تعداد زیاد این خودروها بهگونهای بود که نمایشگاهداران را وادار میکرد تا تعداد از آنها را در پیادهروها پارک کنند و البته این امر به زیبایی ظاهری شهر آسیب بسیاری وارد میکرد. اما مدتی است که نمایشگاهها دیگر رونق پیشین را ندارند و تنها دو یا ۳ خودرو و بیشتر دستدوم، نمایشگاهداران را مشغول کرده است زیرا خودروهای داخلی از سوی نمایندگیهای خودروسازان و خودروهای وارداتی نیز از سوی نمایندگیهای واردکنندگان خرید و فروش میشوند. نمایشگاههای پایان هفته عبدلآباد و... که از سوی شهرداری در پارکینگهای بزرگ برگزار میشود نیز خود بازاری از خودروهای دستدوم با تنوع مدل و رنگ است که خریداران بیشتر ترجیح میدهند خرید خود را از این بازارهای پایان هفتهای داشته باشند.حال پرسش این است چه لزومی به وجود مغازههای خالی است که تنها عرضهکننده تعداد بسیار محدودی از خودروهای نو یا کارکرده هستند. از اینرو به سراغ اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در دو استان کشور رفته ایم و برنامههای این اتحادیهها را برای رفع این چالش جویا شدیم.
غلامحسین قاسمیان، نایبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران درباره رفع مشکل رکود نمایشگاهداران گفت: بازار خودرو نمایشگاهداران همچنان در وضعیت رکود بهسر میبرد زیرا خودروسازان، به وسیله نمایندگیهای در حال خرید و فروش هستند و واردکنندگان نیز در فروشگاهها خودروهای وارداتی را معامله میکنند و تنها خودروهای کارکرده باقی میماند که این دست از خودروها نیز به وسیله آگهیهای روزنامهها و سایتهای فعال در این زمینه و... خرید و فروش میشود. امروز در عمل با به وجود آمدن چنین شرایطی، خرید و فروشی در نمایشگاهها اتفاق نمیافتد. در چنین شرایطی و با توجه به اینکه صنف نمایشگاهداران با چنین فضایی روبهرو است این پرسش مطرح میشود که اتحادیهها برای برونرفت از این شرایط چه برنامههایی دارد. وی در پاسخ به این پرسش عنوان کرد: فردی که ۳۰ تا ۴۰سال حرفه نمایشگاهداری دارد با جمعآوری نمایشگاه باید دنبال چه حرفه دیگری باشد؟ در سطح تهران بیش از یکهزار نمایشگاهدار مجوز فعالیت دارند که آمار کمی نیست و در هر یک از آنها چند نیروی انسانی در حال کار هستند. او افزود: امروز ضمن آنکه این صنف با رکود مواجه است اداره دارایی علاوه بر مالیات، ارزش افزوده نیز از نمایشگاهداران طلب میکند که مشکلات را دوچندان کرده است.
این فعال بازار همچنین اشاره کرد: در سال جدید حدود یکصد نمایشگاه خودرو در تهران بهدلیل پرداخت ارزشافزوده در شرایطی که بازار کساد است تعطیل شدهاند. پرسش این است چرا نمایشگاهدار برای فروش یک خودروی کارکرده باید ارزشافزوده بپردازد؟ بنابراین علاوهبر کسادی بازار چنین مشکلاتی نیز صنف نمایشگاهداران را تهدید میکند. در چنین شرایطی قاسمیان به برنامه ساماندهی نمایشگاهداران بدون مجوز اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی نمایشگاه خودرو در سطح تهران بدون پروانه کسبوکار در حال فعالیت هستند که اتحادیه در حال ساماندهی آنهاست. نایبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران اظهار کرد: اتحادیه برای برونرفت از این چالش در حال تلاش بوده اما ضروری است دولت نیز از این صنف حمایت کند و در گرفتن مالیات و ارزشافزوده تجدیدنظر کند. قاسمیان درنهایت گفت: امروز شکایتها به اتحادیه درباره خرید و فروش خودرو در فضای مجازی زیاد شده که اتحادیه بارها به خریداران اعلام کرده است باید خودروی موردنظر خود را از نمایشگاههای معتبر و دارای پروانه کسب خریداری کنند.
محمد افرند، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو ارومیه در ادامه درباره وضعیت نمایشگاهداران استان آذربایجانغربی گفت: شرایط نمایشگاهداران ارومیه مانند سایر شهرها نامناسب و نامطلوب است. فضاهای مجازی و شبکههای تلگرامی و سایتهای خرید و فروش خودرو باعث شده بازار نمایشگاهداران از بین برود. همچنین با ایجاد نمایندگیهای خودروسازان برای فروش خودروها، این بستر نیز در عمل برای نمایشگاهداران از بین رفته است. وی افزود: امروز شاهد نابسامانی در حوزه بازار خودرو هستیم که این کالاها در کارواشها و تعمیرگاهها نیز خریدوفروش میشوند. امروز که نمایندگیها باید خودروهای صفر را به فروش برسانند خودروهای دستدوم معامله میکنند. این فعال بازار خودرو اظهار کرد: البته در نمایندگیها اینگونه بیان نمیشود که خودروهای دستدوم به فروش میرسد بلکه اعلام میکنند بسته میخرند که میتواند دو دستگاه پراید، دو دستگاه سمند، ۴ پیکانوانت و... باشد و با راهکارهایی که خود در اینگونه موارد دارند خودروهای دستدوم را در بسته خریداری میکنند و در نمایندگیها به فروش میرسانند که این وضعیت لطمه بزرگی به صنف نمایشگاهداران زده است. وی اعلام کرد: درگذشته اینگونه بود که فرد متقاضی برای خرید خودرویی هزینه را بهحساب خودروساز واریز و در زمان مقرر خودروی موردنظر خود را دریافت میکرد. درحالیکه امروز روی شیشه نمایندگیها نوشته شده با شرایط مشتری اما پرسش این است که چگونه با شرایط مشتری خودروها به فروش میرسد.
افرند در ادامه گلایهها اذعان کرد: بارها مشکلات و چالشهای این صنف به مدیران و متصدیان بالادستی گوشزد شده و شرایط بهگونهای است که بسیاری تعطیل کردهاند.او ادامه داد: در اخبار اعلام میشود سالانه ۱۲هزار خودرو در کشور پلاک میشود که از این تعداد حتی ۳۰درصد در داخل نمایشگاههای خودرو معامله نمیشود. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو ارومیه عنوان کرد: با چنین بازار راکدی اداره دارایی همچنان مالیات خود را طلب میکند و این وضعیت بسیاری از نمایشگاهداران را به ورشکستی کشانده است. بازار خودرو برای نمایشگاهداران بهگونهای است که نمیتوانند هزینه زندگی خود را تامین کنند. با توجه به توضیحهای ارائهشده از سوی اتحادیهها برنامه آنها برای ساماندهی چنین وضعیتی چیست؟ افرند در پاسخ به این پرسش نیز گفت: اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو ارومیه بارها اعتراض خود را از این وضعیت اعلام کرده است. نشستی با حضور نمایندگیها تشکیل داده و مشکلات را با آنها مطرح کرد، به نمایندگان مالیات و دارایی بارها اعلام شد بازار دارای رکود سنگینی است اما کسی به سخنان ما گوش نمیدهد.
فعالیتها در این صنف با شرایطی که به وجود آمده به صفر رسیده است. دلالهای فعال در شبکههای مجازی، مردم را متوجه خود کردهاند درحالیکه خریداران پس از خرید از این طریق با مشکلات زیادی روبهرو میشوند درنتیجه این فضا زمینه تخلف را افزایش داده است. افراد شمارهای میدهند و پس از فروش خودرو شماره را از بین میبرند و خریداران در صورت برخورد با مشکل، کاری از پیش نخواهند برد. او گفت: درحالیکه اگر فرد خودرویی را از نمایشگاهدار خریداری کند فروشنده را میشناسد و در صورت برخورد با مشکل بهراحتی میتواند مشکل خود را پیگیری کند و به نتیجه برسد.
افرند در پاسخ به این پرسش که آیا باوجود چنین وضعیتی اتحادیه همچنان جواز کسب به افراد میدهد، گفت: تقاضا وجود ندارد بلکه ابطال پرونده زیاد شده است. امروز ارومیه حدود ۴۵۰ نمایشگاه خودرو دارد که آنها نیز با مشکلاتی چون مالیات، ارزشافزوده، عوارض و... روبهرو هستند.