تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۵۲۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
امیر کشانی در نشست هیات نمایندگان اتاق اصفهان اعلام کرد

به راهکار‌های بخش‌خصوصی برای رفع مشکلات کشور اعتماد شود

به راهکار‌های بخش‌خصوصی برای رفع مشکلات کشور اعتماد شود
‌می‌متالز - در نشست هیات‌ نمایندگان اتاق اصفهان ضمن گلایه شدید فعالان اقتصادی از قطع برق واحد‌های صنعتی و تولیدی، تاکید شد: بخش‌ خصوصی برای برون رفت از بسیاری مشکلات کشور برنامه دارد و باید به راهکار‌های این بخش اعتماد شود.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: نیمی از سال‌گذشت و می‌توان گفت سال‌ ۱۴۰۳ یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای صنعت است، فشار‌های مالیاتی و بانکی افزایش‌یافته و عدم‌تامین برق و کاهش قدرت خرید مردم از عوامل تاثیرگذار در فضای اقتصادی است. امیر کشانی در نشست هیات‌ نمایندگان اتاق اصفهان، افزود: امسال سال‌جهش تولید است؛ اما مشکلات بخش تولید پابرجاست، قوانین خلق‌الساعه سد راه تولید است و شرایط برای ادامه فعالیت را دشوار می‌کند، از طرفی تغییرات دولت، فرسودگی سیستم حمل‌ونقل، عدم‌امکان مبادلات بین‌المللی و... دامنگیر صنایع است. وی گفت: بخش‌خصوصی برای بسیاری از مشکلات کشور برنامه و راهکار دارد؛ اما باید به این بخش اعتماد شود، با توجه به درخواست فعالان اقتصادی در نشست با معاون بانک‌مرکزی به‌دنبال راه‌اندازی مجدد میز بانک‌مرکزی در اتاق هستیم تا مشکلات فعالان اقتصادی اصفهان به طور ویژه پیگیری شود. رئیس اتاق اصفهان اضافه کرد: متاسفانه قطع برق آسیب زیادی به صنعت و تولید وارد‌کرده و این در حالی است که در برخی استان‌ها میزان قطع برق کمتر از اصفهان بوده‌است، اصفهان استانی صنعتی و اقتصادی است و قطعی برق خسارات سنگینی به اقتصاد استان و کشور وارد می‌کند. در یک پژوهش در حال برآورد دقیق خسارات واردشده به استان هستیم تا بتوانیم موارد را پیگیری کنیم. دولت موظف است در زمینه پرداخت خسارات به صنایع اقدامات جدی انجام دهد و به صنعت و تولید پاسخگو باشد.

کشانی اضافه کرد: آمادگی داریم مشکلات ناشی از ناترازی برق که برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ایجادشده را به‌صورت ویژه پیگیری کنیم و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد، خوشبختانه با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری در یک سال‌اخیر حدود ۱۰بخشنامه را باطل کردیم. وحید فولادگر، عضو هیات‌ نمایندگان اتاق نیز در این نشست عنوان کرد: جلسات تخصصی توسط کمیسیون دانش‌بنیان در حال بر گزاری است، از طرفی تلاش می‌شود در حاشیه بر گزاری نشست‌های تخصصی مذاکرات رودررو برای فعالان اقتصادی و مراکز علمی و دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شود تا به همکاری بیشتر این مجموعه‌ها منجر شود. وی ادامه‌داد: در زمینه هوش‌مصنوعی نیز تلاش‌های زیادی شد که شورای هماهنگی در حوزه هوش‌مصنوعی تعریف کردیم و از همه دستگاه‌ها و ادارات در این شورا حضور دارند، لذا بر اساس برنامه ریزی شکل‌گرفته هماهنگی امور هوش‌مصنوعی با محوریت اتاق است.

محمدرضا گل‌احمد، دیگر عضو هیات‌ نمایندگان اتاق اصفهان نیز گفت: ضروری است میز بانک‌مرکزی در اتاق برپا شود تا پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی سرعت بگیرد. وی ادامه‌داد: قطع برق مشکلات متعددی برای صنعت و تولید ایجاد‌کرده‌است؛ لذا دولت باید به تعهدات خود در قبال صنایع عمل کند و به تولید توجه کند، راهکار‌های تامین برق وجود دارد؛ ولی باید به بخش‌خصوصی اعتماد کرد. همچنین محمدرضا برکتین، عضو هیات‌ نمایندگان اتاق اصفهان نیز عنوان کرد: نیاز است برنامه ریزی به گونه‌ای صورت گیرد که اقتدار اتاق روزبه روز افزایش یابد. تلاش می‌کنیم قدم‌هایی در راستای بهبود وضعیت صنایع برداریم و در کمیته‌های تخصصی کمیسیون صنعت، حقوق صنایع را پیگیری می‌کنیم. وی ادامه‌داد: متاسفانه در تابستان شاهد قطع برق و ایجاد مشکلات متعدد برای فعالان اقتصادی بودیم، هم‌اکنون نیز زمزمه‌هایی برای قطع برق و گاز در زمستان شنیده می‌شود که موجب نگرانی است، لذا ضروری است در این زمینه تلاش شود تا از بروز این اتفاق جلوگیری شود؛ در غیر‌این‌صورت روند تولید مختل می‌شود. وی در ادامه گزارش جامعی از فعالیت‌های کمیسیون صنعت ارائه داد.

مژگان ایزدی، دیگر عضو هیات‌ نمایندگان اتاق اصفهان نیز در این نشست عنوان کرد: باید میزان خسارات واردشده بر صنایع به دلیل ناترازی صنعت برق را برآورد و محاسبه کرد؛ لذا ضروری است در این بخش اقدامات ویژه‌ای صورت پذیرد و تلاش شود مشکلات کاهش یابد. وی ادامه‌داد: قطعی برق علاوه‌بر کاهش میزان تولید موجب خسارات سنگین به واحد‌ها شده و عمل به تعهدات آنها را با مشکل روبه‌رو می‌کند، در این شرایط واحد‌ها مجبور به تعدیل نیروی انسانی می‌شوند که باعث ایجاد مشکلات بیشتر می‌شود. مسعود گلشیرازی، عضو هیات‌ نمایندگان اتاق اصفهان نیز گفت: تعطیلی پنجشنبه‌ها خسارات سنگینی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و موجب ازدست‌رفتن بازار‌های صادراتی خواهد شد، لذا در این زمینه باید تدابیری اندیشیده شود تا از بروز خسارات سنگین جلوگیری شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده