تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۴۶
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۹۰۰۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افتخاری دیگر برای مهندسان «ملی مس»/ «آسیاب بالمیل» برای نخستین‌بار در مسیر ساخت داخل قرار گرفت

افتخاری دیگر برای مهندسان «ملی مس»/ «آسیاب بالمیل» برای نخستین‌بار در مسیر ساخت داخل قرار گرفت
‌می‌متالز - مهندسان و متخصصان مجتمع مس سرچشمه رفسنجان توانستند با اتکا به دانش فنی و توان داخلی، آسیاب بالمیل (Gear Less) را برای نخستین‌بار در کشور بومی‌سازی کرده و در مسیر ساخت داخل قرار دهند.

به گزارش می‌متالز به نقل از مس پرس، «مهدی جاودانی» معاون مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با اعلام این خبر اظهار کرد: آسیاب بالمیل (Gear Less) برای تناژ بالاتر از ۲۰۰۰ تن به‌کار می‌روند که توانایی آسیاب و خردایش این حجم از خاک را دارا هستند.

وی افزود: در حالی که همه آسیاب‌های مجتمع مس سرچشمه با چرخ‌دنده کار می‌کنند تکنولوژی‌ای که در این آسیاب‌ها به کار می‌رود تینیور نبوده و سیستم آسیاب‌های با تناژ مغناطیس بالا است.

جاودانی با بیان این‌که در سال‌های اخیر برآورد کردیم که آیا امکان ساخت این نوع آسیاب‌ها وجود دارد یا خیر، ادامه داد: در عین حال، نمونه‌های خارجی که توسط شرکت‌های مطرح دنیا از جمله زیمنس و ABB ساخته شده بودند را بررسی کردیم و با مطالعاتی که انجام دادیم، مشخص شد که تمام امکانات ساخت این نوع آسیاب‌ها را داریم و فقط همت و تلاش لازم دارد.

وی بیان کرد: لذا کار را شروع کردیم و زمینی را در کارخانه فلوتاسیون سرباره در اختیار گرفتیم که در حال حاضر فونداسیون این پروژه انجام شده و بتن‌ریزی آن در حال انجام است.

معاون مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سرچشمه تأکید کرد: تمام نقشه‌ها و مدارک احداث این نوع آسیاب توسط امور مهندسی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان انجام می‌شود و دانش فنی این کار در این معاونت وجود دارد؛ یعنی در واقع پای پیمانکار در میان نیست، چراکه تاکنون این اقدام در کشور صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: پروژه ملی بومی‌سازی آسیاب‌های بالمیل (Gear Less) ساخت ایران برای نخستین بار در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان صورت می‌گیرد که مدت زمان پیش‌بینی‌شده برای احداث این پروژه ۹ ماه است.

جاودانی گفت: بخش‌بخش این پروژه را خودمان جلو می‌بریم و حتی یک نمونه اولیه احداث کردیم تا ثابت کنیم که امکانات ساخت بومی و داخلی این نوع آسیاب در کشور وجود دارد و اعتماد همکاران را جلب کنیم؛ اگرچه ابعاد واقعی آسیاب با قطر ۱۲ متر است، اما در حال حاضر قطر ۷ متر را اجرا می‌کنیم که اگر کار خوب پیش برود، شرایط ساخت نمونه ۱۲ متری آسیاب قطعاً فراهم است.

معاون مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان از حمایت‌های مدیرعامل شرکت مس صنایع مس و مدیر مجتمع مس سرچشمه از این پروژه مهم یاد کرد و افزود: در این مسیر باید از حمایت‌های دکتر مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران و مهندس محققی مدیر مجتمع مس سرچشمه قدردانی کنم چراکه تمام‌قد از این پروژه حمایت کردند و حتی مدیرعامل شرکت ملی مس شخصاً به ما گفت در مسیر احداث، هر زمان به مشکل برخوردیم با ایشان در میان بگذاریم تا به سرعت موانع کار برطرف شود.

منبع: مس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده