تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۲۹۵۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهم ناچیز بورس در تامین مالی بنگاه‌ها

‌می‌متالز - نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق ایران با موضوع بررسی چالش‌ها و راهکار‌های تامین مالی و سرمایه‌گذاری بنگاه‌های کوچک و متوسط، در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. در این نشست که با حضور اعضای کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی، کمیسیون صنایع و اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران برگزار شد، محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران نیز حضور داشت.

به گزارش می‌متالز، گزارش‌هایی نیز از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران و معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران ارائه شد. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، تنها ۹‌درصد از مسیر تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کشور از مسیر بازار سرمایه صورت می‌گیرد.

این آمار یکی از موضوعاتی بود که گودرزی، مدیرعامل بورس تهران به آن اعتراض داشت و معتقد بود حجم فعالیت بازار سرمایه در اقتصاد ایران، بسیار بالاتر از آمار اعلامی است. با این حال علیرضا کلاهی صمدی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در این نشست گفت: نسبت گردش مالی بورس ایران به تولید ناخالص ملی چیزی شبیه به یک شوخی است. بازار سرمایه هیچ‌وقت نتوانسته اعتماد سرمایه‌گذار را جلب کند و این اطمینان خاطر را ارائه دهد که محل خوبی برای سرمایه‌گذاری است. در ایران اقتصاد ملک‌بنیان است و ملک در برابر تورم سرمایه‌گذار را بیمه می‌کند. دلیل این امر سوءمدیریت در بورس است که سبب شده است سرمایه‌گذاری در ملک امن‌تر از بورس باشد.

رئیس صنعت اتاق ایران ادامه داد: اقداماتی که توسط بخشی از دولت انجام شده اعتماد را از بورس سلب کرده، در حالی که بورس بخش مولد اقتصاد است. در سال‌های گذشته جوایز اقتصادی به بخش‌های مولد داده نشده است. در فضای اقتصادی امروز کشور افق دوساله برای سرمایه‌گذاری تعریف شده و کسی از سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت استقبال نمی‌کند. در حالی که رشد صادرات نوآوری و تولید باید امروز مشوق بگیرد. وی افزود: ساختار صنعت دنیا عوض شده و امروز به سرمایه‌های عظیم و بزرگ‌مقیاس برای تولید نیاز دارد و صرف این هزینه‌ها در تولید به حضور در بازار‌های جهانی نیاز دارد. در حالی که در ایران صادرات علاوه بر تحریم خارجی با پیمان‌سپاری ارزی در داخل روبه‌روست. روز آینده گزارشی کامل از این نشست در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به چاپ خواهد رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده