تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۷
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۳۲۷۹۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تورم قوانین در بخش مولد اقتصاد

‌می‌متالز - تولید وضعیت مناسبی ندارد. مدت هاست تولیدکنندگان گرفتار سیکل معیوبی از موانع و مشکلات هستند و تحریم‌های خارجی و داخلی در کنار سیاستگذاری‌های اشتباه، بنگاه‌ها و بخش مولد اقتصاد را در وضعیت بحرانی قرار داده است.

به گزارش می‌متالز، فصل مشترک چالش‌های بخش صنعت چند موضوع و مساله اساسی است؛ موضوعاتی که شامل محدودیت‌های ناشی از تحریم، سیاستگذاری‌های غلط، بوروکراسی و بخشنامه‌های متناقص، بن بست تامین مالی و مواد اولیه و زیرساخت‌های محدود می‌شود. در کنار این مشکلات و موانع، نبود استراتژی و سند چشم انداز، صنعت و تولید کشور را در مسیر رو به جلو و منجر به پیشرفتی قرار نداده است. خروجی گرفتاری تولید در سیکل معیوب مشکلات از دست رفتن بازار‌های داخلی و خارجی، کاهش رقابت پذیری تولیدات در بازار‌های بین‌المللی، ارزآوری و صادرات محدود و تهدید رشد اقتصادی است.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با بررسی موانع تولید معتقد است صنعت گرفتار بوروکراسی اضافی، تورم قوانین و بخشنامه‌های متناقض است. به گفته او در بخش صنعت کشور ثبات قوانین وجود ندارد و برخی قوانین به طور مشخص نافی یکدیگر هستند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه عدالت مالیاتی و امنیت اقتصادی در کشور برای فعالان اقتصادی وجود ندارد و فرصت‌های بازاریابی برای تجارت داخلی و فرامرزی در بخش صنعت فراهم نیست، می‌گوید: تحریم‌های خارجی محدودیت‌های زیادی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده و علاوه بر اینکه تامین مواد اولیه و نهاده‌های تولید با دشواری‌های زیادی صورت می‌گیرد، نوسازی ماشین آلات و انتقال تکنولوژی نیز با محدودیت‌های زیادی همراه است.

او با اشاره به شعار سال با موضوع حمایت از تولید معتقد است، در حالی عملیات اجرایی تحقق این شعار باید از سوی دولت و دستگاه‌های دولتی صورت بگیرد که فضای کسب‌وکار و صنعت دچار خطای سیاستگذاری و بوروکراسی‌های پیچیده و پرتنشی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه می‌دهد: بنگاه‌ها از لحاظ نقدینگی و سرمایه در گردش نیز در مضیقه قرار دارند و این شرایط باعث افزایش قیمت تمام‌شده کالا‌ها و خدمات از یک طرف و کاهش تولید از طرف دیگر شده است. به گفته او در حال حاضر بحران قیمت تمام‌شده یکی از چالش‌های اصلی بنگاه هاست.

روغنی گلپایگانی به محدودیت‌های زیرساختی سد راه تولید اشاره می‌کند و معتقد است این محدودیت‌ها و ناترازی‌های موجود در زمینه انرژی و تامین آب، برق و گاز در فصول مختلف سال باعث فشار به بخش صنعت و خسارت بنگاه‌ها شده است. به گفته او زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیک متناسب با نیاز صنعت تجهیز نشده و نبود شبکه حمل‌ونقل مناسب در زمینه زمینی، ریلی و هوایی، آسیب زیادی به بخش صنعت زده است.

این فعال اقتصادی نبود چشم انداز و استراتژی توسعه صنعتی را از دیگر موانع تولید عنوان می‌کند و می‌گوید به دلیل نبود نقشه راه و استراتژی، مسیر پیش‌روی صنعت و اینکه چه صنایعی باید مورد حمایت و تقویت قرار بگیرند و چه صنایعی باید به دلیل عدم‌مزیت رقابتی حذف شوند، مشخص نیست. این فعال اقتصادی نبود قوانین بالادستی و پایین‌دستی مناسب در زمینه تجارت را از دیگر آسیب‌های تولید عنوان می‌کند و تاکید دارد موضع کشور در زمینه واردات و صادرات باید مشخص باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده