تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۱
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۶۰۲۲۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مرگ مشاغل یا مشاغلی که با ورود فناوری تغییر شکل داده‌اند؟

شغل میرایی در حوزه معدن وجود ندارد

می متالز - برخی از مشاغل در طول زمان و برحسب نیاز انسان دچار تغییر و تحول شده‌اند که در این راستا یا کمرنگ شده یا به کلی از بین رفته‌اند. اما مشاغل در حوزه معدن و صنایع معدنی که نتیجه دستاورد آنها، مواد اولیه برای مصرف بسیاری از تولیدات است، با ورود فناوری دچار تغییر شده و شکل فعالیت و روش کار آنها دگرگون شده است تا اینکه به صورت کلی از دست رفته باشند. در‌ این میان برخی کارشناسان معتقدند، در حوزه معدن شغل میرایی وجود نداشته است.
شغل میرایی در حوزه معدن وجود ندارد

حوزه معدن، امیدی برای مشاغل

به گزارش می متالز، در این‌باره سعید صمدی، رئیس کمیسیون خانه اقتصاد ایران و دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران اظهار کرد: واقعیت این است که بشر همواره به مواد اولیه نیاز دارد. هم‌اکنون نیز در کشورهای در حال توسعه به‌تدریج رشد اقتصادی آنها در حال افزایش است و همین موضوع میزان مصرف مردم را بیشتر می‌کند. بنابراین هر اندازه اقتصاد یک کشور با رشد همراه باشد، به همان اندازه مواد اولیه بیشتری مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای نمونه زمانی همه مردم خودرو یا خانه نداشتند اما هم‌اکنون بیشتر مردم صاحب خودرو یا خانه شده‌اند. از این رو هر اندازه میزان مصرف افزایش یابد، به‌دنبال آن مصرف فولاد، مس و سرب و روی نیز افزایش می‌یابد. صمدی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس آمارهای اعلام شده، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰میلادی روند مصرف مواد اولیه افزایش پیدا کند. از این‌رو معدن جزو حوزه‌هایی به‌شمار می‌رود که از لحاظ استحکام کاری از ثبات بالایی برخوردار است و آینده خوبی دارد. وی با اشاره به مشاغلی که در حوزه معدن از بین رفته‌اند، عنوان کرد: در میان مشاغل حوزه معدن، منسوخ شدن برخی مشاغل مستلزم آن است که معادن مکانیزه شده و با ورود فناوری جدید مشاغل دستی از بین بروند. این درحالی است که روش‌های استخراج و تولید معدن و صنایع معدنی در جهان یکسان است. رئیس کمیسیون خانه اقتصاد ایران، در ادامه خاطرنشان کرد: برای نمونه هنوز باطله‌برداری با تراک، بلدوزر و لودر انجام می‌شود، اما موضوع آن است که اگر در کشور ما تراک برداشت ۱۰۰تنی وجود دارد، در کشورهای پیشرفته ظرفیت تراک‌ها به ۴۰۰تن می‌رسد. از این‌رو مشاغل و نوع فعالیت‌ها یکسان است و بکارگیری فناوری میزان بهره‌وری را افزایش خواهد داد. صمدی تاکید کرد: پیش‌بینی نمی‌شود تا ۱۰ سال آینده تحول زیادی در مشاغل حوزه معدن و صنایع معدنی رخ بدهد. بلکه موضوع آن است که در حوزه معدن و پایین‌دست آن، جا برای کار بسیار است و درحقیقت به عنوان یکی از حوزه‌های امیدبخش شناخته می‌شود. وی در ادامه یادآور شد: رهبر معظم انقلاب ۲سال پیش عنوان کردند که معدن می‌تواند جایگزین نفت شود. به اعتقاد من سخن ایشان بجاست. معدن ظرفیت‌های بالایی دارد و جا برای مشاغل جدید در این حوزه بسیار است. اما باید فضای کار برای این حوزه بیشتر شود. دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در پایان خاطرنشان کرد: شغل میرایی در حوزه معدن نمی‌بینم. مشاغل میرا بیشتر در حوزه خدمات هستند؛ برای نمونه آژانس و خرید بلیت و... یک زمانی جزو مشاغل سودده بودند، اما هم‌اکنون نیستند. به صورت عمده شغل‌های میرا، خدماتی هستند. در حوزه تولیدی به‌ویژه در حوزه معدن مشاغل میرایی دیده نمی‌شود.

 

مشاغل معدنی فنی شده‌اند

همچنین درباره مشاغلی که ممکن است در حوزه معدن و صنایع معدنی از بین رفته باشند، علی‌حسین زاویه، دبیر انجمن صنعت نسوز ایران اظهار کرد: برخی مشاغل در حوزه معدن در گذشته وجود داشتند اما از بین رفته‌اند. برای نمونه در حوزه معدن چال‌زن‌هایی وجود داشتند که با دست معدن را می‌کندند، اما هم‌اکنون وجود ندارد.
زاویه در ادامه تاکید کرد: موضوع این است که هم‌اکنون با فناوری‌های جدید روش کار تغییر کرده و درحقیقت به نوعی روزآمد شده‌ است. به عبارت دیگر مشاغل از بین نرفته‌اند اما روش کارها تغییر کرده‌اند.

 

دیگر صدای مسگرهای قدیم را نمی‌شنویم

حسن صباغیان‌بیدگل، کارشناس سیمان نیز اظهار کرد: هم‌اکنون برخی مشاغل در کارخانه‌ها به دلیل رکود از دست می‌روند اما کارخانه‌ها به امید بازیابی این مشاغل هستند. صباغیان بیدگل در ادامه خاطرنشان کرد: در گذشته در حوزه معدن، شغل‌های یدی بسیاری وجود داشتند که امروز به شکل مکانیزه درآمده‌اند و درحقیقت دستگاه‌ها به صورت فنی آنها را انجام می‌دهند.
وی تصریح کرد: البته کاربرد برخی مواد معدنی تغییر یافته است، از این‌رو برخی مشاغل مرتبط با آن یا از دست رفته‌اند یا کمرنگ شده‌اند. برای نمونه برخی مشاغل در صنایع پایین‌دست مس هم‌اکنون وجود ندارند و ما دیگر شاهد مسگرهای قدیمی در بازار نیستیم؛ چراکه مس جایگاه خود را در کاربرد روزانه مردم به صنایع دیگر واگذار کرده‌ است. در کاشان یک بازار به نام بازار مسگرها وجود داشت که همگی کار ظروف مسی را انجام می‌دادند اما درحال‌حاضر اگر به آن بازار مراجعه کنید شاید یکی‌دو مغازه مسگری بیشتر باقی نمانده باشد که آنها هم کار فروش را انجام می‌دهند.
صباغیان‌بیدگل ادامه داد: صنعت مسگری دستی، دیگر به شکل قدیم وجود ندارد. در عمل به دلیل تحولات در بخش صنایع دیگر مسگری به صورت دستی انجام می‌شود و این شغل از بین رفته‌ است. امروز اگر مس استفاده شود، مسگرها آنها را تولید نمی‌کنند، بلکه به صورت مدرن‌تر تولید می‌شود و کاربرد آن هم بیشتر تزئینی است.
وی در پایان تاکید کرد: برخی از این مشاغل در حوزه صنایع معدنی از بین رفته‌اند و برخی مشاغل نیز به شکل مدرن‌تری درآمده‌اند.

عناوین برگزیده