به گزارش می متالز، زیان خالص پارسخودرو تا پایان آذر سال گذشته به بیش از 463 میلیارد تومان رسیده بود. ضعف عملکرد خودروسازان نیمه دوم سال گذشته در تولید محصول اصلی چشمگیر بود و این رویه در فروردین به اوج رسیده است. در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته تولید محصولات به غیر از گروه پراید افت حدود 90 درصدی را تجربه کرده است. پارسخودرو از تولید گروه پراید از سایپا به عنوان سهامدار عمده تنها اجرت دریافت میکند و اطلاعات حسابرسیشده دورههای مالی پیشین از زیانده بودن این بخش خدماتی در پارسخودرو حمایت دارد.
حال ناخوش خودروسازان در عملکرد مالی 12 ماهه منتهی به اسفند 97 مورد انتظار است و در این بین امید بازار به افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی داراییها بسته شده است. با این حال افزایش سرمایه سنگین گروه سایپا در اواخر سال 94 و پارس خودرو در سال 95 نیز باید در نظر گرفته شود. زیان انباشته پارسخودرو تا پایان آذر سال گذشته به بیش از 1410 میلیارد تومان رسیده بود و این شرکت مشمول ماده 141 قانون تجارت شد. در عملکرد 12 ماهه انتظار افزایش زیان وجود دارد که با توجه به افزایش سرمایه پیشین باید در انتظار برنامه این شرکت بود. اخباری از تزریق نقدینگی از سوی دولت مطرح میشود با این حال این کمکها احتمالا بر میزان هزینه مالی (به عنوان مشکل اساسی صنعت خودرو) خواهد افزود. برای شرکتی مانند پارسخودرو (و البته تمامی خودروسازان) به نظر میرسد ارتباط با بازار بینالمللی لازم و ضروری است. بر این اساس باید در انتظار اخبار از این حوزه بود در غیر این صورت احتمالا زیان شرکتهای خودروساز رویه صعودی را در پیش خواهد گرفت.