تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۳
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۳۰۷۷۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
وزن دو معضل زندگی در تهران با نظرسنجی از شهروندان مشخص شد

آلودگی ‏‏‌هوا یا اجاره‏‏‌بها؟/ «بنزین بی کیفیت»، «خودرو‌های فرسوده» و «مازوت سوزی»، سه علت اصلی بحران آلودگی هوا در پایتخت است

‌می‌متالز - وزن دو معضل اصلی زندگی شهروندان تهرانی یعنی «آلودگی هوا» و «اجاره‏‏‌بها»، با نظرسنجی از آن‌ها مشخص شد. مرکز افکارسنجی سرمایه وابسته به سازمان بورس و اوراق بهادار، در یک نظرسنجی جدید از شهروندان تهرانی که دی ماه امسال انجام داده است، معضلات زندگی در شهر تهران را از نگاه آن‌ها بررسی و رتبه هر کدام از آن‌ها را اعلام کرده‏‏ است. این دومین نظرسنجی مرکز افکارسنجی سرمایه درباره مشکلات و مسائل زندگی شهروندان تهرانی در پایتخت از پاییز سال‌جاری تاکنون است.

به گزارش می‌متالز، «نظرســــــنجی از شهروندان تهرانی در خصوص معضلات شهر تهران (آلودگی هوا و ترافیک)»، به تازگی و بعد از نظرسنجی از شهروندان درباره «اولویت‌های اقتصادی مردم تهران» که پاییز امسال منتشر شد، به بهانه ۲۹ دی ماه، روز ملی هوای پاک، انجام شده است و نتایج آن روز گذشته در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار گرفت. در حالـــــی که در نظرسنجی اول که پاییز امسال منتشر شد، شهروندان تهرانی، «تامین هزینه مسکن و اجاره بها» را اولین دغدغه اقتصادی سکونت در پایتخت اعلام کرده بودند، در نظرسنجی جدید، «آلودگی هوا» به عنوان مهم‌ترین مشکل زندگی در شهر تهران از نگاه آن‌ها عنوان شده است. دومین نظرسنجی انجام شده از پاییز امسال درباره مسائل و مشکلات سکونت شهروندان تهرانی در پایتخت، «آلودگی هوا» را به عنوان مهم‌ترین معضل افراد ساکن در این شهر از نگاه ۴۰۰ نفر از شهروندان، معرفی می‌کند. مرکز افکارسنجی سرمایه، وابسته به سازمان بورس و اوراق بهادار، به مناسبت ۲۹ دی ماه، روز هوای پاک، در قالب یک گزارش، نتایج نظرسنجی از شهروندان تهرانی درباره مهم‌ترین مشکلات سکونتی در این کلان‌شهر را منتشر کرده است. یافته‌های این گزارش که در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار گرفته است مشخص می‌کند، ۳۵.۷‌درصد از شهروندان تهرانی، «آلودگی هوا» را اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشکل زندگی در پایتخت می‌دانند. بعد از آلودگی هوا، ۲۲.۹‌درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، «ترافیک» و ۹‌درصد «جمعیت زیاد شهر تهران» را مهم‌ترین مشکلات زندگی در پایتخت عنوان کرده اند. این نظرسنجی در فاصله ۲۳ تا ۲۶ دی ماه از طریق مصاحبه تلفنی از ۴۰۰ نفر از شهروندان ۱۸ سال به بالای تهرانی انجام شده است.

مسکن در رتبه پنجم

در حالی که در نظرسنجی پاییز مرکز افکارسنجی سرمایه از شهروندان تهرانی درباره «اولویت‌ها و دغدغه‌های اقتصادی سکونت در تهران»، ۲۵.۵‌درصد شرکت‌کنندگان، دغدغه اول اقتصادی شان را اجاره بها و تامین مسکن اعلام کردند، در دومین گزارش، که طیف متنوعی از مسائل سکونت در شهر تهران اعم از اقتصادی، اجتماعی، سکونتی، شهری و... مورد بررسی قرار گرفته است، مسکن در رتبه پنجم مهم‌ترین مشکلات زندگی در شهر تهران از نگاه شهروندان قرار گرفته است. در این گزارش، ۸.۶‌درصد از نظردهنده‌ها مشکل مسکن را به عنوان مهم‌ترین دغدغه و مساله سکونتی در تهران اعلام کرده اند. در گزارش اول، مسکن و اجاره بها در رتبه اول اولویت و دغدغه اقتصادی شهروندان تهرانی قرار داشت و بعد از آن «دستمزد» و «تورم عمومی»، دغدغه‌های دوم و سوم آن‌ها اعلام شده بود. در گزارش اخیر، بعد از آلودگی هوا، ترافیک، جمعیت زیاد شهر، بیکاری و مشکل مسکن، مسائلی همچون فاصله طبقاتی با ۵.۹‌درصد از کل آرا، معضلات اجتماعی (کارتن خواب ها، کودکان کار، اعتیاد، سرقت و...) با ۳.۱ درصد، نبود حمل‌ونقل عمومی متناسب با جمعیت شهر تهران با ۲ درصد، تخریب منابع طبیعی با ۱/۱ درصد، حاشیه نشینی با ۰.۹‌درصد و سایر موارد با ۱.۹‌درصد کل آرا به عنوان مشکلات سکونت در تهران اعلام شده است.

سه علت آلودگی هوای تهران

شهروندان تهرانی در حالی در گزارش اخیر مرکز افکارسنجی سرمایه از آلودگی هوا به عنوان اصلی‌ترین مشکل سکونتی در پایتخت نام برده اند که از دیدگاه آن‌ها «بنزین بی کیفیت»، «خودرو‌های بی کیفیت» و «کارخانه‌های صنعتی و مازوت سوزی» سه علت اصلی هوای آلوده در تهران هستند.

۲۰.۷‌درصد از شهروندان تهرانی اصلی‌ترین دلیل آلودگی هوای تهران را «بنزین بی کیفیت» اعلام کرده اند. ۱۹.۵‌درصد آن‌ها «خودرو‌های بی کیفیت» و ۱۷‌درصد «کارخانه‌های صنعتی و مازوت سوزی نیروگاه ها» را متهم اصلی آلودگی هوای پایتخت می‌دانند.

مدیریت نامناسب شهری با ۱۳.۳‌درصد از کل آرا، جمعیت زیاد شهر تهران با ۸ درصد، خودرو‌های تک‌سرنشین با ۷.۶ درصد، فقدان فرهنگ سازی مناسب با ۵.۱ درصد، نبود حمل‌ونقل عمومی مناسب با ۵.۱ درصد، موتورسیکلت‌ها با ۲.۳‌درصد و سایر عوامل با ۱.۲‌درصد از نگاه شهروندان تهرانی عامل ایجاد آلودگی هوا در پایتخت هستند.

۸ راهکار مدیریت کیفیت هوا

بیشترین رای درباره بهترین راهکار برای حل معضل آلودگی هوای تهران از نگاه شهروندان تهرانی در حالی با کسب ۲۰.۳‌درصد از کل آرا، به «بالا بردن کیفیت بنزین» تعلق گرفته است که در عین حال شهروندان دست کم ۷ راهکار دیگر را برای این معضل پیشنهاد کرده اند.

بعد از بالا بردن کیفیت بنزین، ۱۹.۲‌درصد از کل شرکت‌کننده‌ها در این گزارش، مهم‌ترین راهکار کنترل آلودگی هوای تهران را «بالا بردن کیفیت خودروها» اعلام کردند. «بازنگری در مدیریت کلان‌شهری» با ۱۵.۶‌درصد کل آرا، نوسازی و گسترش حمل‌ونقل عمومی با ۱۴.۳‌درصد کل آرا، تعطیلی صنایع آلوده‌کننده اطراف تهران با ۱۲.۱‌درصد آرا، مهاجرت از تهران با ۸.۶ درصد، طرح زوج و فرد از درب منزل با ۳.۹‌درصد و تغییر شرایط آب و هوایی (امید داشتن به بارش باران یا وزش باد) با ۱.۹‌درصد کل آرا، دیگر راهکار‌های ارائه‌شده در این زمینه از سوی شهروندان تهرانی است. ۴.۲‌درصد از کل شرکت‌کننده‌ها نیز راهکار‌های دیگری غیر از هشت راهکار گفته‌شده در بالا را برای کنترل آلودگی هوای شهر تهران پیشنهاد کرده اند.

«خودروی تک‌سرنشین»؛ متهم اول ترافیک

خودرو‌های تک‌سرنشین با ۳۰.۶‌درصد از کل آرا در این نظرسنجی به عنوان متهمان اصلی یا عوامل اصلی ترافیک تهران معرفی شده اند. ۱۹.۷‌درصد از شهروندان نیز نبود حمل‌ونقل عمومی مناسب را به عنوان مهم‌ترین دلیل ترافیک شهر تهران اعلام کرده اند. رتبه سوم مهم‌ترین دلیل ترافیک شهر تهران نبود زیرساخت‌های مناسب (گسترش و ساخت بزرگراه‌ها و دسترسی‌های جدید و...) اعلام شده است. ۱۳‌درصد از کل شرکت‌کننده‌ها این موضوع را عامل اصلی بروز ترافیک در تهران عنوان کرده اند. بعد از این سه عامل اصلی یعنی «خودرو‌های تک سرنشین»، «نبود حمل‌ونقل عمومی مناسب» و «نبود زیرساخت‌های مناسب»، ۱۲.۱‌درصد از شرکت‌کننده‌ها در این نظرسنجی عدم‌فرهنگ استفاده از دوچرخه، ۹.۲‌درصد از نظردهنده‌ها نبود قوانین مناسب برای دورکاری کارمندان، ۵.۴‌درصد نبود خدمات عمومی و دولتی به صورت آنلاین، ۳.۴ درصد، ساعات کاری نامناسب ادارات و ۳.۳ درصد، طرح‌های ناموفق مانند طرح زوج و فرد را به عنوان عوامل ایجاد‌کننده ترافیک در شهر تهران معرفی کرده اند. ۳.۱‌درصد از شرکت‌کنند‌ها نیز عوامل دیگری غیر از عوامل فوق را در تشدید ترافیک و ازدحام معابر پایتخت موثر می‌دانند.

کارنامه ۱۰ ماهه کیفیت هوای تهران

کارنامه ۱۰ ماهه کیفیت هوای شهر تهران نشان‌دهنده آن است که پایتخت از ابتدای سال (اول فروردین) تا اول بهمن ماه (روز گذشته) تنها ۹ روز هوای پاک داشته است. در این مدت، ۲۰۰ روز کیفیت هوای شهر تهران قابل قبول بوده است. ۸۶ روز در وضعیت نارنجی یعنی ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته و ۱۲ روز نیز در شرایط قرمز یعنی ناسالم برای همه بوده است. شاخص کیفیت هوای تهران در ۲۴ ساعت منتهی به عصر دیروز، ۱۳۰ یعنی ناسالم برای گروه‌های حساس بود؛ ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه روز گذشته یعنی زمان تنظیم این گزارش نیز شاخص روی عدد ۱۱۶ قرار داشت و هوا برای گروه‌های حساس ناسالم بود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده