تاریخ: ۲۳ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۲۰
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۴۵۷۸۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سرمایه‌گذاری بی سروصدای بریتیش پترولیوم در انقلاب لیتیوم

سرمایه‌گذاری بی سروصدای بریتیش پترولیوم در انقلاب لیتیوم
‌می‌متالز - بیگ اویل بی سروصدا در انقلاب تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری می‌کند - نه از طریق انرژی خورشیدی و بادی، بلکه از طریق لیتیوم. این «طلای سفید» یک عنصر ضروری در فهرست اجزای فن‌آوری انرژی پاک است، به ویژه باتری‌های لیتیوم یونی که در وسایل نقلیه الکتریکی و برای ذخیره‌سازی کوتاه‌مدت انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش می‌متالز، ماه گذشته، اکسون موبیل قراردادی مقدماتی برای تامین لیتیوم به سازنده باتری خودرو‌های الکتریکی کره جنوبی sk On امضا کرد. فقط چند ماه قبل از آن، این شرکت حفاری برای استخراج لیتیوم در آرکانزاس را آغاز کرد و به گفته خودی‌های اکسون، این تازه آغاز راه است.

دن هولتون از اکسون موبیل اخیراً به اکونومیست گفته است که بخشی از سرمایه ۲۰ میلیارد دلاری که این شرکت بزرگ نفتی برای سرمایه‌گذاری‌های کم کربن بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ در نظر گرفته است، مستقیماً به بخش لیتیوم اختصاص خواهد یافت. اکونومیست گزارش می‌دهد: "تا سال ۲۰۳۰، این شرکت امیدوار است که لیتیوم کافی برای عرضه ۱ میلیون خودروی الکتریکی در سال تولید کند."

اگرچه قیمت‌های لیتیوم اخیراً کاهش یافته است، به نظر نمی‌رسد که این کاهش سرمایه‌گذاران را ترسانده باشد، زیرا انتظار می‌رود که لیتیوم نرخ بازده بالایی برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد کند، زیرا غول‌های تولید انرژی پاک در سراسر جهان برای تقویت زنجیره‌های تامین تلاش می‌کنند. آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) تخمین می‌زند که انتظار می‌رود تقاضای لیتیوم برای باتری‌سازی به تنهایی در طول دهه بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ به میزان ۱۰ برابر افزایش یابد.

چه بریتیش پترولیوم آماده باشد که سوخت‌های فسیلی را رها کند یا نه، آنها آماده پرش به انتهای عمیق تولید لیتیوم هستند. پاتریک هاوارث، مدیر بازرگانی جهانی لیتیوم اکسون، در مصاحبه‌ای در حاشیه کنفرانس تامین لیتیوم و مواد خام باتری Fastmarkets در لاس وگاس، به بلومبرگ گفت: «ما می‌دانیم که جهان به شدت به لیتیوم بیشتر از آنچه امروز تولید می‌کند نیاز دارد.»

به این ترتیب، شرکت‌ها به دنبال ورود به لیتیوم از چندین زاویه هستند، از جمله باز کردن معادن جدید، استخراج عنصر ارزشمند از پساب صنعت نفت و گاز، و کاهش درآمد بیشتر از زمین‌های متعلق به این شرکت‌ها که در آن نفت و گاز مدت هاست که خشک شده اند.

در حال حاضر، بازار لیتیوم کاملاً در انحصار چین است. پکن به تنهایی نزدیک به ده درصد از ذخایر جهانی لیتیوم و ۷۲ درصد از ظرفیت پالایش لیتیوم را تا سال ۲۰۲۲ کنترل کرده است، که به طور خاص "مثلث لیتیوم" نامیده می‌شود.

ایالات متحده سال‌هاست که تلاش می‌کند به بازار لیتیوم آمریکای جنوبی نفوذ کند، اما با موانع قابل توجهی که به دلیل حضور چشمگیر چین در حال حاضر و عدم اعتماد به معامله با ایالات متحده ایجاد شده، برخورد کرده است. دولت ایالات متحده همچنین بودجه قابل توجهی را برای افزایش تولید داخلی لیتیوم، به ویژه در یوتا، اختصاص داده است. در واقع، دولت بایدن بیش از ۴۰۷ میلیون دلار برای اکتشاف داخلی و تولید لیتیوم از طریق قانون کاهش تورم پیشنهاد کرده است. اما هنوز تنها یک معدن لیتیوم فعال در این کشور وجود دارد و پروژه‌های آینده‌نگر دیگر هنوز نوپا هستند و به طرز تاسف‌آوری برای مقابله با چین به این زودی‌ها ناکافی هستند.

اما اگر بزرگان نفتی، با تمام قدرت، با جیب‌های پر و بازو‌های بلند نفوذ خود، به طور فزاینده‌ای در تولید لیتیوم در ایالات متحده دخالت کنند، این می‌تواند زمینه بازی یکنواخت‌تری را برای غرب در رقابت انرژی پاک با چین فراهم کند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده