تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۵۸
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۳۳۱۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صادرات گمرک خبر داد:

اجرای گمرک موبایلی در راستای هوشمند‌سازی گمرک

می متالز - مدیرکل صادرات گمرک کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صنایع از اجرای گمرک موبایلی در راستای هوشمندسازی گمرک در چند ماه آینده خبر داد.
اجرای گمرک موبایلی در راستای هوشمند‌سازی گمرک

به گزارش می متالز، مدیرکل صادرات گمرک کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صنایع از اجرای گمرک موبایلی در راستای هوشمندسازی گمرک در چند ماه آینده خبر داد.

آغاز فرایند گمرک موبایلی

علی اکبر شادمانی با اشاره به اینکه گمرک، در سال ۹۸ به دنبال هوشمند‌سازی فرآیندهای جاری و مرتبط است اظهار داشت: پروژه گمرک موبایلی از جمله اقدام‌هایی است که در این فرآیند مورد توجه قرار گرفته است.

 شادمانی افزود: ظرف چند ماه آینده هر صاحب کالا از طریق موبایل خواهد توانست اکثر امور مرتبط و گمرکی خود را انجام دهد.

وی خاطر‌نشان کرد: این امر در کاهش هزینه‌ها و شفاف‌سازی فرآیندهای موجود بسیار مؤثر خواهد بود.

 

نقش گمرک در رونق تولید

مدیرکل صادرات گمرک، نام‌گذاری سال به عنوان رونق تولید که ترکیبی از عنوان‌های سال‌های گذشته همچون حمایت از کالای ایرانی، اقتصاد مقاومتی و بحث اشتغال بوده را نامی هوشمندانه خواند.

شادمانی با بیان اینکه رونق تولید موجب تغییر شاخص‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال خواهد شد، افزود: جهت رونق تولید، در داخل کشور بخشی از تولید مستلزم و نیازمند مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای است و همینطور بقای تولید منوط  و وابسته به بقای صادرات است.

وی تصریح کرد: در زمینه‌های ذکر شده یعنی تامین کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مقوله صادرات، گمرک موبایلی نقش بسزایی را بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: تولید و رونق تولید بر دو بخش واردات و صادرات جریان و تکیه خواهد داشت.

 

بهره‌گیری از فرآیندهای الکترونیکی در امور اداری گمرک

مدیرکل صادرات گمرک، با اشاره به اقدامات مؤثری که گمرک در دو سال گذشته انجام داده است، ابراز کرد: بهره‌گیری از فرآیند الکترونیکی کردن پروسه اداری امور مرتبط به گمرک، مدیریت ریسک و طبقه‌بندی کردن ریسک‌ کالاها بر اساس شاخص‌های تعریف شده و مشخص تا نیاز به ارزیابی فیزیکی کالاها و هزینه‌های مرتبط در حداقل خود اتفاق بیفتد، نمونه‌ای از اقدامات صورت گرفته بوده است.

 

تزار تجاری مثبت

مدیرکل صادرات گمرک، در پایان با بیان اینکه در سال گذشته تراز تجاری مثبت ۱٫۷ به‌دست ‌آمده است، تصریح کرد:

۴۴٫۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۴۲٫۶ میلیارد دلار واردات در سال گذشته ثبت ‌شده است.

از میزان واردات ذکر شده ۸۵ درصد به کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مرتبط بوده است و نیاز ایجاد رونق در تولید را فراهم کرده است.

عناوین برگزیده