تاریخ: ۱۲ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۳۲۸۸۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن در چند قدمی محل سکونت شهروندان شهرستان قدس

‌می‌متالز - فرماندار شهرستان قدس، گفت: بیش از ۷۰ معدن در شهرستان قدس فعالیت دارند و به واسطه توسعه شهری در چند قدمی محل سکونت شهروندان قرار گرفتند و در صورت بروز پدیده آلودگی هوا این معادن تعطیل می‌شود که بر شاخص آلودگی هوا نیز تأثیر می‌گذارد.

به گزارش می‌متالز، وحید گلی‌کانی با اشاره به اینکه شهر قدس در بین صنایع آلاینده محاصره شده است، اظهار داشت: بیش از ۷۰ معدن شن، ماسه، بتن و آسفالت و حدود ۱۷۰۰ واحد صنعتی و تولیدی کوچک و بزرگ در شهرستان قدس فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه شهرستان قدس با دارا بودن واحد‌های معدن شن و ماسه و چندین کارخانه آسفالت با مشکل آلودگی هوا مواجه است، افزود: برخی از این معادن متعلق به ۸ دهه پیش است و آن زمان شهرستان قدس کوچک‌تر بوده و این معادن در حاشیه شهر قرار گرفته بودند؛ اما با گذشت سالیان سال این معادن در چند قدمی محل سکونت شهروندان این شهرستان قرار گرفته‌اند.

فرماندار شهرستان قدس در ادامه گفت: هر روز کیفیت آلاینده‌های هوا مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرد؛ اما با این وجود طبق داده‌های سامانه پایش کیفی هوا زمانی که تمامی شهر‌های استان تهران در وضعیت قرمز آلودگی قرار دارند، شهر قدس وضعیت بهتری دارد و شاخص آلودگی هوای شهر قدس در ساعت ۵ بامداد روی عدد ۶۹ قرار دارد.

وی ادامه داد: در صورت احساس نیاز و بروز پدیده آلودگی هوا، معادن شن و ماسه شهرستان تعطیل خواهند شد و این موضوع سبب کاهش تردد کامیون‌ها می‌شود، در نتیجه بر شاخص آلودگی هوا نیز تأثیر می‌گذارد.

گلایه شدید مردم از وضعیت فاضلاب شهرستان قدس

گلی‌کانی در خصوص مشکلات ساکنین در مدیریت تصفیه‌خانه شهر قدس، ابراز داشت: در سال ۱۳۸۲، ساکنان شهرستان قدس در زمانی که تنها یک بخش بود اقدام به خرید انشعاب فاضلاب کردند و همچنین طرح فاضلاب شهرقدس با اجرای ۱۶۰ کیلومتر شبکه و بهره‌برداری از مدول اول تصفیه‌خانه با ظرفیت ۲۸ هزار و ۶۵۰ متر مکعب در شبانه‌روز از سال ۹۳ وارد مدار بهره‌برداری شده است.

فرماندار شهرستان قدس با اشاره به اینکه افق طرح تصفیه‌خانه فاضلاب تا ۱۴۲۰ است، خاطرنشان کرد: با گذشت سالیان و با توجه به سیل مهاجرتی مردم، پهنه‌های دیگری نیز به بافت مسکونی شهر قدس اضافه شد و پساب این تصفیه خانه، استاندارد بوده و اکنون بالغ بر ۳۲ هزار متر مکعب در شبانه‌روز در تغذیه مصنوعی سفره و کشاورزی اراضی پایین دست استفاده می‌شود.

افزایش ۳۲ دستگاه اتوبوس به ناوگان عمومی شهر قدس

سعید شهلی، شهردار شهرستان قدس نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان اتوبوسرانی شهرداری قدس ۱۱۰ اتوبوس فعال دارد، گفت: اخیراً با تغییر مدیریت شهری که با حمایت شورای شهر و فرماندار شهرستان قدس صورت گرفت، ۱۴ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شد و همچنین با کمک دولت توانستیم ۱۸ دستگاه دیگر نیز خریداری کنیم که به زودی به ناوگان اتوبوس‌رانی شهر قدس اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این اتوبوس‌های فرسوده را بازسازی و برخی از آن‌ها را جایگزین اتوبوس‌های نو کردیم و باید گفت که هم‌اکنون شهر قدس دارای ۱۱۰ دستگاه اتوبوس با ۱۰ خط شهری و ۳ خط بین شهری است.

افزایش ۳۲ دستگاه اتوبوس به ناوگان عمومی شهر قدس

وی ادامه داد: اخیر با تغییر مدیریت شهری که با حمایت شورای شهر و فرماندار شهرستان قدس و همچنین کمک دولت، توانستیم ۳۲ دستگاه اتوبوس نو خریداری کنیم که به زودی به ناوگان اتوبوس‌رانی شهر قدس اضافه خواهد شد.

رفع آبگرفتگی کل شهر قدس در آینده نزدیک

شهردار شهرستان قدس در خصوص گلایه‌مندی شهروندان در خصوص وضعیت آبگرفتگی خیابان‌ها، بیان کرد: این ویدیو مربوط به سال گذشته شهرک فرزان شهر قدس است. متاسفانه شهرک فرزان حدود ۲۰ سال به دلیل اختلافات بین شهرک‌ساز و شهرداری فاقد امکانات رفاهی بود، اما با ورود شورای دوره ششم، راهکار‌هایی در این زمینه پیش‌بینی و طی سال گذشته و امسال عملیات روکش آسفالت در کل شهرک فرزان به اجرا در آمد.

وی با اشاره به آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیلاب‌ها به عنوان یکی از مشکلات اساسی شهر، افزود: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های مدیریت بحران، مساله پیشگیری است که با برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر اقدامات مثبتی برای هدایت آب‌های سطحی در شهر قدس صورت گرفته است.

شهلی تصریح کرد: در دو سال گذشته با اجرای لوله‌های کاروگیت توانسته‌ایم حدود ۴.۵ از ۱۷ کیلومتر را حفاری و آب‌های سطحی را به زیر زمین انتقال دهیم. این نوید را به شهروندان می‌دهیم که تا عید نوروز، آب‌های سطحی مسیر جلوی دانشگاه به خروجی رودخانه آیرین هدایت شود و همچنین برای سال آینده اعتبارات مناسبی را پیش‌بینی کرده‌ایم که در صورت تأیید شورا و فرمانداری شهرستان قدس این مسیر تداوم می‌یابد، به‌طوری‌که دیگر شاهد آبگرفتگی در کل شهر قدس نخواهیم بود.

افتتاح استادیوم ۵ هزار نفری در شهرقدس

وی با بیان اینکه شهر قدس با حمایت مسوولان شهرستان، به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است، بیان کرد: در حوزه‌های ورزشی و فضای سبز در حال اجرای پروژه‌های متنوعی اعم از افتتاح استادیوم ۵ هزار نفری در آستانه دهه فجر، مجموعه استادیوم تنیس، پینگ‌پنگ هستیم.

وی سپس گفت: بازسازی استادیوم اصلی شهر قدس را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که در سال آینده می‌توان بازی‌های لیگ برتر را برگزار کرد و علاوه بر این، فاز یک پارک محله شهید عزیزی احداث و فاز دوم نیز تکمیل شده است و همچنین احداث پارک خطی در حاشیه محور چیتگر در دستور کار است که تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار شهرستان قدس عنوان کرد: با توجه به بودجه‌ای شهرستان قدس، بالغ بر یک هزار میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی متعدد در سطح شهر برای امسال تعریف کرده‌ایم که بخشی از آن به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: در راستای حمایت و مدیریت بحران، یک ایستگاه آتش‌نشانی را بهره‌برداری کردیم که در ابتدای سال آینده، یک ایستگاه آتش‌نشانی جدید نیز بهره‌برداری خواهد شد. همچنین در راستای تقویت توان موتوری شهرداری، نزدیک به ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین خریداری شده است.

شهلی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه چرا اجازه ساخت‌وساز در خیابان سهروردی شهر قدس داده نمی‌شود، گفت: خیابان سهروردی شهر قدس در محله‌ای به نام محمدآباد واقع شده. این محله در طرح هادی جزو بافت مسکونی شهر قرار داشته و در طرح تفسیر جدید در حریم رودخانه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با پیگیری فرماندار و استانداری و دستورات مستقیم رئیس‌جمهور که به همین محله محمدآباد سفرکرده بودند، قرار شد طرح تفصیلی آن منطقه اصلاح و به بافت شهری الحاق شود تا بتوانیم پروانه را صادر کنیم.

شهردار شهرستان قدس درباره سگ‌های ولگرد خیابان کشاورز شهرستان قدس، افزود: با توجه به هماهنگی با معاونت محترم امور هماهنگی عمرانی استانداری تهران و مکاتبه‌ای که با سازمان همیاری استانداری تهران صورت گرفته است، پیشنهاد می‌دهم که جمع‌آوری سگ‌های ولگرد غرب استان تهران باید به‌صورت متمرکز توسط یک شرکت انجام شود تا بتوانند نسبت به ساماندهی این سگ‌های ولگرد اقدام کنند.

وی تصریح کرد: زمانی که این افراد صورت جزیره‌ای انجام می‌شود تنها سگ‌های ولگرد از یک منطقه به منطقه دیگری انتقال پیدا می‌کنند، اما اگر پیمانکار واحد نسبت به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد اقدام کند، دیگر مشکلی باقی نخواهد ماند.

شهلی گفت: از ابتدای سال جاری حدود یک هزار و هفتصد سگ ولگرد را جمع‌آوری کرده به مراکز انتقال داده‌ایم.

حسین نوری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب غرب استان تهران نیز در این برنامه در خصوص مشکلات فاضلاب ساکنان شهرستان قدس، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل اینکه در سال ۹۳ قسمتی از اعتبارات جهت ساخت تصفیه خانه تأمین نشد، تنها مدول اول آن ساخته شد که به میزانی که اکنون می‌توانیم تصفیه کنیم، اشتراکات رد شده است.

وی افزود: به عبارتی مدول اول تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت کامل اسمی در حال کار بوده و امکان اضافه کردن فاضلاب به آن وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب غرب استان تهران در ادامه گفت: اشتراکاتی که در آن زمان واگذار شده است، عمدتاً تک یا ۲ واحدی بود، اما در ۱۵ سال گذشته، طبقات زیادی ایجاد شد و اگر هر ساختمان ۱۰ واحدی را یک اشتراک حساب می‌کنیم، هم‌اکنون ۴۰۰ هزار واحد تحت پوشش فاضلاب قرار گرفته‌اند. طبیعتاً نیز امکان اینکه به بقیه مشترکان که برای یک یا دو واحد فاضلاب خریداری کرده‌اند، امکان تصفیه نداریم.

نوری عنوان کرد: اجرای مدول دوم تصفیه خانه شهرستان قدس را در دستور کاری خود دادیم و در حال حاضر تا حد زیادی از اعتبارات تأمین شده است، به‌ طوری‌که وام ۳۰۰ میلیارد تومان بانک صادرات، ۲۰۰ میلیارد از منابع داخلی و ۱۰۰ میلیارد از نهاد ریاست جمهوری تأمین شده است و همچنین فراخوان شناسایی پیمانکاران نیز صادر شده است و امیدواریم ابتدای سال آینده، عملیات اجرایی این طرح آغاز شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب غرب استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: تأمین ۲۰۰ میلیارد از منابع داخلی از طریق واگذاری اشتراک صورت می‌گیرد، در واقع تا زمانی که واگذاری انجام نشود، امکان ساخت مدول دوم تصفیه خانه فراهم نیست. زیرا که مدول دوم برای ۳۲ هزار متر مکعب است که حدود ۱۲ هزار واحد از آن فروخته شده است و ۱۳ هزار واحد دیگر نیز ظرفیت دارد که فروخته شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده