تاریخ: ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۳۴۲۶۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در فروردین‌ماه ۱۴۰۳

اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در فروردین‌ماه ۱۴۰۳
‌می‌متالز - معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، جزییات میزان فروش صنایع بااهمیت در اسفندماه ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، اطلاعات منتشر شده از سوی معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت نشان می‌دهد که در فروردین‌ماه ۱۴۰۳، کاهش ۴۱ درصدی مقدار تولید خودرو و ساخت قطعات، عملا ناشی از کاهش مقدار تولید نماد‌های خودرو (کاهش مقدار تولید گروه پژو، دنا، هایمان و تارا به ترتیب به میزان ۳۸، ۴۰، ۱۰۰ و ۵۱ درصد)، خساپا (کاهش مقدار تولید خانواده x ۲۰۰ (تیبا، کوئیک، ساینا) و وانت ۱۵۱ به ترتیب به میزان ۳۵ و ۳۵ درصد)، خپارس (کاهش مقدار تولید گروه Q ۲۰۰ به میزان ۲۹ و خزامیا (کاهش مقدار تولید گروه نیسان و پادرا به ترتیب به میزان ۳۵ و ۱۰۰ درصد به ترتیب به میزان ۴۷، ۳۳، ۲۹ و ۴۱ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، دلیل اصلی کاهش میزان تولید و به تبع آن کاهش مقدار فروش و درآمد صنعت خودرو و ساخت قطعات، کاهش تعداد روز‌های کاری به‌دلیل تعطیلات نوروزی نسبت به اسفندماه است.

همچنین، کاهش ۲۱ درصدی مقدار تولید صنعت خودرو و ساخت قطعات نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتاً ناشی از کاهش مقدار تولید نماد‌های خودرو (کاهش مقدار تولید گروه پژو به میزان ۴۰ درصد)، خساپا (کاهش مقدار تولید خانواده x ۲۰۰ (تیبا، کوئیک، ساینا) به میزان ۳۳ درصد) و خپارس (کاهش میزان تولید کوئیک معمولی دنده‌ای به میزان ۱۰۰ درصد به ترتیب به میزان ۱۹، ۲۰ و ۳۷ درصد است.

این گزارش می‌افزاید؛ از جمله دلایل این کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش میزان تولیدات خودرو‌های پژو پارس کوییک معمولی دنده‌ای و خانواده ۲۰۰ x (تیبا، کوئیک، ساینا) به دلیل زیان‌ده بودن، عدم تطابق با استاندارد‌های موجود و عدم تامین به موقع ارز جهت تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز شرکت است.

مطابق نمودار، روند تولیدات صنعت خودرو و ساخت قطعات در طی ۷ سال اخیر مشاهده می‌شود. در فصل تابستان به سبب اعمال محدودیت در مصرف برق میزان تولیدات از روند نزولی برخوردار می‌شوند که این امر سبب ایجاد عدم نفع برای سهامداران می‌شود.

از سویی دیگر، در فروردین‌ماه با کاهش تعداد روز‌های کاری به علت تعطیلات نوروزی تولیدات این صنعت همواره نزولی بوده است.

روند مقدار تولید صنعت فلزات اساسی (تن)

در بخش دیگر این گزارش آمده است؛ افزایش ۲۳ درصدی مقدار تولید صنعت فلزات اساسی نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشی از افزایش مقدار تولید نماد‌های فولاد (افزایش مقدار تولید تختال به میزان ۱۰۰ درصد)، فخاس (افزایش مقدار تولید شمش به میزان ۱۳۷۳ درصد)، کاوه (افزایش مقدار تولید بیلت به میزان ۷۷ درصد)، هرمز (افزایش مقدار تولید اسلب و بریکت به ترتیب به میزان ۷۷ و ۹۹ درصد) و فخوز (افزایش مقدار تولید بلوم و بیلت به میزان ۳۵ درصد) به ترتیب به میزان ۲۵، ۱۵۹، ۷۷، ۷۳ و ۱۹ درصد است.

در عین حال، صنعت فلزات اساسی یکی از بزرگ‌ترین صنایع مصرف‌کننده گاز بوده و با توجه به این که عمده تولید فولاد کشور از طریق روش قوس الکتریک انجام می‌گیرد این صنعت بزرگتر مصرف‌کننده برق است. در این راستا با توجه به افزایش میزان مصرف برق در تابستان و افزایش میزان مصرف گاز در زمستان موضوع قطع برق صنایع یکی از راهکار‌های وزارت نیرو و شرکت ملی گاز در سنوات اخیر بوده است که این امر با توجه به جایگاه ویژه انرژی در صنعت فلزات اساسی سبب کاهش میزان تولید شده که در صورت عدم وجود این رخداد امکان صادرات بیشتر محصولات این صنعت و افزایش ارزآوری آن برای کشور مهیا می‌شود.

لازم به ذکر است؛ طی سال ۱۴۰۲ با توجه به تسهیلات اندیشیده شده، این موضوع تا حدی مدیریت شده است.

صنعت استخراج کانه‌های فلزی (تن)

بر پایه این گزارش، افزایش ۱۶ درصدی مقدار تولید صنعت استخراج کانه‌های فلزی نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشی از افزایش مقدار تولید نماد‌های کگل (افزایش مقدار تولید کنستانتره سنگ آهن و گندوله به ترتیب به میزان ۷۱ و ۲۵ درصد)، کچاد (افزایش مقدار تولید کنستانتره آهن، گندله و آهن اسفنجی به ترتیب به میزان ۱۰، ۱۲ و ۲۰ درصد) و کگهر (افزایش مقدار تولید گندله به میزان ۲۵ درصد) به ترتیب به میزان ۴۷، ۱۱ و ۲ درصد است.

همچنین، افزایش ۲۱ درصدی مقدار تولید صنعت استخراج کانه‌های فلزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتاً ناشی از افزایش مقدار تولید نماد‌های کگل (افزایش مقدار کنستانتره سنگ آهن و گندله به ترتیب به میزان ۱۷۲ و ۲۵ درصد) و کگهر (افزایش مقدار تولید کنسانتره سنگ آهن و گندله به ترتیب به میزان ۸ و ۳ درصد) به ترتیب به میزان ۷۷ و ۹ درصد است.

از سویی دیگر، صنعت استخراج کانه‌های فلزی به طور میانگین طی ۷ سال گذشته قریب به ۶ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۱۹۱ تن تولید داشته است.

افزون بر این، با توجه به تکمیل زنجیره ارزش محصولات در شرکت‌های این صنعت طی سال‌های گذشته و حرکت از خام‌فروشی به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا از جمله فولاد، مصرف انرژی از اهمیت بسزایی جهت تبدیل کلوخه به فولاد طی چرخه تولید برخوردار است.

بنابراین، قطعی برق در فصل تابستان فرآیند تولید محصولات فولادی و قطعی گاز در فصل زمستان تولید کنستانتره و آهن اسفنجی را تحت تاثیر قرار داده و علی‌رغم پیاده‌سازی طرح‌های توسعه‌ای موجب کاهش مقطعی تولید شده است.

صنعت فرآورده‌های نفتی (متر مکعب)

صنعت مواد و محصولات شیمیایی (تن)

دربخش دیگری از این گزارش آمده است؛ افزایش ۲۳ درصدی مقدار تولید صنعت مواد و محصولات شیمیایی نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشی از افزایش مقدار تولید نماد‌های زاگرس (افزایش مقدار تولید متانول و بخار به ترتیب به میزان ۷۴ و ۶۱ درصد)، با اتمام تعمیرات دوره‌ای و رفع محدودیت در مصرف گاز، از تاریخ پنجم اسفندماه سال ۱۴۰۲، واحد اول تولیدی شرکت پتروشیمی زاگرس در مدار تولید قرار گرفت)، شیراز (افزایش مقدار تولید اوره و آمونیاک به ترتیب به میزان ۵۷و ۸۱ درصد رفع محدودیت مصرف گاز و در سرویس قرارگرفتن واحد‌ها و اتمام تعمیرات اضطراری از ۱۹ اسفند ۱۴۰۲، شپدیس (افزایش مقدار تولید اوره و آمونیاک به ترتیب به میزان ۲۱ و ۳۳درصد) واحد اوره و آمونیاک فاز یک از ۲۱ اسفند ۱۴۰۲، در مدار تولید قرار گرفت)، خراسان (افزایش مقدار تولید اوره و آمونیاک به میزان ۸۱درصد) طبق اعلام شرکت گاز استان خراسان شمالی و برقرار شدن گاز خوراک و سوخت، واحد اوره و آمونیاک از ۱۹ اسفندماه سال گذشته در مدار تولید قرار گرفت)، نوری (افزایش مقدارتولید برش سنگین، رافینیت و مخلوط رافینیت به ترتیب به میزان ۱۹، ۹۲ و ۱۵درصد)، پارس (افزایش مقدار تولید اتان، پروپان، بوتان، اتیل بنزن و استایرن مونومر به ترتیب به میزان ۸، ۱۲، ۱۴، ۱۰ و ۱۱درصد)، کرماشا (افزایش مقدار تولید اوره و آمونیاک ۳۲۰و ۲۰۶ درصد) و شفن (افزایش مقدار تولید متانول به میزان ۷۳درصد) به ترتیب به میزان ۶۱، ۵۳، ۲۶، ۸۳، ۱۴، ۱۱، ۲۷۳ و ۶۲ درصد است.

مطابق نمودار فوق، روند تولیدات صنعت مواد و محصولات شیمیایی در طی ۷ سال اخیر مشاهده می‌شود؛ در فصل زمستان به سبب اعمال محدودیت در مصرف انرژی گاز، میزان تولیدات از روندی نزولی برخوردار شده است؛ بنابراین رفع محدودیت در مصرف انرژی، منجر به افزایش میزان تولید و انتفاع ذی‌نفعان این صنعت می‌شود.

وضعیت مبلغ فروش صنایع با اهمیت بازار سرمایه – همت

همچنین، کاهش ۵۷ درصدی مبلغ فروش صنعت خودرو و ساخت قطعات نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشی از کاهش مبلغ فروش نماد‌های خودرو (کاهش مقدار فروش داخلی گروه پژو، هایما و دنا به ترتیب به میزان ۶۲، ۹۷ و ۴۷درصد و نیز کاهش درآمد ناشی از فروش قطعات ولوازم به میزان ۵۰درصد)، خساپا (کاهش مقدار فروش داخلی خانواده X ۲۰۰ (تیبا، کوئیک، ساینا) به میزان ۵۳درصد، کاهش مقدار فروش داخلی شاهین به میزان ۶۱درصد و کاهش مقدار فروش داخلی سایر محصولات به میزان ۹۳درصد)، خاور (به صفر رسیدن مقدار فروش داخلی محصولات کامیون سنگین، ون و پیکاپ و مبلغ درآمد ناشی از فروش قطعات ولوازم)، خزامیا (کاهش مقدار فروش داخلی گروه نیسان به میزان ۴۶درصد و نیز کاهش درآمد ناشی از فروش لوازم و قطعات به میزان ۳۷درصد) و خدیزل (به صفر رساندن فروش داخلی کامیون و کاهش مقدار فروش داخلی کامیونت ۶ تن به میزان ۹۸درصد) به ترتیب به میزان ۵۲، ۵۸، ۹۷، ۴۶ و ۹۶درصد است.

افزون بر این، درخصوص دلایل اصلی کاهش مبلغ فروش صنعت خودرو و ساخت قطعات می‌توان به کاهش تعداد روز‌های کاری در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به سبب تعطیلات نوروزی اشاره کرد. این امر نیز منجر به کاهش میزان تولید، مقدار و مبلغ فروش می‌شود.

بر پایه این گزارش، کاهش ۲۷درصدی مبلغ فروش صنعت فلزات اساسی نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشی از کاهش مبلغ فروش نماد‌های فملی (کاهش مقدار فروش داخلی کاتد و مفتول به ترتیب به میزان ۶۶و ۷۷ درصد و کاهش مقدار و نرخ فروش صادراتی کاتد به ترتیب به میزان ۳۳و ۲۱درصد (کاهش نرخ فروش صادراتی کاتد به این دلیل است که در حال حاضر کاتد شرکت ملی مس در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه می‌شود که نحوه تسویه آن طی ماه‌های اخیر تغییر داشته است)، فخاس (به صفر رساندن فروش صادراتی شمش و کاهش مقدار فروش داخلی محصولات سبک ساختمانی به میزان ۲۹درصد) و هرمز (کاهش مقدار فروش داخلی و صادراتی اسلب به ترتیب به میزان ۳۲ و ۸۴درصد) به ترتیب به میزان ۶۱، ۵۵ و ۴۹درصد است.

در عین حال، کاهش ۱۶درصدی مبلغ فروش صنعت استخراج کانه‌های فلزی نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشی از کاهش مبلغ فروش نماد‌های کگل (کاهش مقدار فروش داخلی گندله به میزان ۳۲درصد) و کچاد (به صفر رسیدن مقدار فروش صادراتی فولاد) به ترتیب به میزان ۲۷ و ۲۵درصد است.

همچنین، در راستای روند نزولی صنعت استخراج کانه‌های فلزی می‌توان به روند نزولی نرخ جهانی سنگ آهن به دلیل موجودی بالای سنگ آهن نزد فولادسازان، بازار ضعیف مسکن و شرایط نامساعد مصرف محصولات فولادی در چین اشاره کرد.

در عین حال، کاهش ۲۳درصدی مبلغ فروش صنعت محصولات شیمیایی نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشی از کاهش مبلغ فروش نماد‌های پارس (کاهش مقدار و نرخ فروش صادراتی (محصولات پروپان و بوتان) به میزان ۵۶% و ۱۷%)، نوری (کاهش مقدار فروش داخلی و صادراتی برش سنگین به ترتیب به میزان ۵۳% و ۷۴%)، بوعلی (کاهش مقدار فروش صادراتی برش سنگین به میزان ۷۰%وبه صفر رسیدن مقدار فروش صادراتی بنزن)، شخارک (کاهش مقدار و نرخ فروش صادراتی بوتان ۹۰% و ۱۲%، کاهش مقدار و نرخ فروش صادراتی پروپان به ترتیب به میزان ۹۴%و ۱۱% و کاهش مقدار و نرخ فروش صادراتی متانول به ترتیب به میزان ۵۷% و ۲۳%)، شپدیس (کاهش مقدار و نرخ فروش صادراتی اوره به ترتیب به میزان ۱۶% و ۱% و به صفر رسیدن مقدار فروش صادراتی آمونیاک)، شاراک (کاهش مقدار فروش داخلی دواتیل هگزانول و پلی پروپیلن به ترتیب ۵۱% و ۳۵%)، شیراز (کاهش مقدار و نرخ فروش صادراتی اوره به ترتیب به میزان ۵۴% و ۲%) و آریا (به صفر رسیدن مقدار فروش صادراتی اتیلن و کاهش مقدار و نرخ فروش داخلی اتیلن به ترتیب به میزان ۲۳% و ۵%) به ترتیب به میزان ۳۲%، ۱۸%، ۳۲%، ۸۳%، ۲۲%، ۲۵%، ۲۲% و ۱۴% است.

براساس بررسی‌های صورت گرفته نرخ جهانی کامودیتی‌هایی نظیر اوره، بوتان، پروپان، نفت برنت و... و. با روندی نزولی همراه بوده است؛ بنابراین مبلغ فروش صنعت با کاهش همراه بوده است.

اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در فروردین ماه ۱۴۰۳

وضعیت مبلغ فروش ماهانه صنایع مهم بازار سرمایه – همت

اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در فروردین ماه ۱۴۰۳

مقایسه فروش ماهانه صنایع نسبت به ماه گذشته – همت

در بخش دیگر این گزارش آمده است؛ کاهش ۴۱درصدی مبلغ فروش صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشی از کاهش مبلغ فروش نماد‌های غکورش (قریب به صفر رسیدن مقدار فروش روغن خوراکی و کاهش مقدار فروش کنجاله به میزان ۹۱%)، غبشهر (کاهش مقدار فروش روغن خوراکی مایع و جامد به ترتیب به میزان ۵۰% و ۵۴%) و زرنام (قریب به صفر رسیدن مقدار فروش صادراتی فروکتوز و گلوکز) به ترتیب به میزان ۶۳%، ۴۵% و ۵۲% است.

همچنین، کاهش ۳۵% مبلغ فروش صنعت خرده‌فروشی، باستثنای وسایل نقلیه موتوری نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشی از کاهش مبلغ فروش نماد‌های افق (کاهش مقدار و نرخ فروش خوراکی به ترتیب به میزان ۲۶% و ۵%، کاهش مقدار و نرخ فروش پروتئینی به ترتیب به میزان ۱۲% و ۱۴% و کاهش مقدار فروش شوینده به میزان ۳۳% (مطابق اظهارات شرکت در کنفرانس پرسش و پاسخ سهامداران و مدیران، نرخ فروش دو گروه خوارکی‌ها و پروتئین به دلیل سهم بالای آنها در کالای اساسی، کاهشی بوده است) و قاسم (کاهش درآمد محصولات غذایی، محصولات بهداشتی و آرایشی و محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی به ترتیب به میزان ۷۸%، ۷۰% و ۴۶%) به ترتیب به میزان ۲۶% و ۷۳% است.

از سویی دیگر، کاهش ۲۱درصدی مبلغ فروش صنعت رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن نسبت به ماه گذشته عمدتاً ناشی از کاهش مبلغ فروش نماد‌های فن‌افزا (کاهش درآمد گروه محصولات سخت‌افزاری (ناشی از تعطیلی شرکت‌ها، انبارها، عدم امکان تحویل تولیدات و صدور فاکتور‌های مربوطه در فروردین‌ماه بوده است) و کسب و کار پوینت (ناشی از قرارداد‌های فصلی و سه ماهه بوده، که درآمد آن پس از تعطیلات ابتدای سال قابل پیگیری هستند و عمده درآمد در پایان فصل بهار شناسایی خواهد شد) به ترتیب به میزان (۹۶% و ۸۶%)، سیستم (کاهش درآمد ناشی از فروش نرم افزار به میزان ۸۸%) و مداران (کاهش درآمد ناشی از خدمات داده پردازی به میزان ۷۳% و به صفر رسیدن درآمد ناشی از تجهیزات سخت‌افزاری و ملزومات و اقلام مصرفی) به ترتیب به میزان ۹۴%، ۶۸% و ۹۳% است.

اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در فروردین ماه ۱۴۰۳

روند مبلغ فروش دوازده ماهه (TTM) بازار سرمایه و صنایع بااهمیت – همت

اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در فروردین ماه ۱۴۰۳

وضعیت مبلغ فروش TTM صنایع مهم بازار سرمایه

اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در فروردین ماه ۱۴۰۳

وضعیت صنایع مهم بازار سرمایه

همانگونه که ملاحظه می‌شود عمده دلایل افزایش درآمد عملیاتی در صنایع بااهمیت بازار سرمایه ناشی از افزایش نرخ محصولات و تغییر نرخ دلار حواله از (۳۸،۵۹۱ تومان) به (نرخ دلار حواله، ۴۰،۶۴۸ تومان) است.

افزایش ۱۰۷% مبلغ فروش صنعت خودرو و ساخت قطعات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ناشی از اخذ مجوز‌های افزایش نرخ محصولات توسط شورای رقابت است.

افزایش ۱۳% مبلغ فروش صنعت فلزات اساسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتاً ناشی از تغییرات نرخ دلار حواله و افزایش در مقدار فروش است.

افزایش ۲۹% مبلغ فروش صنعت استخراج کانه‌های فلزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتاً ناشی از تغییرات نرخ دلار حواله و روند صعودی نرخ جهانی سنگ آهن است.

اعلام جزییات میزان فروش صنایع با اهمیت در فروردین ماه ۱۴۰۳

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده