تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۱۱
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۴۸۹۹۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مجتمع مس سرچشمه ۵ رکورد تولیدی را در سال ۱۴۰۲ ثبت کرد

رکورد‌های تولید در سرچشمه مس ایران

رکورد‌های تولید در سرچشمه مس ایران
‌می‌متالز - «مس سرچشمه رفسنجان» یکی از مجتمع‌های تولیدی شرکت ملی صنایع مس ایران به شمار می‌رود که جایگاه برجسته‌ای در تولید محصولات مس دارد.

به گزارش می‌متالز به نقل از مس پرس، مجتمع مس سرچشمه در سال‌های اخیر با تلاش مهندسان و کارگران ایرانی، رکورد‌های بسیاری را در زمینه تولید برجای گذاشته و این مهم، انتظارات برای دستیابی به شعار سال، یعنی «رشد تولید» را بیش از پیش کرده است. در همین راستا گفت‌وگویی با مهندس «حسین محققی» مدیر مجتمع مس سرچشمه داشته‌ایم. از زبان وی، روایت رکورد‌های ثبت شده در سال ۱۴۰۲ را می‌شنویم.

مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، سال گذشته را در عرصه تولید چگونه گذراند؟

نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ از سوی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان سال «مهار تورم، رشد تولید»، تلاش‌گران صنعت مس ایران در مجتمع مس سرچشمه را مصمم کرد تا به این شعار جامه عمل پوشانده و «رشد تولید» را تحقق بخشند.

در این راستا، این مجتمع به‌عنوان نماد توسعه و بالندگی صنعت مس ایران، توانست ۵ رکورد تولیدی را در سال ۱۴۰۲ ثبت کند که از ابتدای راه‌اندازی این مجتمع عظیم صنعتی و معدنی بی‌نظیر بوده است.

وضعیت تولیدات مجتمع در سال ۱۴۰۲ چگونه بوده است؟

مجتمع مس سرچشمه رفسنجان بر اساس برنامه پیش‌بینی‌شده سالیانه برای امور‌های مختلف، تولیدات خود را برنامه‌ریزی می‌کند و پیش می‌برد که الحمدلله در سال ۱۴۰۲ موفق شدیم نه تنها مطابق برنامه پیش برویم که حتی بالاتر از برنامه تولید کردیم و چنان‌که اشاره کردم، موفق به ثبت پنج رکورد تولیدی بی‌نظیر هم شدیم.

لطفا اشاره‌ای هم به اعداد و ارقام تولید در بخش‌های مختلف مجتمع مس سرچشمه بفرمایید.

در سال ۱۴۰۲ در امور معدن، کل استخراج به میزان ۱۳۴ میلیون تن بوده است. میزان سنگ سولفوری استخراج‌شده ۳۰ ملیون و ۵۵۲ هزار تن و میزان باطله و اکسید ۱۰۳ میلیون و ۴۵۵ هزار تن بوده است. در امور تغلیظ، کنسانتره نوار بیست ۷۳۴ هزار و ۶۱۴ تن با عیار ۲۱/۸۸ درصد و محتوی ۱۶۰۷۳۱ هزارتن بوده و در مجموع در مجتمع ۱۶۵۹۲۰ تن مس محتوی معدنی فرآوری شده است و ۹ هزار و ۹۱۶ تن مولیبدن و ۶۵۵ تن لجن فلزات گرانبها تولید شده است.

میزان آند تولیدی در امور ذوب در سال گذشته ۲۴۱ هزار و ۱۱۷ تن بوده است. ضمن اینکه در امور پالایشگاه ۱۹۳ هزار و ۹۳۷ تن کاتد، ۳۰ هزار و ۴۶۶ تن مفتول و ۶۵۶ تن لجن فلزات گرانبها تولید شده است.

در امور لیچینگ هم، ۶ هزار و ۷۴ تن کاتد، در امور اسید ۵۷۷ هزار و ۲۹۰ تن اسید و در امور تغلیظ سرباره ۳۲ هزار و ۹۰۰ تن کنسانتره با عیار ۲۱/۵۷ درصد به کارخانه ذوب ارسال شده که به میزان ۷ هزار و ۹۸ تن مس محتوی از بازفرآوری سرباره‌ها تولید شده است.

در مجموع چه رکورد‌هایی در سال ۱۴۰۲ در امور تولیدی به ثبت رسید؟

مجتمع مس سرچشمه خوشبختانه در سال گذشته، کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشت که این کارنامه، حاصل تدبیر و همت همه مدیران و کارکنان و کارگران خستگی‌ناپذیر مجتمع بوده است که از هیچ کوششی برای اعتلای میهن عزیزمان دریغ نمی‌کنند.

برخی از رکورد‌های تولیدی در حوزه معدن بوده که تناژ سنگ سولفور تولیدی معدن با ۳/۰ درصد افزایش نسبت به رکورد قبل که ۳۰۶۵۴۹۰۹ تن در سال ۱۴۰۱) بوده، به‌ عنوان رکورد اول تولید از ابتدای راه‌اندازی است.

تناژ اکسید و باطله استخراجی هم با ۲/۴۵ درصد افزایش نسبت به رکورد قبلی که ۷۱۲۶۱۴۰۸ تن در سال ۱۴۰۱ بوده، به‌ عنوان رکورد اول تولید از ابتدای راه‌اندازی به‌ شمار می‌رود. تناژ کل استخراج معدن با ۱/۳۲ درصد افزایش نسبت به رکورد قبلی که ۱۰۱۶۳۴۷۴۸ تن در سال ۱۴۰۱ بوده، به‌ عنوان رکورد تولید از ابتدای راه‌اندازی محسوب می‌شود.

در حوزه کنسانتره وضعیت چطور بوده است؟

همچنین، تناژ کنسانتره تولیدی تغلیظ با ۰/۱ درصد افزایش نسبت به رکورد قبلی که ۷۲۷۲۵۹ تن در سال ۱۴۰۱ بوده، به‌ عنوان رکورد اول تولید از ابتدای راه‌اندازی است. تناژ کنسانتره مولیبدن تولیدی هم با ۶/۳۷ درصد افزایش نسبت به رکورد قبلی به میزان ۷۲۰۸ تن در سال ۱۴۰۱، به‌ عنوان رکورد اول تولید از ابتدای راه‌اندازی به‌ شمار می‌رود.

منبع: مس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده