تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۴ ، ساعت ۱۹:۱۴
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۳۷۶۷۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت آتیه فولاد سنگان عنوان کرد

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ همتی در فولاد سنگان

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ همتی در فولاد سنگان
‌می‌متالز - فولاد سنگان با هدف تامین زیرساخت‌های لازم برای تولید و توسعه پایدار در صنعت فولاد، به پروژه‌های کلیدی و مسوولیت‌های اجتماعی قابل‌توجهی ورود کرده است. این شرکت در زمینه انرژی و جاده‌سازی، گام‌های بلند و نوآورانه‌ای برداشته است و یکی از محور‌های توسعه نویدبخش در منطقه خواف به‌ شمار می‌رود.

به گزارش می‌متالز، «امیر رضازاده» مدیرعامل شرکت آتیه فولاد سنگان و سرپرست معاونت توسعه سرمایه‌های انسانی و مسوولیت‌های اجتماعی، در نشستی خبری در حاشیه نخستین نمایشگاه تخصصی بورس، بانک، بیمه، خصوصی‌سازی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشهد اینوکس و فاینکس به اهمیت فولاد سنگان در توسعه خواف پرداخت و عنوان کرد: منطقه خواف فرصت‌های ویژه سرمایه‌گذاری در اختیار خود دارد، این منطقه دارای معادن غنی سنگ آهن است و یکی از محور‌های توسعه در صنعت فولاد کشور به شمار می‌رود که اقدامات خوبی در آنجا انجام شده است.

رضازاده در ادامه با اشاره به چالش‌های کلان حوزه زنجیره فولاد خاطرنشان کرد: نخستین موضوع صنعت فولاد زنجیره تامین است. فولاد مبارکه در راستای تکمیل زنجیره ارزش خود، شعار «از سنگ تا رنگ» را مطرح کرده است تا زنجیره تولید از معدن تا محصول محصول نهایی را دنبال کند. شرکت فولاد سنگان نیز به عنوان عضوی از این مجموعه، در بالادست و تبدیل مواد اولیه به کنسانتره و گندله نقش خود را ایفا می‌کند.

وی افزود: یکی از مشکلات دیگر صنعت فولاد، خام‌فروشی مواد معدنی است. چالش دیگر صنعت فولاد، فناوری و نوآوری است.

وی در ادامه با اشاره به موقعیت شهرستان خواف عنوان کرد: این شهرستان به عنوان یکی از محور‌های توسعه فولاد کشور به شمار می‌رود و ظرفیت خوبی را در کشور ایجاد کرده است و ما با حضور در این نمایشگاه قصد داریم این ظرفیت‌ها را معرفی کنیم.

مدیرعامل شرکت آتیه فولاد سنگان همچنین با برشمردن اقدامات فولاد سنگان تصریح کرد: فولاد سنگان هم در راستای توسعه خود و هم در راستای مسوولیت‌های اجتماعی، اقدامات قابل‌توجهی در منطقه انجام داده که حوزه فعالیت فولاد سنگان در زمینه تولید کنسانتره و گندله سنگ‌ آهن است.

رضازاده افزود: یکی از موضوعات مهم در صنعت فولاد توجه به زنجیره است. در ابتدای زنجیره فولاد معادن سنگ‌ آهن قرار دارد که پس از استحصال در اختیار شرکت‌های فولادی دیگر قرار می‌گیرد. ما در فولاد سنگان کار فرآوری سنگ‌ آهن را انجام می‌دهیم و آن را تبدیل به کنسانتره و گندله می‌کنیم که مورد نیاز شرکت‌های احیای مستقیم برای تولید آهن اسفنجی است که این شرکت‌ها باید در کنار آب تاسیس شده باشند. هر چند بیشتر این شرکت‌ها در مرکز ایران تاسیس شده‌اند که این مساله چالش حمل‌ونقل را برای شرکت‌ها ایجاد کرده است. در این راستا شرکت فولاد سنگان ۱۵۰۰ تریلی خریداری کرده است. تا هم نیاز خود را برآورده کند و هم پاسخگوی نیاز منطقه باشد.

سرمایه‌گذاری در بالادست و پایین‌دست

وی در پاسخ به خبرنگار «می‌متالز» مبنی بر اینکه بر اساس شعار از سنگ تا محصول نهایی فولاد سنگان تا کدام مرحله زنجیره فولاد قصد پیش‌روی دارد، گفت: ما در اختیار زنجیره تامین شرکت مادر یعنی فولاد مبارکه قرار داریم. رسالتی که برعهده ما گذاشته شده، تامین مواد اولیه شامل تولید کنسانتره و گندله است. در این راستا در کارخانه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره را در حال ساخت داریم. برای گندله نیز ۲.۵ تن افزایش توسعه در دست اقدام داریم. تا اینجا رسالت ماست. اما ما بر اساس بررسی‌های انجام شده به دو حوزه بالادست و پایین‌دست نیز ورود پیدا کردیم، در حوزه بالادست و معدن اقدام به خرید ماشین‌آلات معدنی کردیم که آماده بهره‌برداری است و پس از مناقصه بلافاصله آنها را وارد مدار خواهیم کرد. در حوزه پایین‌دست نیز مجوز یک واحد مگامدل یک میلیون تنی برای آهن اسفنجی را در دست بررسی داریم، اما هنوز اقدامی نکردیم، چراکه باید ملاحظاتی همچون آب و گاز را برای آن در نظر بگیریم.

سرپرست معاونت توسعه سرمایه‌های انسانی و مسوولیت‌های اجتماعی افزود: اقدام دیگری که در آن مشارکت کردیم انتقال آب دریای عمان به منطقه خراسان است که ۵ برابر نیاز منطقه آب در حال انتقال است که این امر نوید خوبی برای مردم منطقه است. همچنین در حال احداث و اصلاح جاده در این منطقه هستیم که با این اقدام بخشی از منافع این شرکت به مردم منطقه باز می‌گردد. سرمایه‌گذاری‌های مختلفی در فولاد سنگان در حال شکل‌گیری است که حجم این سرمایه‌گذاری‌ها به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان (همت) می‌رسد.

رضازاده درباره صادرات نیز عنوان کرد: کنستانتره و گندله قابلیت صادرات دارد، اما هر اندازه این مواد اولیه در این زنجیره مسیر بیشتری را طی کند و به موادی با ارزش‌افزوده بالاتر تبدیل شود، بهتر خواهد بود، از این‌رو ترجیح ما بر آن است که محصولات خود را به شرکت‌های داخلی عرضه کنیم.

راه‌اندازی ناوگان جاده‌ای

وی در خصوص مشکلات حمل‌ونقل و خطوط ریلی عنوان کرد: ما یک خط ریل از منطقه خواف به منطقه مرکزی کشور داریم که به جنوب هم کشیده می‌شود تمام محصولی که در این منطقه تولید می‌شود امکان جابجایی آن توسط ریل وجود ندارد و میزان خاصی از محصول فولاد سنگان را با ریل جابجا کنیم و امکان بیش از آن را نداریم که یا باید محصول را دپو کنیم یا راهی برای حمل آن پیدا کنیم که در این راستا تنها گزینه باقیمانده حمل جاده‌ای است که در این راستا فولاد سنگان یک ناوگان از ۵۰۰ کشنده را در حال راه‌اندازی است. با این اقدام هم مشکل حمل‌ونقل را حل کرده و هم سبب اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم می‌شویم. در این راستا اولویت ما استفاده از راننده‌های بومی است فعلا تنها راه حمل‌و‌نقل ما جاده‌ای است؛ امیدواریم با راه‌اندازی خط ریلی بتوانیم محصول ارزان‌تری را به دست مصرف‌کننده برسانیم.

آموزش نیرو‌ها در فولاد سنگان

مدیرعامل شرکت آتیه فولاد سنگان درباره آموزش نیروی‌های انسانی در فولاد سنگان بیان کرد: فولاد سنگان واقع در یک منطقه مرزی است و همین امر سبب شده نیروی باتجربه با تحصیلات بالا در اینجا حضور پیدا نکنند. خلا‌هایی در زمینه نیروی متخصص داشتیم که در نهایت به این راهکار متوسل شدیم که نیرو‌های خود را پرورش دهیم که در این راستا چند راهکار را در پیش‌رو گرفتیم؛ یکی عقد قرارداد با دانشگاه‌هاست که نیاز‌های پژوهشی ما را پوشش بدهند. در عین حال آموزش‌هایی را مد نظر قرار داده‌ایم و برخی دوستان در فولاد مبارکه این دوره‌های آموزشی را می‌گذرانند. همچنین تأسیس نخستین پردیس صنعتی کشور است که ارتباط مستقیمی با پارک علم و فناوری دارد که از طریق این پردیس ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان با فولاد سنگان بسیار نزدیک شده است.

راه‌اندازی بزرگ‌ترین نیروگاه بادی

رضازاده در پاسخ به این پرسش که چرا فولاد سنگان به برخی حوزه‌های غیرتخصصی ورود پیدا کرده است، گفت: فولاد سنگان در برخی حوزه‌ها به ناچار ورود پیدا کرده، برای نمونه در زمینه تامین برق که ضرورت دارد، وارد شده است. فولاد سنگان در گروه مبارکه خود را یک شرکت پیش‌رو می‌داند. برای نمونه یک نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی بادی را در دستورکار دارد، در حالی‌ که بزرگ‌ترین نیروگاه بادی کشور ۷۰ تا ۸۰ مگاوات برق تولید می‌کند. یا در زمینه جاده‌سازی در مسیر مسوولیت‌های اجتماعی ورود پیدا کرده است که بدون وجود این زیرساخت‌ها نمی‌تواند تولید کند.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده