تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۴۹
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۵۱۷۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اتاق ایران:

شدت تکانه قطع برق صنعت بر اقتصاد ۳۶۹۷ برابر بخش خدمات است

شدت تکانه قطع برق صنعت بر اقتصاد ۳۶۹۷ برابر بخش خدمات است
‌می‌متالز - شدت تکانه وارده بر اقتصاد ناشی از قطعی برق بخش «صنعت» ۳۶۹۷ برابر شدت تکانه وارده بر اقتصاد ناشی از قطعی برق «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» است.

به گزارش می‌متالز، کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران، گزارش نتایج اندازه‌گیری تکانه ناشی از قطع برق بر بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش تاکید شده است که اولویت‌گذاری قطعی برق باید بر اساس سهم متفاوت بخش‌های مختلف اقتصادی در ایجاد ارزش‌افزوده و تولید ناخالص داخلی باشد.

در این گزارش آمده است: مقایسه شدت تکانه قطع برق به کل اقتصاد در سطح بخش‌های اقتصادی نشان می‌دهد که شدت تکانه وارده بر اقتصاد ناشی از قطعی برق بخش «صنعت» سه هزار و ۶۹۷ برابر شدت تکانه وارده بر اقتصاد ناشی از قطعی برق «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» است.

همچنین قطعی برق بخش «صنعت» ۹۳۸ برابر قطعی برق بخش «فعالیت خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا»، ۱۱۷ برابر قطعی برق بخش «آموزش»، ۱۰۱ برابر قطعی برق بخش «ساختمان»، ۳۳ برابر قطعی برق بخش «استخراج معدن»، ۲۳ برابر تکانه قطعی برق بخش «عمده‌فروشی و خرده‌فروشی» و ۱۵ برابر قطعی برق بخش «کشاورزی، شکار، جنگلداری و ماهیگیری» موجب کاهش تولید ناخالص داخلی کشور می‌شود.

بر اساس این گزارش، قطعی برق حتی در میان رشته فعالیت‌های مختلف صنعتی نیز آثار و تبعات یکسانی ندارد به طوری که رشته فعالیت‌های «تولید فلزات پایه»، «تولید مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی»، «تولید محصولات غذایی»، «تولید سایر فرآورده‌های معدنی غیرفلزی»، «تولید محصولات فلزی ساخته شده»، «تولید چوب و محصولات چوبی»، «تولید منسوجات و «تولید فرآورده‌های لاستیکی و پلاستیکی» بیش‌ترین تکانه قطعی برق را به اقتصاد وارد می‌کنند.

در این گزارش تأکید شده است: نظام تصمیم‌گیری کشور، به جای اعمال فشار کمبود برق به بخش صنعت، مدیریت مصرف این نهاده را بر اساس درجات آسیب‌پذیری بخش‌های مختلف اقتصادی مدیریت کند تا بخش صنعت به‌واسطه اهمیت آن در ایجاد ارزش‌افزوده اقتصادی، کم‌ترین تأثیر و خسارت را از قطعی برق داشته باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده