تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۵۴۳۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

همایش نهم اسفند، آزمونی برای تایید صلاحیت بنگاه‌های اقتصادی در رعایت حقوق مصرف کنندگان

می متالز - دبیر شورای سیاستگذاری و اجرایی همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: همایش نهم اسفند؛ آزمونی معتبر برای تایید صلاحیت بنگاه‌های اقتصادی در رعایت حقوق مصرف کنندگان است.
همایش نهم اسفند، آزمونی برای تایید صلاحیت بنگاه‌های اقتصادی در رعایت حقوق مصرف کنندگان

به گزارش می متالز، مجید ارغنده پور با بیان این مطلب، افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، روز نهم اسفند را به عنوان روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در تقویم رسمی کشور ثبت و از سال 1380 تاکنون در 18 دوره، بنگاه‌های اقتصادی برگزیده در حوزه رعایت حقوق مصرف‌کننده را در مراسمی با حضور مسوولان ارشد نظام و مدیران بنگاه‌های اقتصادی، به جامعه معرفی و با اعطای گواهینامه و تندیس‌های ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان از آن ها تقدیر به عمل آورده است.

او با بیان اینکه، تمهیداتی برای ثبت نام و حضور بنگاه‌های اقتصادی در این فرایند درنظر گرفته شده است، تصریح کرد: امسال با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر نام گذاری سال با عنوان رونق تولید، تلاش داریم تا بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی را برای حضور هرچه بیشتر در این فرایند دعوت کنیم.

دبیر شورای سیاستگذاری و اجرایی همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان ابراز امیدواری کرد که بنگاه‌های اقتصادی کشور علیرغم همه تحریمها و تهدیدات بیگانگان در این همایش که تنها همایش قانونی و رسمی مشتری مداری و حمایت از حقوق مصرف کننده می باشد، حضور فعالانه تری داشته باشند.

ارغنده پور با اعلام اینکه ارزیابی‌های میدانی حاکی از رغبت مصرف کنندگان به استفاده از کالاها و خدماتی که دارای تاییدیه از مراجع ذی صلاح نظارتی داخلی و بین المللی بوده و همزمان در مورد ارایه خدمات قبل، حین و پس از فروش پیشگامند می باشد، بیان کرد: در صورتی که کیفیت مناسب و استاندارد بودن محصولات و خدمات آنها برای جامعه مصرف‌کننده ملموس باشد؛ به گونه ای که مصرف‌کننده از مصرف کالا یا خدمات مورد نظر مطلوبیتی بیش از حد استاندارد تعیین شده پیدا کند، حرکت به سمت تولید مشتری مدار و هدایت جریان تولید به سمت خواست و نیاز مشتری با شتاب بیشتری پیش خواهد رفت و انتخاب بنگاههای برتر در این حوزه، موجب بهبود مستمر ارتباط میان تولیدکنندگان و عموم مصرف‌کنندگان در جامعه خواهد شد.

او، به نقش و تاثیر این همایش به حضور بنگاههای اقتصادی اشاره و تصریح کرد: آیین‌نامه و دستورالعمل اصلاح شده در سال 1397، با نظرسنجی و بهره‌گیری از تجربیات کارشناسان و صاحب‌نظران سازمان حمایت و وزارتخانه و سازمانهای ذیربط در امر ارزیابی و سنجش بنگاههای متقاضی است که در هجده دوره برگزاری همایش، آسیب‌ها و فرصت‌های این آیین نامه را احصا و مورد تجدیدنظر قرار داده‌اند.

دبیر شورای سیاستگذاری و اجرایی همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: این همایش در طول هجده دوره فعالیت، توانسته است به عنوان آزمون معتبر و قابل قبول، جایگاه مناسبی را در بین بنگاه های اقتصادی پیدا کند و علی رغم داوطلبانه بودن حضور، به لحاظ اثربخشی آن نسبت به اولین دوره برگزاری همایش، تعداد شرکتهای متقاضی دریافت گواهینامه و تندیس های ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان، از 32 شرکت در سال 1380، به 545 شرکت در سال 1397 رسیده که گویای رشد حدود 17 برابری و تعداد شرکت‌های منتخب، از 6 شرکت در سال 1380، به 91 شرکت در سال 1397 رسیده که گویای رشد حدود 15 برابری است.

ارغنده پور خاطر نشان کرد: از شهریور ماه امسال فراخوان نوزدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، به منظور دعوت از بنگاه‌های متقاضی دریافت گواهینامه/ تندیس های ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان، آغاز شده است و بنگاه های اقتصادی می توانند با ثبت نام از طریق وبسایت اختصاصی دبیرخانه همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به نشانی www.Esfand9th.com، متقاضی حضور در فرایند ارزیابی شوند.

او با بیان اینکه شاخص‌های سنجش و ارزیابی بنگاه‌های متقاضی به منظور اعطای گواهینامه و تندیس، به صورت کلی شامل شاخص‌های: مالی و فروش، کیفیت، توزیع و خدمات قبل، حین و پس از فروش و اطلاع رسانی مناسب به مشتری و کسب رضایت مشتری می باشد، توضیح داد: فرآیند ارزیابی بنگاه‌های اقتصادی با حضور مدیران و کارشناسان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط در حوزه کنترل و ارزیابی عملکرد بنگاههای اقتصادی از جمله: وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان برنامه و بودجه و انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری اعطای گواهینامه و تندیس، انجام می شود که این گستردگی در طیف نظرسنجی فرایند ارزیابی توسط حوزه های تخصصی و ارائه نظرات مکتوب در خصوص هر بخش در میان همایش‌های مختلف کم‌سابقه بوده است.

دبیر شورای سیاستگذاری و اجرایی همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان از همه بنگاههای اقتصادی کشور دعوت کرد تا جهت ارزیابی و سنجش قابلیت و توانمندی خود دراین آزمون شرکت کنند.

به اعتقاد او، شرایط لازم برای موفقیت یک بنگاه اقتصادی برای ورود به بازارهای ملی، منطقه ای و بین المللی موفقیت در کسب نظر مصرف‌کنندگان داخلی است و این امر بجز با ارزیابی و سنجش عملکرد از سوی مراکز معتبر و نظارتی حاصل نخواهد شد.

ارغنده پور در خاتمه یادآور شد که نوزدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، اسفندماه امسال برگزار خواهد شد.

عناوین برگزیده