تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۵۱۲۸۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد سرمد ابرکوه و برنامه توسعه صادرات محصول به کشور‌های منطقه

فولاد سرمد ابرکوه و برنامه توسعه صادرات محصول به کشور‌های منطقه
‌می‌متالز - معاون بازرگانی فولاد سرمد ابرکوه بیان کرد: در نیمه دوم سال با هدف‌گذاری از پیش تعیین شده، بخش قابل توجهی از تولیدات شرکت نسبت به سال گذشته به صادرات اختصاص خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، محمدعلی رحیمی، معاون بازرگانی فولاد سرمد ابرکوه از عملکرد موفقیت‌آمیز تولید و فروش داخلی این شرکت در سال گذشته و اولویت‌های صادراتی در سال جاری خبر داد.

وی با بیان اینکه فولاد سرمد ابرکوه تمامی محصولات تولیدی خود را مطابق با قوانین و الزامات وزارت صمت در بورس کالا به عرضه رسانده است، افزود: فولاد سرمد ابرکوه در حوزه تولید میلگرد، جزء تولیدکنندگان برتر کشور به لحاظ کمی و کیفی بوده و با ثبت رکورد تولید ۴۷۵ هزارتن در سال گذشته توانسته به میزان ۲۵ هزار تن تولید مازاد نسبت به ظرفیت ۴۵۰ هزارتنی خود داشته باشد و به تناسب این افزایش تولید، حجم عرضه و فروش محصول در بورس کالا نیز افزایش داشته و تعهدات سال گذشته نیز به طور کامل انجام شده است.

رحیمی اضافه کرد: در سال گذشته، رویکرد ما حفظ سهم و تامین نیاز بازار داخلی بود و برنامه‌های صادراتی جزو اولویت‌های فروش قرار نداشت؛ هرچند به دلیل نیاز ارزی در خصوص واردات ماشین‌آلات و طرح‌های توسعه‌ای، صادرات جزئی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: در نیمه دوم سال جاری با در نظر گرفتن طرح‌های توسعه‌ای احیا و فولادسازی شرکت و با دو هدف توسعه بازار و تامین ارز در جهت واردات ماشین‌آلات مورد نیاز، طرح‌های صادراتی از پیش برنامه‌ریزی شده را عملیاتی خواهیم کرد.

فولاد سرمد ابرکوه و برنامه توسعه صادرات محصول به کشور‌های منطقه

معاون بازرگانی فولاد سرمد ابرکوه توضیح داد: در راستای توسعه صادرات، سفر‌هایی به برخی کشور‌های هدف انجام شده و مذاکرات گسترده‌ای با رابطین و تجار این کشور‌ها صورت گرفته و با این اقدامات مقدمات فعالیت‌های صادراتی از منظر بازرگانی انجام شده است؛ همچنین با ارسال نمونه محصول به برخی کشور‌ها که درخواست نمونه بار داشتند، کیفیت محصولات به تایید مشتریان رسیده و خواستار ارسال مستمر محصولات سرمد می‌باشند.

وی افزود: با انجام مطالعات بازار و ذائقه‌سنجی مشتریان، نیازمندی مشتریان کشور‌های هدف درخصوص نوع میلگرد و گرید مدنظر احصا شده و مقدمات تولید آن با تلاش و هماهنگی بخش تولید شرکت انجام شده که امیدواریم در آینده نزدیک علاوه بر محصولات فعلی، گرید‌های جدیدتری را به سبد صادراتی خود اضافه کنیم.

رحیمی در خصوص بازار‌های صادراتی گفت: با توجه به ظرفیت تولید و لزوم حفظ سهم و تامین نیاز بازار داخلی، اولویت صادراتی ما در مرحله اول کشور‌های همسایه با مرز مشترک زمینی و آبی خواهند بود که در سال جاری، بخش قابل توجهی از تولیدات خود را در مقایسه با سال‌های گذشته به صادرات به این کشور‌ها اختصاص خواهیم داد.

وی با اشاره به انجام برخی اصلاحات در سیاست‌های ارزی دولت گفت: با توجه به اصلاح برخی از بخشنامه‌های ارزی در راستای تسهیل استفاده از ارز حاصل از صادرات تولیدکنندگان برای واردات تجهیزات مورد نیاز ایشان، امیدواریم برنامه‌های صادراتی پیش رو، تامین ارز و در نتیجه تامین تجهیزات موردنیاز طرح‌های توسعه و همچنین قطعات یدکی خطوط تولید فعلی را تسریع نماید، چرا که قوانین دست و پاگیری که از ابتدای امسال به اجرا گذاشته شده بود امکان استفاده از ارز صادراتی برای واردات تجهیزات را مسدود و عملا برنامه‌های توسعه‌ای را با چالش جدی مواجه کرده بود که البته این موارد همچنان نیازمند بازنگری جدی و تسهیل فرآیند‌ها از طرف سیاست‌گذاران دولت در این زمینه می‌باشد.

فولاد سرمد ابرکوه و برنامه توسعه صادرات محصول به کشور‌های منطقه

رحیمی ادامه داد: امسال با توجه به آماده‌سازی زیرساخت‌ها و راه‌اندازی خط تولید کلاف فولادی، به زودی علاوه بر میلگرد، کلاف نیز به سبد محصولات سرمد اضافه خواهد شد.

وی افزود: ظرفیت خط کلاف‌سازی ۴۵۰ هزار تن در سال است که امیدواریم علاوه بر نیاز داخل، در اهداف صادراتی نیز از این محصول بهره‌گیری نماییم.

رحیمی در پایان گفت: امیدواریم با برنامه‌های در نظر گرفته شده، علاوه بر تداوم و حفظ فروش داخلی که هم اکنون سهم قابل توجهی در بورس کالا را به خود اختصاص داده است، بتوانیم سیاست‌های صادراتی سال جاری شرکت را نیز به سرانجام برسانیم.

یادآوری می‌شود؛ در حال حاضر شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، جزء واحد‌های تجاری فرعی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۵۲ درصد مالکیت و شرکت توسعه تجلی معادن و فلزات (تجلی) با ۴۸ درصد مالکیت است. از آنجا که شرکت سرمایه­‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، مالک ۱۷.۴ درصدی کچاد و مالک ۵۷ درصدی شرکت تجلی می­‌باشد، لذا هم اکنون ومعادن مالکیت ۳۶ درصد از شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه را داراست.

منبع: سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

عناوین برگزیده