تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۴۰
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۴۷۴۶۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش ۲۲ درصدی صادرات فولاد چین در شش ماه نخست ۲۰۲۴

افزایش ۲۲ درصدی صادرات فولاد چین در شش ماه نخست ۲۰۲۴
‌می‌متالز - آمار منتشر شده از سوی گمرک چین از افزایش ۲۲ درصدی معادل ۵۳.۴ میلیون تنی صادرات فولاد چین طی ژانویه تا جولای سال میلادی جاری حکایت می‌کند. کاهش تقاضا در بازار داخلی چین موجب شده فولادسازان این کشور بیش از همیشه برای تصاحب سهم بیشتری در بازار جهانی جهت تلاش کنند.

به گزارش می‌متالز، مجموع صادرات فولاد چین از ژانویه تا جولای ۲۰۲۴ حدود ۲۲ درصد نسبت به شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. آمار منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می‌دهد صادرات محصولات فولادی در این کشور طی ژانویه تا جولای سال جاری ۵۳.۴ میلیون تن برآورد شد در مقابل این میزان سال گذشته ۴۳.۹ میلیون تن بود. کاهش تقاضا در بازار داخلی به دلیل ضعف در حوزه ساخت‌وساز چین به دنبال شرایط نامساعد آب و هوایی از جمله دمای بالا در شمال و باران‌های شدید در شرق و جنوب، کاهش ارزش یوان و قیمت پایین محصولات فولادی چین در بازار جهانی علل اصلی افزایش حجم صادرات فولاد این کشور در سال جاری محسوب می‌شود. در واقع فولادسازان چینی با در نظر گرفتن رکود بازار داخلی، تولیدات خود را روانه بازار جهانی کردند.

افزایش ۲۲ درصدی صادرات فولاد چین در شش ماه نخست ۲۰۲۴

جنوب شرق آسیا

بر اساس جزئیات آمار گمرک چین، جنوب شرق آسیا بزرگ‌ترین واردکننده فولاد از چین به حساب می‌آید که در سال جاری ۱۶.۵۳ میلیون تن از محصولات فولادی چین راهی این منطقه شده است در حالی که مجموع واردات فولاد به جنوب شرق آسیا از چین در شش ماه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۱۲.۶۲ میلیون تن بود. در این میان ویتنام به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده فولاد چین در جنوب شرق آسیا، در سال جاری میزان واردات خود را ۷۳ درصد افزایش داد و از ۳.۶۸ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ به ۶.۳۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۴ رسید.

خاورمیانه و شمال آفریقا

حجم بالایی از محصولات فولادی چین در شش ماه اول سال میلادی جاری توسط بازرگانان در خاورمیانه و شمال آفریقا خریداری شد تا خاورمیانه و شمال آفریقا با واردات ۱۵.۴۹ میلیون تن فولاد چین یعنی رشد ۲۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ در جایگاه دوم خریداران فولاد چین قرار گیرند. همچنین میزان واردات فولاد چین توسط امارات متحده عربی در این مدت با افزایش ۵۱ درصدی نسبت به سال قبل حدود ۲.۵۷ میلیون تن برآورد شد.

آسیا شرقی

میزان واردات فولاد چین به آسیای شرقی با افزایش هشت درصدی از ژانویه تا جولای ۲۰۲۴ به هشت میلیون تن رسید. حجم فولاد وارده شده چین به ژاپن نیز با ۱۹ درصد رشد حدود ۰.۶۳ میلیون تن برآورد شد. در مقابل بازرگانان کره‌ای میزان واردات محصولات فولادی از چین را شش ماه اول سال میلادی جاری دو درصد ۴.۴۲ میلیون تن نسبت به سال ۲۰۲۳ کاهش دادند.

جنوب آسیا

بازرگانان در جنوب آسیا در شمار خریداران اصلی تولیدات فولادی چین در سال جاری قرار دارند، به طوری که مجموع فولاد وارد شده از این کشور به جنوب آسیا رشد ۵۰ درصدی تجربه کرد و به ۳.۳۵ میلیون تن رسید. جالب این است هند به عنوان یکی از فولادسازان بزرگ جهان نیز میزان واردات فولاد از چین در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴ را حدود ۴۳ درصد بالا برد و به ۱.۴۲ میلیون تن رساند. به گفته بازرگانان هندی فولاد چین قیمت پایین‌تری نسبت به محصولات فولادی تولید شده در خود هند دارد.

اروپا

اروپاییان برخلاف دیگر خریداران از حجم واردات فولاد چین طی ژانویه تا جولای پنج درصد کاستند و درمجموع ۲.۰۹ میلیون تن فولاد خریداری کردند. طبق جزئیات آمار‌های منتشر شده توسط گمرک چین تنها میزان واردات فولاد از چین به اسپانیا در این دوره زمانی چهار درصد رشد داشت.

چشم‌انداز صادرات فولاد چین در شش ماه دوم ۲۰۲۴

براساس ارزیایی‌های بیگمینت (BigMint) روند صعودی صادرات محصولات فولادی چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به دلیل قیمت‌گذاری رقابتی و تقاضای رو به رشد در بازار‌های نوظهور ادامه خواهد یافت. از طرفی فولادسازان این کشور بیش از همیشه برای تصاحب سهم بیشتری در بازار جهانی جهت جبران تقاضای ضعیف در بازار داخلی چین اقدام خواهند کرد. همچنین میزان صادرات غیرمستقیم فولاد چین در سه سال گذشته روند رو به رشدی داشته است و انتظار می‌رود این میزان در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۹ درصدی به حدود ۱۲۷ میلیون تن برسد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین