به گزارش میمتالز، شرکت مدیریت بینالمللی همراه، جاده، ریل، دریا (هیمکو) با هدف سرمایهگذاری و احداث اسکله و پایانه مکانیزه تخصصی صادرات و واردات مواد معدنی محصولات فولادی، گوگرد، کک و جانبو، انجام حملونقل ریلی شرکتهای زیرمجموعه سهامداران و توسعه ناوگان ریلی، تجهیز و توسعه تاسیسات حملونقل ریلی، دریایی، بندری و جادهای، انجام فعالیتهای خدماتی، بازرگانی و عمرانی مرتبط با احداث اسکله و سازههای دریایی، برنامهریزی هماهنگی مدیریت و مشاوره در خصوص کلیه فعالیتهای حملونقل معدنی و فولادی با مزیت ریلی دریایی جادهای و همچنین مدیریت تامین و ساخت پروژههای بزرگ عمرانی تأسیس شده است.
۱۵۰ هزار تن شناور، طرح ۱۷ متر عمق آبخور منفی، یک پست اسکله فله معدنی، ۱۰ میلیون تن مواد معدنی و ۵ میلیون تن فرآوردههای معدنی و مصالح ساختمانی، امکان بارگیری و تخلیه صددرصدی ریلی و همچنین احداث ریل یارد و خطوط ریلی به طول حدود ۲۰ کیلومتر از مشخصات اصلی پروژه پایانه مکانیزه ریلی مواد فله معدنی غرب بندر شهید رجایی است که در زمینی به مساحت ۷۱ هکتار در حال انجام است.
«بهزاد بهلولی» در جمع خبرنگاران با اشاره به تاریخچه و اهداف تشکیل شرکت مدیریت بینالمللی همراه، جاده، ریل، دریا (هیمکو) گفت: این شرکت در سال ۱۳۹۶ با هدف زیرساخت، راهاندازی و بهرهبرداری پایانههای مکانیزه مواد فله معدنی از طریق اتصال ریل به بندر و تحقق اقتصاد دریامحور به لحاظ بالابردن ظرفیت لجستیکی و راندمان حملونقل و انتقال مواد فله معدنی و همچنین با نگاه بهبود شرایط زیست محیطی در سطح بنادر و پایانههای مواد فله معدنی توسط سهامداران خود از جمله شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، شرکت سرمایهگذاری امید، شرکت گلگهر، شرکت چادرملو و شرکت گهرزمین به ثبت رسیده است.
وی افزود: اولین گام در سال ۱۳۹۸، با امضای قرارداد سرمایهگذاری از طریق اجاره زمین، مطالعه، طراحی و ساخت پایانه مکانیزه مواد فله معدنی و اسکله اختصاصی به ظرفیت ۱۰ میلیون تن در غرب اراضی بندر شهید رجایی برداشته شد که با همت سازمان بنادر و دریانوردی، این طرح در سال ۱۴۰۱ به فاز تفصیلی و در سال ۱۴۰۲ نیز عملیات اجرایی آن آغاز گردید.
مدیر پروژه پایانه مکانیزه ریلی مواد فله معدنی غرب بندر شهید رجایی تصریح کرد: احداث و بهرهبرداری از پروژه ملی فوق، امکان تخلیه و بارگیری معادل ۱۰ میلیون تن مواد معدنی و ۵ میلیون تن محصول گوگرد و کک در سال را میسر میسازد.
بهلولی همچنین ابراز داشت: قرارگیری ترمینال مواد معدنی شرکت همراه که دارای یارد ریلی است در مجاورت یکی از مهمترین مراکز جذب و تولید بار کشور یعنی بندر شهید رجایی، ضرورت و پتانسیل بالایی جهت توسعه ریلی این شرکت ایجاد مینماید.
بهلولی در ادامه بر ضرورت توسعه ریلی در بخش مواد معدنی تأکید کرد و گفت: پایین بودن هزینه حمل ریلی نسبت به حمل جادهای از نگاه بخش خصوصی به ویژه برای مواد معدنی، اثرات منفی حمل جادهای نسبت به ریلی از نگاه منافع ملی و امکان کاهش یارانههای بخش انرژی و تأثیر آن بر غیرموجه شدن حمل جادهای بر ضرورت تشکیل این شرکت افزوده است.
وی با اشاره به ضرورت توسعه ریلی در بخش مواد معدنی و محصولات فولادی، حجم بالای مواد معدنی مورد نیاز و محصولات فولادی با تحقق کامل طرح جامع فولاد کشور، اتصال بیشتر صنایع فولادی و معادن مرتبط به شبکه ریلی و افزایش طول خطوط فرعی، کمک به افزایش کارایی ترمینال مواد معدنی با توجه به ریل پایه بودن آن و امکان جذب بارهای ریلپسند مرتبط با سهامداران در بندر شهید رجایی را از مزایای این پروژه برشمرد.
مدیر پروژه پایانه مکانیزه ریلی مواد فله معدنی غرب بندر شهید رجایی، با اشاره به پیشرفت بیش از ۱۰ درصدی پروژه؛ دسترسی ریلی و جادهای به معادن بزرگ کشور، افزایش ظرفیت ریلی و بندری مواد فله معدنی در منطقه بندرعباس، امکان استفاده از اسکلههای موجود و بهرهبرداری زودهنگام از پایانه، امکان ساماندهی انبارهای مواد فله از روش سنتی به مکانیزه و حذف آلایندگیهای موجود (اقتصاد محیط زیست)، پتانسیل بهرهبرداری از ترانزیت مواد معدنی افغانستان و کشورهای CIS و واردات مواد اولیه معدنی در صورت نیاز، قابلیت توسعه آتی (بنبست نبودن ساختگاه پروژه)، کاهش هزینههای لجستیکی سهامداران و صاحبان بار فله معدنی کشور را از اهم مزایای احداث پایانه در غرب بندر شهید رجایی عنوان کرد.
بهلولی ادامه داد: ایجاد یک پایانه تخصصی مکانیزه تخلیه و بارگیری مواد معدنی با تمرکز به حملونقل ریلی مواد معدنی از مبدا مربوطه به بندر شهید رجایی، احداث اسکله، همراه با تجهیزات مکانیزم مربوطه که به ارتقای ظرفیت عملیاتی صادرات و واردات مواد معدنی کشور منجر خواهد شد. استفاده از کشتی با ظرفیت بالا به منظور سرعت بخشیدن به توان صادرات و واردات مواد معدنی، ایجاد اشتغال پایدار در منطقه و کاهش حوادث جادهای در منطقه به دلیل تمرکز بر فعالیت حملونقل ریلی، کاهش آلایندگی و آلودگی هوا به دلیل انجام عملیات تخلیه و بارگیری به روش کاملاً مکانیزه، کاهش زمان توقف واگنها در ایستگاههای راهآهن، افزایش راندمان بیشتر واگنهای متعلق به شرکتهای ریلی و افزایش درآمد حاصله، کاهش حملونقل جادهای، کاهش مصرف سوخت، کاهش آسیب به زیرساختها و تقلیل حوادث جادهای و استفاده از کشتیهای تناژ بالا در اسکله تخصصی که موجب کاهش زمان بارگیری کالا و بهای تمام شده میگردد، از دیگر مزایای پروژه یاد شده است.