تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۰:۵۸
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۴۴۸۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن، مطرح کرد

آغاز تحرک بازار مسکن پس از انتخابات/ ریزمتراژ‌ها دوباره پرطرفدار می‌شوند

‌می‌متالز - معاملات مسکن که ابتدای امسال هم با رکود دست‌وپنجه نرم می‌کرد، با وقوع انتخابات غیرمنتظره ریاست‌جمهوری به خواب فرو رفته است. آیا پایان انتخابات و مشخص‌شدن نتیجه آن، چرخ معاملات مسکن را به حرکت درمی‌آورد؟ منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن، دراین‌باره به تجارت‌نیوز گفت: «بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات و سپری شدن روز‌های ابتدایی تیرماه، بازار وارد فضای نقل و انتقال مستاجران و به تبع آن افزایش پرسش‌ها از بنگاه‌های املاک می‌شود. در این شرایط ممکن است با تغییر واحد‌های کوچک‌متراژ و تبدیل آنها به واحد‌های بزرگ‌تر مواجه باشیم.»

به گزارش می‌متالز، انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری، واقعه‌ای بود که طی یک ماه گذشته بازار مسکن را به طور مستقیم تحت تاثیر خود قرار داد.

بر اساس قاعده‌ای سنتی، مردم پیش از وقوع چنین رویداد‌هایی از ورود به بازار امتناع می‌کنند و ترجیح می‌دهند زمانی خرید و فروش‌های خود را انجام دهند که وضعیت، به شرایط باثبات‌تری رسیده باشد. در نتیجه همین رویکرد، رکود بازار مسکن که از سال گذشته دامن آن را گرفته است، در این یک ماه بیشتر خودنمایی کرد و عمیق‌تر شد.

نگاه بازار مسکن منتظر تحولات ناشی از انتخابات است

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن، درباره وضعیت فعلی این بازار گفت: «ماهیت بازار مسکن یک بازار سرمایه‌ای است و طبیعتاً این نوع بازار‌ها از اتفاقات سیاسی خارجی و داخلی تاثیر می‌گیرند و متناسب با نوسانات بازار‌های موازی، رفتار خود را بروز می‌دهند.»

او افزود: «بنابراین بازار مسکن در این ماه با حاکمیت شرایط داخلی و انتخابات ریاست‌جمهوری مواجه بوده و تمام نگاه بازار سرمایه منتظر تحولات ناشی از این انتخابات است.»

غیبی تاکید کرد: «البته من معتقدم انتخابات تاثیر ویژه و خارج از عرفی در بازار نخواهد داشت، ولی به هر حال ایستایی و رکود ناشی از این فضا به بازار تحمیل می‌شود که اکنون قابل مشاهده است.»

واحد‌های کوچک‌متراژ به بزرگ‌متراژ تبدیل می‌شوند

این کارشناس بازار مسکن همچنین در خصوص چشم‌انداز خود از اتفاقات بازار مسکن پس از انتخابات ریاست‌جمهوری توضیح داد: «طبیعتاً بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات، با توجه به اتمام ماه خرداد و سپری شدن روز‌های ابتدایی تیرماه، بازار وارد فضای نقل و انتقال مستاجران و به تبع آن افزایش پرسش‌ها از بنگاه‌های املاک می‌شود. در این شرایط ممکن است با تغییر واحد‌های کوچک‌متراژ و تبدیل آنها به واحد‌های بزرگ‌تر مواجه باشیم.»

بازار سرمایه‌ای برای ریزمتراژ‌ها شکل می‌گیرد

او اضافه کرد: «در صورت غنای این فضا ممکن است دلالان و سرمایه‌گذاران مسکن به‌ویژه برای ریزواحد‌ها به بازار ورود پیدا کنند و موازی با بازار مصرفی، بازار سرمایه‌ای هم شکل بگیرد.»

کارشناسان معتقدند با شرایط فعلی بازار مسکن، ابتدایی‌ترین کاری که دولت جدید باید برای این عرصه انجام دهد، بازگرداندن معاملات به بازار است که راهکاری جز ثبات اقتصادی و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری ندارد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده