تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۱۳
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۴۱۷۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در بررسی اهمیت معادن کوچک و متوسط مطرح شد

رونق معادن کوچک و متوسط با کمترین سرمایه گذاری

می متالز - چند سالی است که اهمیت معادن کوچک و متوسط مورد توجه قرار گرفته است. در اهمیت این معادن می‌توان گفت ۸۵ درصد اشتغال بخش معدن در کشور مربوط به این معادن است.
رونق معادن کوچک و متوسط با کمترین سرمایه گذاری

به گزارش می متالز، همچنین معادن کوچک و متوسط بیش از ۶۰ درصد سهم سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص داده‌اند اما همان طور که از نام آنها پیداست، اهمیت آنها نیز کوچک دانسته شده و هنوز آنچنان که باید جدی به آنها پرداخته نشده است.
 معادن کوچک و متوسط به این دلیل که نسبت به معادن بزرگ از منابع عمومی بهره کمتری می‌برند، آسیب‌پذیرتر هستند تا جایی که با کاهش رونق بازار با مخاطرات جدی روبه‌رو می‌شوند.
با این حال از آنجا که معادن کوچک و متوسط می‌توانند با کمترین سرمایه‌گذاری آغاز به کار و رشد کنند، با درک ارزش‌آفرینی این معادن باید تلاش کرد تاثیر نوسانات بر معادن کوچک و متوسط به کمترین میزان ممکن برسد و در این زمینه گام‌های موثری مثل افزایش بهره‌وری، به‌روزرسانی اطلاعات، وضع قوانین همگام با تغییرات بین‌المللی، حذف شیوه‌نامه‌های دست و پا گیر و غیر هماهنگ با شرایط روز اقتصادی جهان برداشت.

 

منعطف در بازاریابی

محمد حسین سادات حسینی خواجوئی، کارشناس مدیریت صنعتی در پاسخ به این پرسش که معادن کوچک چقدر در رشد اقتصادی موثر هستند و می‌توانند کمک‌کننده باشند، گفت: برعکس آنچه تصور می‌شود، تمام معادن کوچک و متوسط، بنا به مقیاس و ابعاد خود در بحران‌ها و نوسانات محیطی، محکوم به آسیب‌پذیری هستند اما آسیب‌پذیری این دسته از معادن به نوعی وابسته به رویکرد طلایه‌داران صنعت و معدن نسبت به مقوله بسیار مهم اس‌ام‌ای‌هاست.
 ذکر این نکته ضروری است که معادن کوچک و متوسط بنا بر طبیعت خود، از انعطاف‌پذیری بیشتری در حوزه‌های عملیاتی و بازاریابی برخوردار هستند.
حسینی خواجوئی درباره تقسیم‌بندی نوع معادن کوچک و مزایای آنها گفت: مطالعات مبیِن آن است که مبنای تقسیم‌بندی معادن به معادن کوچک، متوسط و بزرگ بر مبنای حجم سرمایه‌گذاری، میزان مکانیزاسیون و شمار کارکنان است. به عنوان مثال معادن کوچک و متوسط از مکانیزاسیون کمتری برخوردار بوده و بیشتر شیوه‌های سنتی را برای استخراج انتخاب می‌کنند.
منابع انسانی کوچک‌تر و چابک، فرآیند تصمیم‌گیری آسان و سریع، حجم کمتر سرمایه‌گذاری، به دوش کشیدن سهم قابل توجه اشتغالزایی و کارآفرینی با توجه به تعدد بسیار این دسته از معادن در کشور، بهره‌مندی از آزادی عمل بیشتر در برقراری ارتباط با همنوعان فرامرزی خود و همچنین برخورداری از توانمندی‌های حوزه آکادمیک و قابلیت اعمال تغییرات لازم به شکل سریع و منعطف از مزایای این دسته از معادن است.
این متخصص مدیریت صنعتی ادامه داد: کسب و کارهای کوچک در سراسر جهان دارای ویژگی‌های مشابه بوده و با موانع مشابه روبه‌رو هستند اما میزان و نوع ادراک اینکه کسب و کارهای کوچک و به شکل ویژه، معادن کوچک و متوسط چگونه بر رشد اقتصادی تاثیر می‌گذارند، متفاوت است. این نوع معادن از این نظر که سردمداران نوآوری در حوزه‌های مختلف هستند و توانایی ارتقای سطح اشتغالزایی، پایه مالیاتی، رقابت و بهره‌وری کلی را دارند، می‌توانند نقش کلیدی در رشد اقتصادی ایفا کنند.
او با ارائه آماری از نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در انگلیس گفت: در ابتدای سال گذشته میلادی، کسب و کارهای کوچک ۹۹.۳ درصد از تمام کسب و کارهای غیر دولتی و کسب و کارهای کوچک و متوسط، ۹۹.۹درصد از این بخش را تشکیل می‌دهند.
تعداد کل استخدام در کسب و کارهای کوچک و متوسط، ۱۶.۳ میلیون نفر و ۶۰درصد کل مشاغل بخش خصوصی در این کشور بوده است.
به راحتی قابل ملاحظه است که این دسته از بنگاه‌ها نقشی بسزا در اقتصاد این کشور اروپایی و با‌سابقه دیرینه در علم اقتصاد دارند.

 

ملزم به بازاریابی

رامین انتظاری، کارشناس ارشد استخراج معادن نیز در پاسخ به این پرسش که با وجود تاثیر مثبت معادن در رشد اقتصادی، چرا معادن کوچک‌مقیاس هنوز آسیب‌پذیرند و با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: مشکلاتی که این دسته از معادن با آن روبه‌رو هستند را می‌توان به ۲ دسته تقسیم کرد؛ دسته نخست مشکلاتی است که ریشه در قوانین، دولت و متولیان این بخش از قبیل وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها دارد و دسته دوم مشکلات داخلی است و مدیریت این دسته از معادن باید در جهت رفع آنها گام بردارد. انتظاری تاکید کرد: با توجه به مفهوم کلی سازماندهی اس‌ام‌ای‌ها که بیشتر به فعال‌سازی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط می‌انجامد و منظور کلی آن، برون‌سپاری فعالیت‌های حاکمیت و کوچک شدن بدنه دولت است، بیشتر مسئولیت‌های اقتصادی و صنعتی بر عهده بخش خصوصی بوده و دولت هم باید با وضع قوانین حمایتی درباره رسیدن به این هدف کمک‌رسانی کند. این کارشناس ارشد استخراج معادن درباره نقش دولت گفت: در این زمینه دولت باید با بروزرسانی اطلاعات و وضع قوانین همگام با تغییرات بین‌المللی، حذف شیوه‌نامه‌های دست و پا گیر و غیر هماهنگ با شرایط روز اقتصادی جهان یا منطقه درباره رفع موانع به‌وجود آمده، اقدام کند. بخش خصوصی، معدنداران و فعالان این بخش هم باید در این زمینه فعالیت کنند و با انعطاف‌پذیری بیشتر در تمام زمینه‌های تولید، فرآوری، بازاریابی و فروش به ایفای نقش بپردازند. انتظاری در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای رشد معادن کوچک و متوسط پیشنهاد می‌شود، اظهار کرد: یکی از مفاهیم مورد بحث که به عهده فعالان این بخش است، آشنا نبودن با مفهوم برندینگ و ابزارآلات بازاریابی اصولی و بین‌المللی، فروش و بسته‌بندی صادراتی و ثبات کیفیت محصولات درباره این نوع بنگاه‌هاست و راهکار آن استفاده از افراد متخصص، طراحی، راه‌اندازی و بهره‌برداری از خدمات و بنگاه‌های اینترنتی است. او همچنین تاکید کرد: با رعایت این اصول، باید برای فعال‌ کردن معادن کوچک و متوسط با توجه به امتیازات این معادن گام برداشت. اقداماتی که در این زمینه می‌توان انجام داد شامل برقراری ارتباط با خریداران و بازار هدف می‌شود. همچنین تولید محصولات بر اساس استانداردهای جهانی در بسته‌بندی مورد قبول یا صرف هزینه‌های پایین برای بروزرسانی فرآیند تولید و استفاده از فناوری روز برای حفظ و ثبات در کیفیت و هر چه بهینه شدن زنجیره تولید، اقدامات دیگری است که در این زمینه پیشنهاد می‌شود.

عناوین برگزیده