‌های جدید و شناسایی راهکار‌های نوآورانه است.

وی افزود: از جمله رویکرد‌های جدید در این دوره از جشنواره، طراحی جایزه سرآمدان نوآوری و فناوری معدن و صنایع معدنی با هدف ترغیب شرکت‌های نوپا به سوی خلاقیت و نوآوری، رشد مالی و ارتقای بهره وری شرکت‌ها با به کارگیری فناوری‌های نوین و ایجاد فرصت رشد و یادگیری از رهبران نوآوری در فاز‌های مختلف اجرایی است. این جایزه، طراحی شده و از دوره‌های بعدی به ایده پردازان اعطا می‌شود.

توجه سه دوره قبلی اینوماین به تولیدکنندگان

دبیر چهارمین جشنواره اینوماین با اشاره به دستاورد‌های سه دوره پیشین این جشنواره گفت: با توجه به اهمیت ارتقای سهم توسعه فناوری و افزایش رقابت پذیری در معدن و صنایع معدنی و تعامل تمامی ارکان نوآوری در آن، جشنواره اینوماین در سه دوره پیشین توانست علاوه بر مخاطبان دانشگاهی، شرکت‌های تولیدی و بهره‌بردار معدن و صنایع معدنی نیز را هدفگذاری کند.

وی ادامه داد: غالب ایده‌های دانشگاهی متمرکز بر کاربرد فناوری‌های نوین فاوا، نانو و بایو و جنبه‌های نرم مدیریتی در معدن و صنایع معدنی و اغلب ایده‌های شرکت‌ها، حول بهبود‌های فرآیندی و تجهیزات نوین بوده است.

حمایت صد درصدی ایمینو از طرح‌های نوآوران

دبیر جشنواره اینوماین با بیان اینکه تنها ۵ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در حوزه معدن فعال هستند، افزود: ایمینو در ۳ سال گذشته تلاش کرده با تسهیل گری، هم آواسازی، به هم‌رسانی، تنوع بخشی و تقویت کنندگی از ۸۲ شرکت دانش بنیان و ۲۸ استارتاپ حمایت کند.

وی افزود: در این راستا، ایمینو تاکنون ۷ رویداد همرسانی دایان، ۶ تور فناورانه و ۳۲ دوره آموزشی برگزار کرده است و با تکیه بر این اقدامات، چهارمین دوره جشنواره اینوماین نیز برگزار خواهد شد.

وفایی فرد با اشاره به اهمیت تشکیل یک CVC معدنی و آیین نامه مستقل حمایت از ایده‌های ارزش آفرین و کسب و کار‌های نوپای بخش معدن و صنایع معدنی اعلاکرد: ایمیدرو آمادگی صد درصد برای حمایت از طرح‌های نوآوران و نخبگان کشور را دارد و می‌توان با انعکاس این رویداد در رسانه ها، ایده پردازی و استفاده از پتانسیل‌های بخش نوآورانه در داخل و خارج از کشور را تقویت کرد.

حفظ مالکیت معنوی ایده‌های نوآورانه در جشنواره اینوماین

از سوی دیگر ضیاءالدین شفایی تنکابنی، رئیس موسسه یونیدرو و دبیر علمی جشنواره اینوماین در این نشست با اشاره به مهمترین اهداف سه دوره پیشین مطرح کرد: در سه دوره قبلی، تلاش ما آگاه سازی اکوسیستم نوآوری معدن و صنایع معدنی، جلوگیری از رقابت‌های درون خوشه‌ها و تغییر رویه‌های واحد‌های معدنی با استفاده از رویکرد نوآوری باز بوده است.

وی ادامه داد: در هر دوره، ایده‌ها واضح‌تر مطرح شده و اینوماین بالغ‌تر شده است. در چهارمین دوره نیز یونیدرو به عنوان موسسه پژوهشی مشترک ایمیدرو و دانشگاه تهران بخش داوری ایده‌ها را برعهده دارد.

شفایی تنکابنی با تاکید بر حفظ مالکیت معنوی ایده‌های نوآورانه و محرمانه بودن ایده‌های جذب شده در جشنواره، گفت: اینوماین به دنبال فراهم کردن بستر رشد و ایجاد انگیزه برای صاحبان ایده‌های نوآورانه و خلاق از طریق ترویج و تجهیز ملزومات نوآوری و کمک به تجاری سازی این ایده‌ها در هر سطحی از رشد است و تلاش دارد فرصت‌های همکاری و همرسانی شرکت‌های دانش بنیان و صاحبان کسب و کار به معادن را ایجاد کند.

وی افزود: ایده پردازان می‌توانند ایده‌های خود را بدون نگرانی در آدرس اعلام شده (به نشانی www.inomine.ir) ثبت کنند. با بررسی سطح آمادگی و سپس فرآیند تولید، دستیابی به فناوری یا نوآوری را مد نظر قرار می‌دهیم. نسل جدید باید با راه اندازی کسب و کار‌های نوآورانه آشنا شود تا بتوانند در زیست بوم نوآوری فعالیت داشته باشند که ما بستر آموزش و پرورش ایده‌ها تا رسیدن به یک کسب و کار را فراهم کرده ایم.

نوآوری لازمه رقابت پذیری و توسعه پایدار است

احمدرضا صیادی، رئیس انجمن مهندسی معدن ایران و عضو شورای سیاستگذاری چهارمین جشنواره اینوماین در ادامه این نشست مطرح کرد: رقابت پذیری و توسعه پایدار، ۲ رکن اصلی جهانی در توسعه صنایع کشور‌ها محسوب می‌شود و اگر بخواهیم صنعت معدنکاری را با این ۲ اصل همراه کنیم بدون شک، نوآوری نقش پررنگی دارد.

وی ادامه داد: سیاست‌های حمایتی از طرح‌های نوآورانه در دهه‌های قبل کمتر بوده و خوشبختانه جامعه دانشگاهی متوجه این خلا شده اند و سعی می‌شود پل ارتباطی میان دانشگاه، صنعت و نوآوری تقویت شود.

صیادی با بیان اینکه ایمیدرو با حمایت مادی و معنوی از جامعه نوآوران، راهگشای جامعه نوآور در عرصه معدن است، گفت: جشنواره‌هایی مانند اینوماین به ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری کمک می‌کند. همچنین، در زنجیره ارزش ایده تا محصول می‌تواند صاحبان ایده را یاری سازد.

وی ادامه داد: ایمیدرو با توجه به ماموریتی که در آبادانی و رشد بخش معدن و صنایع معدنی دارد، تلاش می‌کند با شناسایی و جذب طرح‌های نوآورانه، زمینه حمایت از طرح‌های نوآوران و نخبگان کشور را فراهم کند. انجمن مذکور نیز به عنوان تنها انجمن علمی مهندسی که در عرصه معدن فعال است، در ۳ دوره قبل به برگزاری کیفی جشنواره کمک کرده و در چهارمین دوره همپوشانی خواهد داشت.

منبع: ایمیدرو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده