به گزارش می متالز به نقل از فایننشالتایمز شرکت معدنی بیاچپیبیلتون در راستای اهداف خود برای سوق دادن بخش معدن به دنیای نوین و برقراری تعادل جنسیتی دستاوردهای قابلتوجهی داشته است. در این شرکت استخراج معادن بریتانیاییاسترالیایی که بزرگترین شرکت استخراج معادن و فلزات جهان شناخته میشود، یک پنجم از مجموع ۲۶ هزار نیروی انسانی زنان هستند. کارکنان شاغل در این غول معدنی با پیشینه فعالیت ۱۳۲ ساله در کشورهای گوناگون جهان از جمله برزیل، کانادا، شیلی، کلمبیا، گینه، پاکستان، افریقای جنوبی، پرو، امریکا و... پراکنده هستند.
سال گذشته میلادی این شرکت معدنی از اهداف خود برای رسیدن به توازن جنسیتی ۵۰ به ۵۰ تا سال ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۴ خورشیدی) خبر داد. بر اساس این چشمانداز تا ۸ سال دیگر باید نیمی از کارکنان بیاچپی زن باشند. این کارکنان از رانندگان کامیون معادن شیلی تا اعضای هیات مدیره را شامل میشوند که در جلسات این شرکت در سالنهای کنفرانس ملبورن استرالیا حضور دارند.
شرکتهای معدنی رقیب بیاچپی اما دستیابی به این هدف را در چنین زمان کوتاهی غیرممکن میدانند. این در حالی است که معدنکاری یکی از صنایعی به شمار میآید که زنان کمترین حضور را در آن دارند و بیشترین سمتهای شغلی در اختیار مردان است. چه آنهایی که در معادن زیرزمینی زغال سنگ کلاه ایمنی بر سر دارند و چه آنهایی که اعضای هیات مدیره را تشکیل میدهند.
البته بیاچپی از ابتدای امسال میلادی در نیمه دی ۱۳۹۵ خورشیدی تا ماه ژوئن (تیر ۱۳۹۶) کاهش ۳ درصدی حضور زنان را در مجموعه خود تجربه کرده است، اما در هر حال اکنون ۲۰/۵ درصد از نیروی کار آن زن هستند. این رقم در سال گذشته ۱۷/۶ درصد بود در حالی که در دیگر غول معدنی جهان (ریوتینتو) با پیشینه۱۴۴ سال فعالیت، ۱۸/۲ درصد از نیروی کار را زنان تشکیل میدهند. هماکنون در میان اعضای ۱۰گانه هیات رئیسه بیاچپیبیلتون ۳ زن حضور دارند.
آتلی ویلیامز مدیر منابع انسانی بیاچپی در این باره به فایننشالتایمز میگوید: از بین بردن شکاف جنسیتی، فضای خوبی در کسب و کار ایجاد میکند و برآورد بیاچپی از حضور زنان در واحدهای تولیدی و تجاری مثبت بوده است. از بین بردن شکاف جنسیتی نه تنها در بیاچپی بلکه در دیگر رقیبان او از جمله ریوتینتو هم مشهود است. بیاچپی در امسال میلادی ۱۰۰۰ نیروی زن بیشتر از مردان استخدام کرد که در تحقق هدفی که این شرکت برای توازن جنسیتی در سال ۲۰۲۵ م در نظر گرفته گام موثری به شمار میرود.
وی افزود: علاوه بر استخدام نیروی انسانی زن، بیاچپی در زمینه بکارگیری فناوری، ابتکارات و ابداعات مربوط به فناوریهای معدنی نیز به برجسته کردن حضور زنان توجه دارد. استفاده از مراکز کنترل از راه دور در شهر بریزبن استرالیا که پروژه زغالسنگ بیاچپی را در بندر شرقی استرالیا مدیریت میکند به این معناست که این شرکت میتواند سمتهایی با مهارتهایی متفاوت به افراد ارائه کند که تاکنون در بخش معدن وجود نداشته است. بیاچپی همچنین از روباتها و ماشینآلات خودکار در جابهجایی مواد معدنی استفاده میکند و همه اینها مسیر را برای ورود زنان هموارتر میکند. این شرکت معدنی علاوه بر استخدام در حفظ کارکنان زن در تلاش است تا توازن جنسیتی را تا کمتر از یک دهه آینده در این مجموعه برقرار کند.
جوسازی خبری یا چشماندازی نوآورانه؟
این اتفاق در نخستین نگاه تحسینبرانگیز است، اما این پرسش نیز پیش میآید که دلیل اصرار به حضور زنان در یک مجموعه با ماهیت تولیدی چیست و چرا بیاچپی این چنین مصرانه این روش را پیش گرفته است.
سیروس بخارایی جامعهشناس در این باره گفت: اینکه یک شرکت با ماهیت معدنی بخواهد نیمی از نیروی کار خود را از میان زنان انتخاب کند، آن هم در صنعتی که در همه جای دنیا به نام حرفهای مردانه شناخته شده است، اقدامی نوآورانه و در نوع خود جالب است، اما در این بحث دو مقوله را باید از هم تفکیک کرد، یکی اینکه این اتفاق قرار است در واقعیت رخ دهد و برای آن برنامهریزی دقیقی تدوین شود و دیگری اینکه یک شرکت برای بهدست آوردن آنچه مشروعیت اجتماعی نام دارد، از این مسائل فقط برای خبرسازی و جوسازی استفاده کند.
او در پاسخ به اینکه هماکنون ۲۰ درصد از نیروی انسانی بیاچپیبیلتون زن هستند و زنان در سمتهای مدیریتی این شرکت قرار دارند، توضیح داد: ۲۰ درصد از نیروی کار زن هستند (در طول بیش از یک قرن فعالیت) و حالا قرار است به این رقم ۳۰ درصد دیگر آن هم در طول کمتر از یک دهه اضافه شود. چنین چشماندازی چندان واقعبینانه نیست، اما در نهایت باید دید این شرکت در سالهای آتی چه اقداماتی در تحقق آن انجام میدهد.
وی در نهایت افزود: البته حضور زنان در عرصه کسب و کار پدیده رایج دنیای امروز است و پررنگ شدن حضور آنان در معادن جهان هم از این جریان مستثنا نیست.