تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۱:۳۸
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۴۸۵۱۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان:

برق شرکت‌های صادرات‌محور تامین شود

برق شرکت‌های صادرات‌محور تامین شود
‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: با توجه به اینکه ما یک شرکت صادرات‌محور هستیم، قطعی برق منجر به از دست رفتن مشتریان صادراتی می‌شود و انتظار داریم در حد رفع نیاز‌های مشتریان صادراتی، برق به ما تخصیص یابد.

به گزارش می‌متالز، عطاالله معروفخانی در بازدید علی آقامحمدی، رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از فولاد هرمزگان و طرح‌های توسعه‌ای آن بیان کرد: در شش ماه نخست سال و فصول گرم با محدودیت برق و در فصول سرد با محدودیت گاز مواجه هستیم. متاسفانه صنعت در این حوزه بی‌تقصیر است و هنوز راهکار مناسبی برای برون‌رفت از وضعیت کنونی اتخاذ نشده است.

اجرای طرح‌های توسعه‌ای همراه با رکوردشکنی

وی افزود: با این وجود، همکاران ما در حوزه تولید از کوچک‌ترین فرصتی که برای افزایش تولید و رکوردزنی در سال گذشته امسال به دست می‌آوردند، به نحو احسن استفاده کردند و تلاش شد با تمام توان حداکثر تولید صورت گیرد. به طوری که هر زمان ما برق کافی داشتیم، بلافاصله ثبت رکورد انجام شد و هم‌اکنون در سطح فولادی‌های کشور فولاد هرمزگان از نظر رکوردشکنی زبان‌زد است.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرا توسط این شرکت، خاطرنشان کرد: علاوه بر ثبت رکورد و افزایش تولید، فولاد هرمزگان، چند طرح بزرگ ملی را نیز که در بین فولادی‌های کشور بی‌نظیر است، آغاز کرده که ارزش سرمایه‌گذاری این طرح‌ها به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو می‌رسد. امیدوار هستیم با بهره‌برداری از این طرح‌ها استان هرمزگان به نخستین استان فولادی کشور تبدیل شود.

وی در ادامه گفت: با اجرای این طرح‌ها فولاد هرمزگان نیز از حالت تک‌محصولی خود یعنی تولید اسلب خارج شده و ورق تولید خواهد کرد. ضمن اینکه ظرفیت کنونی از ۱.۵ میلیون تن به ۳.۳ میلیون تن ارتقا خواهد یافت. همچنین ظرفیت احیای مستقیم از یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن به بیش از ۵ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند. در همین حال طرح‌های توسعه متعدد دیگری را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

از دست دادن درآمد ۴۰۰۰ میلیارد تومانی به دلیل قطعی برق

وی تاکید کرد: متاسفانه در سال جاری محدودیت‌های برق از اوایل خرداد ماه آغاز شده و هم‌اکنون تقریبا هیچ برقی به ما اختصاص نمی‌یابد. درآمد از دست رفته ناشی از قطعی برق و عدم تولید به حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. هنوز هم نسبت به ادامه فصل گرم و احتمال عدم تخصیص برق تا پایان تابستان نگران هستیم.

آسیب‌رسانی قطعی برق به صادرات و بازار داخل

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه یک جنبه قطعی برق عدم تولید است، تصریح کرد: از منظر دیگر فولاد هرمزگان یک شرکت صادرات‌محور محسوب می‌شود و عدم تولید در فصل گرم به واسطه برق موجب از دست رفتن مشتریان صادراتی می‌شود؛ و آسیب جدی را به ما در حوزه صادرات و اعتماد مشتریان وارد می‌کند

وی اظهار داشت وزارت نیرو می‌توانست گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که شرکت‌های صادرات‌محور از قطعی برق آسیب نبینند و در حد تولید صادراتی و رفع نیاز و سفارش مشتریان صادراتی به ما برق اختصاص دهد.

وی در ادامه گفت: از دست دادن مشتریان صادراتی نه فقط برای فولاد هرمزگان، بلکه برای کشور ما زیبنده نیست؛ ضمن اینکه عدم تولید فولاد به تولید محصولات پایین‌دست نیز آسیب می‌زند و زمینه را برای افزایش قیمت در آینده به ویژه در مورد صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، ساختمان‌سازی و… که مصرف‌کنندگان پایین‌دست هستند، فراهم می‌کند. در نهایت اینکه آسیب کاهش تولید و افزایش قیمت برای جامعه و مردم خواهد بود.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در پایان گفت: ما تمام تلاش خود را برای تامین برق، از طریق استان و از طریق وزارت صمت و نیرو انجام داده ایم؛ اما متاسفانه هنوز به جایی نرسیدیم. انتظار داریم تامین انرژی صنعت فولاد در دستور کار برنامه‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام و کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری قرار گیرد. با توجه به جلساتی که میان کارگروه و مقام معظم رهبری برگزار می‌شود، قطعی برق صنعت فولاد را به عنوان یک درد دل مطرح کنید تا با دستورات و تصمیمات مقتضی ایشان، این معضل از صنعت فولاد برطرف شود.

منبع: فولاد هرمزگان

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین