تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۸
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۴۶۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افول اقتصادی آمریکا نزدیک است؟

‌می‌متالز - یکی از مقامات فدرال رزرو اظهار کرد که سیاست‌های پولی انقباضی در نهایت اقتصاد ایالات‌متحده را کند خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، رئیس بانک فدرال رزرو ریچموند گفت: در ماه مارس ۲۰۲۲، پرشیب‌ترین سیاست پولی انقباضی خود در دهه‌های اخیر را آغاز کردیم و نرخ وجوه فدرال را بیش از ۵۰۰ واحد پایه در کمتر از ۱۸ ماه افزایش دادیم، اما در مجموع با نرخ‌های بالاتر، آشفتگی بانکی و چالش‌های ژئوپلیتیکی، اقتصاد ایالات‌متحده شاهد کاهش رشد گسترده‌ای نبوده است.

بر اساس داده‌های منتشرشده وزارت بازرگانی، اقتصاد آمریکا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۴ درصد رشد کرد و این رقم نسبت به رقم قبلی منتشرشده ۱.۳ درصد در ماه گذشته کمی افزایش یافته است. در حالی که این رقم نسبت به رشد ۳.۴ درصدی ثبت شده در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و اقتصاد ایالات‌متحده با وجود سیاست پولی انقباضی توانسته از رکود جلوگیری کند.

بارکین خاطرنشان کرد که مصرف‌کنندگان آمریکایی تقریبا ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده را تشکیل می‌دهند و گفت که قدرت آنان در این مسیر قابل توجه بوده است.

او با اشاره به نرخ پس‌انداز ۳.۶ درصدی -کمتر از نیمی از رقم پیش از دوران همه‌گیری کرونا - بیان کرد: دستمزد‌های واقعی، به ویژه برای کارگران پایه افزایش یافته و بیکاری کم است. به‌طور خلاصه، مصرف‌کنندگان به نظر می‌رسد با احساس دارایی و ثبات بیشتر، راحت‌تر هزینه و کمتر پس‌انداز می‌کنند.

بنابراین، اقتصاد ایالات‌متحده، به ویژه مصرف‌کننده آن، نسبت به افزایش نرخ بهره بسیار بیشتر از آنچه که انتظار می‌رفت، مقاوم‌تر بوده است و احتمالا تا زمانی که ارزش‌گذاری‌ها بالا و نرخ بیکاری پایین باقی بماند، پایدار خواهد ماند.

بارکین یادآوری کرد که تورم در دوره پس از همه‌گیری افزایش یافت و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو - شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) - به ۶.۶ درصد افزایش یافته بود که بیش از سه برابر هدف ۲ درصدی تورم بود.

بیزنس گزارش کرد، آخرین اطلاعات منتشر شده در اوایل روز جمعه نشان داد شاخص هزینه‌های مصرف شخصی که شامل قیمت مواد غذایی و انرژی است، سالانه ۲.۶ درصد، پس از افزایش ۲.۷ درصدی سالانه در ماه آوریل افزایش یافته است. این شاخص به‌صورت ماهانه، پس از افزایش ۰.۳ درصدی ماهانه در آوریل، بدون تغییر باقی ماند.

شاخص اصلی هزینه‌های مصرف شخصی که قیمت‌های مواد غذایی و انرژی را شامل نمی‌شود، سالانه ۲.۶ درصد در ماه مه افزایش یافت که نسبت به رشد ۲.۸ درصدی سالانه در ماه آوریل نزول کرده و به صورت ماهانه، در ماه مه ۰.۱ درصد افزایش یافته و همچنین سرعت خود را نسبت به ۰.۳درصد افزایش ماهانه در ماه آوریل کاهش داده است.

منبع: شبکه خبری اقتصاد وبانک ایران (ایبنا)

 

عناوین برگزیده