تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۱۶
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۴۴۸۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

رکود معاملات مسکن در ۳ ماه اول سال ۱۴۰۳

‌می‌متالز - واسطه‌گران معتقدند که در سه ماه اول سال، خرید و فروش مسکن بی‌رمق بود. نیمه اول فروردین بازار تعطیل بود و پس از آن، نوسانات ارزی باعث تردید هر دو طرف معامله شد. با افزایش قیمت دلار، تعداد خریداران بیشتر شد، اما فروشندگان تردید داشتند.

به گزارش می‌متالز، در زمان تثبیت بازار و افزایش تعداد فروشندگان، کاهش قیمت دلار باعث رکود دوباره تا پایان بهار شد. در بازار اجاره نیز شاهد افزایش قیمت بیش از سقف رشد اجاره‌بها بودیم و در برخی مناطق قیمت‌ها غیرمنطقی شد.

برای مثال، رهن یک واحد ۶۰ متری در محله‌های جنوبی تهران که سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان بود، امسال به ۳۰۰ میلیون تومان رسید که به معنای افزایش ۲۰۰ درصدی است. به طور میانگین، رشد اجاره‌بها حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بود.

بخش قابل توجهی از مراجعه‌کنندگان توان پرداخت نرخ‌های پیشنهادی را ندارند و بیشتر مستاجران تمایل به تمدید قرارداد‌های فعلی خود دارند. آنها حاضرند برای کاهش هزینه‌های جابه‌جایی، متمم‌های جدید به قرارداد اضافه کنند. درصد کمی از مستاجران که ناچار به جابه‌جایی هستند، یا محل سکونت خود را تغییر می‌دهند یا از برخی امکانات واحد استیجاری صرف‌نظر می‌کنند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده