تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۴۶
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۵۱۲۰۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
وزیر صمت تاکید کرد؛

طرح معدن مس جانجا در منطقه سیستان باید با سرعت بیشتری تکمیل شود

طرح معدن مس جانجا در منطقه سیستان باید با سرعت بیشتری تکمیل شود
‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر به سیستان و بلوچستان از معدن مس جانجا در نیمروز بازدید کرد و گفت: این طرح معدنی باید با سرعت بیشتری تکمیل و به مرحله بهره‌برداری برسد.

به گزارش می‌متالز، «سیدمحمد اتابک» وزیر صمت، در اولین روز از سفر سه روزه به سیستان و بلوچستان در بدو ورود به زابل از معدن مس جانجا در شهرستان نیمروز بازدید کرد که در این بازدید میدانی استاندار، نمایندگان مردم زابل در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل صمت استان و شماری از مسوولان وی را همراهی کردند.

اتابک، در حاشیه بازدید از معدن مس جانجا شهرستان نیمروز در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه سیستان و بلوچستان با وجود تمام مزیت‌ها، در برخی شاخص‌ها از میانگین کشور پایین‌تر است، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم از مزیت همجواری با دو کشور پرجمعیت استان یعنی پاکستان و افغانستان بهره برده و وضعیت تجارت استان را ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه معادن سیستان و بلوچستان با وجود فعالیت و اشتغال، به ارزش افزوده اقتصادی مطلوبی نرسیدند، بنابراین امیدوارم که ارزش افزوده معادن را افزایش دهیم، افزود: در حوزه صنعت برخی امور مانده؛ پروژه‌ها در یک بازه زمانی آغاز شده، اما به نتیجه نرسیدند به پروژه‌های با درصد پیشرفت فیزیکی بالا منابع تزریق می‌کنیم تا به نتیجه برسند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: ما باید از خام‌فروشی جلوگیری کنیم، این پروژه با ساخت کارخانه کنسانتره و لیچینگ نسبت به این امر اهتمام ورزیده و ارزش افزوده بیشتری ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بهترین متخصصان مس کشور در این پروژه مشغول به کار هستند و این پروژه تاثیر چشمگیری بر وضعیت اقتصادی سیستان و بلوچستان خواهد داشت، ادامه داد: انتظار داریم مدیران پروژه نسبت به انجام مسوولیت‌های اجتماعی توجه ویژه داشته باشند.

اتابک در ادامه خاطرنشان کرد: ابرپروژه معدنی و صنعتی مس جانجا، با چشم‌انداز احداث کارخانه ۱۳۰ هزارتنی کنسانتره مس و سپس سه هزار تنی کاتد مس، با راهبری شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و نیز همراهی شرکت‌های بزرگ و توانمند معدنی و صنعتی کشور؛ شامل گل‌گهر، چادرملو، گهرزمین، تجلی توسعه معادن و فلزات و سرمایه‌گذاری غدیر در حال اجراست و این شرکت‌ها سهامداران شرکت توسعه صنایع و معادن مس جانجا را تشکیل می‌دهند.

بر پایه این گزارش، محدوده اکتشافی جانجا در ۲۱۰ کیلومتری شمال زاهدان و در محدوده شهرستان نیمروز واقع شده، این معدن در تراز یک معدن جهانی است، پیش‌بینی می‌شود ذخیره بیش از یک میلیارد تن داشته باشد که می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین معادن در حوزه طلا و مس کشور تبدیل شود.

معدن مس جانجا که از اول آذرماه ۱۴۰۲ شروع به کار کرده زمینه اشتغال را برای یک‌هزار نفر به صورت مستقیم ایجاد می‌کند، این معدن ظرفیت سالانه سه هزار تن مس کاتدی و کنسانتره ۱۳۰ هزار تن را داراست و سرمایه ثابت آن ۱۴۴ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال در مساحت ۴۰ هکتار با زیر بنای ۱۷.۵ هکتار زمین توسط شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا به مدیرعاملی حسین ابراهیمی‌نسب در حال ساخت است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده