تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۹
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۳۳۳۵۸۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

سنگ طبیعی کمترین میزان تولید CO۲ را در میان فهرست مصالح ساختمانی دارد

‌می‌متالز - سنگ طبیعی در میان فهرست مصالح ساختمانی به لحاظ میزان تولید CO۲ کمترین مقدار را دارد.

به گزارش می‌متالز، گرم شدن کره زمین، طوفان ها، خشکسالی‌ها، آسیب‌های اقتصادی و درگیری‌های اجتماعی و ... پیامد‌های چشمگیر انتشار بیش از حد CO۲ توسط جمعیت جهان برای آب‌و‌هوای جهانی به خوبی شناخته شده است. ساخت و بهره‌برداری از ساختمان‌ها، که حدود ۴۰ درصد از انتشار CO۲ جهانی را تشکیل می‌دهد، به طور فزاینده‌ای تبدیل به کانون اصلی سیاست و عموم مردم می‌شود. معماران و سازندگان ساخت‌و‌ساز سازگار با آب‌و‌هوا و صرفه‌جویی در CO۲ مرتبط با آن را مهم‌ترین وظیفه برای سال‌های آینده می‌دانند. پوشش ساختمان در اینجا نقش کلیدی ایفا می‌کند.

نما‌های سنگ طبیعی، به طور قابل توجهی پایدارتر از نما‌های شیشه‌ای، بتنی یا آلومینیومی هستند

با توجه به پیامد‌های منفی برای اقلیم، اهمیت مصالح ساختمانی پایدار با ردپای کربن کم به سرعت در حال افزایش است. در حالی که مصالح ساختمانی ساخته شده به طور مصنوعی ردپای CO۲ بالایی از خود به جای می‌گذارند، از جمله به دلیل فرآیند تولید (فرآیند سوزاندن با گاز طبیعی)، سنگ طبیعی در حال حاضر توسط طبیعت مادر تهیه شده است. در مقایسه با سنگ طبیعی، ردپای CO۲ آلومینیوم حدود ۱۷۵ برابر، فولاد حدود ۴۰ برابر و سیمان حدود ۱۳ برابر بیشتر است، اما مصالح ساختمانی ظاهراً پایدار مانند چوب، کلینکر و سرامیک نیز بدتر هستند، زیرا در فرآیند تولید آن‌ها نیز باید تولید مکانیسم سوختن و گرم شدن انجام شود.

مقایسه چشمگیر CO۲: نمای گرانیتی ساخته شده از گرانیت کاوسین آبی در مقایسه مستقیم با نمای ساخته شده از بتن ترازو

مقایسه مستقیم دو کرتین وال در زوریخ که هر دو توسط معمار مشهور سوئیسی ماکس دادلر طراحی شده‌اند - یکی از بتن ترازو Terrazzo و دیگری از گرانیت Kösseine - به طرز چشمگیری نشان می‌دهد که ردپای CO۲ گرانیت در مقایسه با بتن ترازو بسیار کم و سودمند است؛ که با ساخت نما گرانیتی می‌توان مقدار زیادی CO۲ را ذخیره کرد. در حالی که تنها ۵ کیلوگرم CO۲ در هر متر مربع از سطح نما برای تولید نمای گرانیتی وارد محیط شد، این میزان برای نمای بتنی ترازو ۱۳۵ کیلوگرم است. ضریب بالای ۲۷ نشان می‌دهد که وقتی معماران و سازندگان نمای سنگ طبیعی را انتخاب می‌کنند چقدر پتانسیل صرفه‌جویی وجود دارد. گرانیت مزایای بسیار دیگری نیز دارد. علاوه بر زیبایی‌شناسی بالا، قالب‌های دال بسیار بزرگ استدلال قانع‌کننده‌ای برای معماران است، زیرا ارزش‌های فنی بالای گرانیت این امکان را بدون هیچ مشکلی فراهم می‌کند. علاوه بر این، نمای گرانیتی به خوبی پتینه می‌شود، به خاک حساس نیست و به لطف مقاومت در برابر اسید و نمک ضد یخ، تقریباً غیرقابل تخریب است. علاوه بر این، عمر طولانی آن حداقل ۱۰۰ سال است. حتی زمانی که از گرانیت خارج از اروپا استفاده می‌شود، بسته به خواسته‌های معمار، مانند ایالات متحده آمریکا، آفریقا یا برزیل، ردپای کم CO۲ آن‌ها هنوز بسیار جلوتر از آجر، چوب یا سرامیک است.

تهیه و تنظیم: سیامک اخطاری

مشاور و کوچ توسعه صادراتی صنعت سنگ ساختمانی - ایران/آلمان

سنگ طبیعی کمترین میزان تولید CO۲ در میان فهرست مصالح ساختمانی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده