تاریخ: ۰۹ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۹
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۲۸۲۹۶
سرویس خبر : انرژی

تعلل وزارت نفت در آغاز سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در میادین گازی

‌می‌متالز - دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: نزدیک به دو سال است که کنسرسیومی تشکیل شده و آمادگی سرمایه‌گذاری حدود یک‌میلیارد دلاری در دو میدان گازی است، اما بروکراسی اداری و تعلل وزارت نفت، موجب طولانی شدن روند قرارداد شده است.

به گزارش می‌متالز، احمد مهدوی‌ابهری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: اهمیت صنعت پتروشیمی بر کسی پوشیده نیست، امروزه ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی و ۲۷ تا ۳۰ درصد بازار سرمایه کشور متعلق به صنعت پتروشیمی است.

وی افزود: این صنعت نقش برجسته‌ای بر GDP کشور دارد و بیش از ۶ میلیارد دلار صنایع پایین‌دستی را تغذیه می‌کند که اگر صنعت پتروشیمی نبود این مقدار باید واردات انجام می‌شد.

مهدوی‌ابهری با بیان اینکه "سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داشتیم که ۱۴ میلیارد دلار آن در سامانه نیما عرضه شد"، گفت: در ۸‌ماهه امسال ۱۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تن صادرات داشتیم که ارزش آن بالغ بر ۸ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار بوده و کاهشی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد که ناشی از افت قیمت‌های جهانی در سال جاری بود.

وی ادامه داد: در ۸ ماهه ابتدایی امسال، از نظر میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشدی ۸ درصدی داشتیم، اما از طرفی با فشار‌هایی که به پتروشیمی‌ها وارد شد، ۶۶۰ هزار تن عرضه بیشتر به بورس کالا داشتیم که این هم دلیلی برای کاهش صادرات با وجود رشد تولید بود.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سوبسید کود اوره پرداخت می‌شود و کود اوره را با سوبسید بسیار و قیمت ناچیز به بخش کشاورزی می‌دهیم.

وی افزود: درحالی که قیمت تمام شده اوره برای پتروشیمی‌ها ۹ تا ۱۱ هزار تومان است و فقط ۶ هزار تومان آن، هزینه مصرف گاز برای تولید اوره هست، اوره با قیمت ۷۹۰ تومان به بخش کشاورزی فروخته می‌شود و از این بابت یک مطالبه ۵۰ همتی تولیدکنندگان اوره دارند که ۳ سال است اقدامی برای پرداخت آن صورت نگرفته؛ حتی پیشنهاداتی در خصوص تهاتر این مطالبه داشتیم که مورد توافق قرار نگرفت.

مهدوی ابهری با بیان اینکه "ناترازی گاز دو دلیل عمده عدم سرمایه‌گذاری و مصرف غیربهینه دارد"، گفت: اولین صنعتی که وارد سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی برای تولید گاز شد، صنعت پتروشیمی است، با این وجود نزدیک به دو سال است که که کنسرسیومی تشکیل شده و آمادگی سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری تا یک‌میلیارد دلاری در دو مخزن برای تولید روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب گاز را دارد، اما بروکراسی اداری و تعلل وزارت نفت، موجب طولانی شدن روند قرارداد و آغاز این سرمایه‌گذاری شده؛ باید از وزارت نفت پرسید که چرا این تعلل صورت می‌گیرد و چرا نمی‌گذارند این سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی ادامه داد: دو مجتمع پتروشیمی دیگر نیز آمادگی ورود به سرمایه‌گذاری در تولید گاز برای پایداری تأمین خوراک خود هستند که در انتظار بروکراسی‌های وزارت نفت هستیم.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با انتقاد از نبود تعریف مشخص از مواد نیمه‌خام در قانون گفت: در قالب برنامه هفتم توسعه مصوب کردند که معافیت‌های مالیاتی صادرات مواد خام و نیمه‌خام لغو شود و نیم‌درصد هم عوارض بگیرند که این برنامه تأمین بودجه جای دیگری است و متأسفانه تمام پلی‌اتیلن‌ها، پلی‌پروپیلن‌ها و حتی اوره را در زمره مواد نیمه‌خام آورده‌اند در حالی که این روال اصلا کارشناسی شده نیست.

وی افزود: تمام معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد را حذف کرده‌اند که این کاری ضد تولید است؛ همچنین در قالب قانون بودجه ۱۴۰۳، مالیات بر ارزش افزوده را از ۹ درصد به ۱۰ درصد رسانده‌اند که این کار با هیچ باور علمی سنخیت ندارد و رشد اقتصادی به دنبال ندارد، از طرفی موجب تورم و ضربه به تولید می‌شود.

مهدوی‌ابهری خاطرنشان کرد: به‌بهانه تأمین هزینه زیرساخت‌ها آمده‌اند از تولید اتیلن ۲.۵ درصد عوارض دریافت کنند که این علاوه بر مالیات و دیگر عوارض است و این اتفاق عجیب قرار است انجام گیرد.

وی ادامه داد: در قانون الحاق ۲ آمده که اگر دولت به اراده خودش خوراک را قطع کند، باید از محل همان خوراک این خسارت را جبران کند، درحالی که دولت زرنگی کرده و با برخی از واحد‌های پتروشیمی قرارداد تأمین ۸ ماهه خوراک بسته تا این واحد‌ها نتوانند بابت کسری خوراک شکایت کنند؛ اکنون ما نیز برای واحد‌هایی که قرارداد تأمین ۸ ماهه خوراک منعقد نرکده‌اند، دنبال این هستیم که شکایت‌هایی را تنظیم کنیم تا خسارت واحد‌های پتروشیمی بابت قطع خوراک گاز، جبران شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده