تاریخ: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۳۱
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۵۶۱۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

«جهان فولاد سیرجان» به دنبال توسعه همه جانبه/ اثرات مهم بهره‌برداری از واحد‌های احیای ۲ و ۳

«جهان فولاد سیرجان» به دنبال توسعه همه جانبه/ اثرات مهم بهره‌برداری از واحد‌های احیای ۲ و ۳
‌می‌متالز - شرکت جهان فولاد سیرجان با بهره‌برداری از واحد‌های احیای ۲ و ۳ به سراغ افزایش تولید و همچنین تحقق برنامه‌های خود در توسعه سبد محصولات رفته است.

به گزارش می‌متالز، شرکت‌های زیر مجموعه گل‌گهر در تلاش هستند تا با افزایش بهره‌وری علاوه بر آن که سهم خود در زنجیره ارزش فولاد در کشور را افزایش می‌دهند بتوانند توسعه در منطقه گل‌گهر را هم بیش از پیش محقق کنند.

در این بین شرکت جهان فولاد سیرجان نیز با انجام تست گرم در واحد‌های احیای ۲ و ۳ که در بین ۱۳ پروژه پیشران ملی قرار داشت، می‌تواند فصل جدیدی را در فعالیت‌های این مجموعه آغاز کند.

کارخانه احیای شماره ۲ با ثبت رکورد ۳۲ ماهه، در خردادماه امسال با ظرفیت یک میلیون و پنجاه هزار تن وارد فاز بهره‌برداری شد و کارخانه شماره ۳ با ظرفیت تولیدی یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن تاکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اواخر آبان‌ماه به مرحله تست گرم و پس از آن تولید آزمایشی وارد می‌شود. 

ورود کامل این خطوط به مدار تولید می‌تواند دستاورد‌های مهمی برای این مجموعه به همراه داشته باشد. اصلی‌ترین دستاورد می‌تواند بهره‌برداری از طرحی باشد که در میان طرح‌های پیشران قرار داشته و با سرعت خوبی به مرحله بهره‌برداری رسیده است. بهره‌برداری با سرعت بالا در اجرای پروژه نشان‌دهنده توان فنی و مهندسی و همچنین توانایی در تامین مالی جهان فولاد سیرجان را نشان می‌دهد. 

اما در گام بعدی، بهره‌برداری از این پروژه منجر به افزایش تولید در واحد آهن اسفنجی خواهد شد. این مجموعه در سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل با ۵۲ درصد افزایش تولید همراه بود که حالا با ورود کامل این دواحد به مدار تولید این افزایش در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته افزایش پیدا خواهد کرد. 

البته باید به این نکته توجه داشت که طرح‌های توسعه‌ای این مجموعه در حوزه محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر همچون تولید ورق است که نیازمند تامین مواد اولیه در حلقه‌های بالادستی را دارد. درواقع جهان فولاد سیرجان با نگاه توسعه‌ای به سمت افزایش تولید در حلقه‌های بالادستی خود رفته است. درواقع تمرکز فعلی جهان فولاد سیرجان بر توسعه حلقه‌های بالادستی است تا بتواند با شروع فعالیت در حلقه‌های پایین‌دست نیز تولیدی پایدار در آن حوزه‌های را داشته و با تولید و عرضه ورق به بازار علاوه بر توسعه سبد محصولاتی خود موفق به افزایش سوددهی خود شود.

اما در این بین چالش‌هایی پیش روی جهان فولاد سیرجان قرار دارد که باید مطابق با برنامه تولید نیز برای آن برنامه‌ریزی شود. 

یکی از چالش‌های مهم و پیش روی این مجموعه تامین برق و گاز برای واحد‌های احیا است که می‌تواند برنامه‌های تولیدی را تحت تاثیر قرار دهد. 

بی‌شک مدیریت در تامین انرژی باید در راس برنامه‌های جهان فولاد سیرجان قرار گرفته و برای تامین آن سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام شود.

افزایش تولید چه در حلقه احیای مستقیم و تولید آهن اسفنجی چه در حلقه‌های بعدی و در نهایت تولید محصولات فعلی مانند میلگرد یا توسعه سبد محصولات و حرکت به سمت تولید ورق فولادی نیازمند توجه به فاکتور‌های دیگری است که بی‌شک در برنامه‌های این مجموعه قرار گرفته است. 

در حال حاضر اصلی‌ترین استراتژی جهان فولاد سیرجان توسعه حلقه‌هایی همچون واحد احیا است که بتواند به واسطه ورود آنها به مدار تولید به تامین پایدار مواد اولیه دست پیدا کند.

درواقع این استراتژی را باید نگاهی بلند مدت و کارشناسی دانست که تمامی جوانب دخیل در تولید را در نظر گرفته است که در نهایت می‌تواند در سال‌های آتی علاوه بر اثرگذاری بیشتر در زنجیره ارزش فولاد به توسعه منطقه گل‌گهر و افزایش سهم این منطقه در تولید و صادرات محصولات معدنی نیز منجر خواهد شد. 

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده