تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۳۴
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۵۰۳۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
محبی نجم‌آبادی مطرح کرد

معایب ارز چند نرخی و ضرورت تک نرخی کردن ارز در دولت چهاردهم

معایب ارز چند نرخی و ضرورت تک نرخی کردن ارز در دولت چهاردهم
‌می‌متالز - عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به بررسی معایب ارز چند نرخی و چالش‌های اقتصادی ناشی از آن پرداخت و نظرات خود را درباره سیاست‌های ارزی دولت چهاردهم مطرح کرد.

به گزارش می‌متالز، بهروز محبی نجم‌آبادی، درباره معایب ارز چند نرخی در کشور و تاثیرات آن بر اقتصاد ملی گفت: «ما در گذشته یک ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی داشتیم و یک ارز آزاد. در دولت آقای رئیسی، تلاش شد تا ارز تک نرخی شود، اما این اتفاق نیفتاد و تنها تغییراتی در نرخ‌ها ایجاد شد. به‌طور مثال، ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و سپس بیشتر شد این تغییرات ما را با افزایش نرخ ارز مواجه کرد و اصلاح سیاست‌های ارزی رخ نداد.

نماینده مردم «جغتای، جوین و سبزوار» در مجلس شورای اسلامی، افزود: اکنون ما با سه نرخ ارز مواجهیم؛ یک نرخ کالا‌های اساسی، یک نرخ مبادلات ارزی و یک نرخ آزاد، این تنوع نرخ‌ها مشکلات زیادی ایجاد کرده و سبب افزایش تقاضا و نیاز‌های کاذب در بازار‌های مختلف ارزی شده است. از یک سو، این وضعیت باعث افزایش قیمت کالا‌های اساسی می‌شود، زیرا قیمت نهایی به سمت قیمت آزاد متمایل خواهد شد و از سوی دیگر، به دلیل تفاوت نرخ و جهش واردات، نظم بازار و تولید را نیز مختل می‌کند.

وی بیان کرد: همچنین وقتی نرخ‌های مختلفی برای ارز وجود داشته باشد، فساد و سوءاستفاده از این تفاوت‌ها نیز به‌طور طبیعی افزایش می‌یابد و به خودی خود امضا‌های طلایی فسادزا نیز ایجاد خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر لزوم اصلاح سیاست‌های ارزی اظهار کرد: اگر دولت بخواهد به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کند، باید مشخص شود که کدام نرخ را بر دیگری منطبق می‌کند. بنابراین، تعیین نرخ واقعی ارز و نحوه تنظیم بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.

محبی نجم‌آبادی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای تولیدکنندگان و واردکنندگان به دلیل ارز چند نرخی گفت: وضعیت ارز چندنرخی در اقتصاد ما سبب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان و واردکنندگان نتوانند به موقع مواد اولیه یا کالا‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند. از سوی دیگر، این تفاوت نرخ‌ها باعث شده تا در برخی موارد، کالا‌هایی که با نرخ پایین‌تر وارد شده‌اند، با قیمت‌های بالاتری به فروش برسند که این خود به افزایش قیمت‌ها در بازار دامن می‌زند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به سمت ارز تک نرخی حرکت کنیم و این سیاست را به‌درستی اجرا کنیم که تک نرخی کردن ارز و حذف مفاسد آن قطعاً برای اقتصاد ایران مفید خواهد بود و می‌تواند ثبات اقتصادی را به همراه داشته باشد و باید با کمک بخش‌های مختلف به انجام برسد تا مردم بتوانند از نتایج مثبت آن بهره‌مند شوند.

محبی نجم‌آبادی همچنین تاکید کرد: اینکه قیمت واقعی ارز چه مقدار است و چگونه باید تعیین شود، هنوز بین اقتصاددانان و کارشناسان اختلاف‌نظر وجود دارد. امیدواریم که دولت چهاردهم با مشورت گرفتن از کارشناسان مختلف، به یک تصمیم‌گیری صحیح و واحد برسد ولی قطعا باید به سمت ارز تک نرخی با اجرای صحیح حرکت کنیم تا نفع این تصمیم به مردم برسد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده