تاریخ: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۴
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۳۲۶۵۲۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان در گفتگو با می‌متالز عنوان کرد:

فولادسازی فولاد هرمزگان در مرحله انتخاب پیمانکار

‌می‌متالز - شرکت فولاد هرمزگان دومین کارخانه بزرگ تولید فولاد بعداز انقلاب است که در کنار خلیج‌ فارس احداث شده است. ظرفیت اسمی این واحد ۱.۵ میلیون تن تختال (اسلب) است که در طرح‌های توسعه‌ای قرار است واحد‌های فولادسازی و نورد گرم نیز به این مجموعه اضافه شود.

به گزارش می‌متالز، «علیرضا کاظمی» مدیر تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان در گفتگوی با «می‌متالز» به توضیح در مورد تولید فولاد سبز، فناوری‌های به کار گرفته شده در فولاد هرمزگان و ... پرداخت که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید.

الزامات فولاد سبز

«علیرضا کاظمی» مدیر تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان درباره تولید فولاد سبز و اهمیت آن عنوان کرد: چندین سال است که موضوع تولید فولاد سبز مطرح شده و فلسفه آن این بوده که با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، سعی کنیم کربن کمتری وارد هوا کنیم. البته رویکرد‌های مختلفی از جمله ذخیره کردن کربن یا استفاده از هیدروژن برای این موضوع مطرح شده که از انتشار کربن پیشگیری کند. در ایران نیز باید به این سمت و سو حرکت کنیم، چراکه این تغییرات نیازمند زمان و تغییر فناوری با جایگزینی یا بهینه‌سازی است. یکی از پارامتر‌های مهمی که در آن دخیل است، آماده تکنولوژیکی است. همچنین نیازمند هزینه‌هایی است که باید در این راستا انجام گیرد.

فولادسازی فولاد هرمزگان در مرحله انتخاب پیمانکار

به کارگیری آخرین فناوری در فولاد هرمزگان

کاظمی همچنین درباره به کارگیری آخرین فناوری‌ها در فولاد هرمزگان گفت: در فولاد هرمزگان یک نظامی به نام نظام مدیریت تکنولوژی داریم که پیرو این نظام، تکنولوژی‌های خود را در دوره‌های مختلف ارزیابی می‌کنیم و آن‌ها را با تکنولوژی‌ها روز دنیا مقایسه می‌کنیم و راهکار‌های دستیابی به آن‌ها را مشخص می‌کنیم. برای نمونه ما دو پروژه احیای مستقیم داریم که آخرین فناوری را برای آن‌ها شناسایی می‌کنیم تا از آن‌ها در به کارگیری مگامدول‌های بعدی لحاظ کنیم. ما به‌صورت متداول تکنولوژی‌های روز دنیا را شناسایی می‌کنیم و پروژه‌های خود را به‌گونه‌ای تعریف می‌کنیم که به آخرین فناوری روز دنیا برسیم.

طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان

وی در ادامه درباره طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: ما در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم که فولادسازی با ظرفیت ۳.۲ میلیون تن را آغاز کنیم. همچنین در این راستا یک واحد نورد گرم با ظرفیت ۱.۷ میلیون تن و واحد‌های احیای جدید را نیز دنبال می‌کنیم. همچنین کارخانه جنبی مانند تولید گاز‌های صنعتی و تصفیه‌خانه برای ظرفیت ۳.۲ میلیون تن در نظر گرفته‌ایم.

کیفیت محصولات و فناوری‌های مورد نظر طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان

مدیر تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان همچنین درباره کیفیت تولیدات این شرکت عنوان کرد: از لحاظ کیفیت تولید، فولاد هرمزگان جزو شرکت‌های مطرح در کشور است. البته موضوع دیگری در زمینه تولید فولاد‌های کیفی است. تولیدات این نوع فولادها، نیاز به تجهیزات و فناوری خاصی دارد، در حال حاضر توانایی تولید آن در فولاد هرمزگان موجود نیست، البته در قالب طرح فولادسازی برخی محصولات برای آینده شناسایی شده‌اند که نیازمند است تجهیزات آن به فولادسازی اضافه شوند. بعد از طرح‌های توسعه‌ای، تولید فولاد کیفی نیز را مدنظر داریم.

کاظمی در ادامه تصریح کرد: در دنیا فناوری‌های مختلفی وجود دارد، برای نمونه تجهیزات گاززدایی وجود دارند، تا بتوانیم برخی محصولات که نیاز به گاززدایی دارند را تولید کنیم. در افزایش ظرفیت فولاد هرمزگان این تجهیزات به خطوط اضافه می‌شوند که توانایی تولیدات بالا با گرید‌های بالاتر را به ما خواهد داد. علاوه بر تجهیزات گاززدایی، قرار است تجهیزات دیگر برای متالورژی تاندیش استفاده شود، این تجهیزات باید روی خطوط ریخته‌گری وجود داشته باشند که کیفیت مورد نیاز آن‌ها برای صنعت نفت و گاز فراهم شود. این موارد در پروژه فولادسازی ما دیده شده است. البته به این معنا نیست که بعد از این توسعه‌ها، ما امکان تولید هر نوع فولادی را خواهیم داشت، تولید فولاد‌های آلیاژی و سوپرآلیاژی در فولاد هرمزگان امکان نخواهد داشت. درباره میکس تولیداتی که به عنوان طرح‌های آینده فولاد هرمزگان در نظر گرفته‌ایم، تجهیزات آن را دیده و فناوری‌های آن را در نظر گرفته‌ایم.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده