تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۵
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۳۳۳۵۲۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تاکید کرد:

تکمیل زنجیره تولید مس در استان

‌می‌متالز - «مهدی حسینی‌نژاد» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در جمع مدیران مجتمع مس شهربابک با تاکید بر تکمیل زنجیره تولید مس در استان کرمان، تصریح کرد: خام‌فروشی اگر صنعت را محکوم به شکست نکند، فرصت‌های توسعه و اشتغال‌زایی را از بین خواهد برد.

به گزارش می‌متالز به نقل از روابط عمومی مجتمع مس شهربابک، وی با بیان این نکته که استان کرمان به عنوان بهشت معادن کشور معرفی شده است، استفاده از ظرفیت‌های این نعمت خدادادی را در راستای افزایش اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد برای اکثریت افراد جامعه را ضروری دانست و افزود: با توجه به اینکه سیاست کلان کشور به سمت جایگزینی درآمد معادن به جای درآمد‌های نفتی است، استان کرمان می‌تواند از این پتانسیل عظیم و ویژه به نفع استان در جهت توسعه پایدار استفاده کند.

حسینی‌نژاد با اشاره به اشتغال در حدود ۴۰ هزار نفر در صنایع استان، بیان داشت: با توجه به این آمار، درصد کمی از جمعیت ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان از شرایط شغلی و درآمدی مناسبی برخوردارند به همین منظور سیاست‌های استان به سمت سوق دادن درآمد صنعت به سمت سفره‌های مردم با توسعه پایدار و رونق صنایع جنبی و کوچک قرار گرفته است.

مدیرکل صمت استان کرمان در ادامه سهم عظیم استان کرمان در برخورداری از معادن را مساوی با پرداخت ۴۵ درصدی حقوق دولتی معادن در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: اگرچه استان طبق قانون حقوق دولتی معادن را به خرانه واریز می‌کند، ولی متاسفانه شاهد عدم تحقق برگشت ۱۵ درصدی درآمد به استان هستیم که مجموعه مدیریتی استان پیگیر احقاق حقوق و اصلاح لایحه برنامه هفتم قانون معادن می‌باشد و از طرفی تکمیل چرخه تولید مس را در اولویت قرار داده است.

وی مهم‌ترین محور‌های توسعه پایدار در استان را قطعه‌سازی صنایع وابسته مس و رونق تجارت الکترونیک معرفی کرد و از تعیین ۷۰ اولویت سرمایه‌گذاری با توجه به نیاز‌های توسعه صنعت به جهت هدایت سرمایه‌گذاران خبر داد.

حسینی‌نژاد در پایان سه رکن اصلی توسعه پایدار را، توجه به مسائل محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: تلاش کردیم در برنامه هفتم قانون معادن با نگاه توسعه پایدار، قوانینی همچون تخصیص ۱/۵ درصد از سود معادن برای ساخت و بهسازی راه‌ها و تخصیص ۱ درصد از فروش معادن برای رفع آلایندگی و مسائل محیط زیستی را تصویب نماییم تا صنعت استان در مسیر صحیح توسعه قرار گیرد و عوامل مخرب و ضررآفرین آن به حداقل برسد.

گفتنی است در این نشست که با حضور مهندس «حسین محمودی» مدیر مجتمع مس شهربابک صورت گرفت، گزارشی از آمار تولید، درصد پیشرفت طرح‌های توسعه و همچنین موانع و مشکلات مجموعه، توسط مدیران مجتمع ارائه داده شد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده