تاریخ: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۳
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۶۸۸۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر:

با راه‌اندازی خط تولید ورق فولادی، نقش موثری در اشتغال‌زایی خواهیم داشت

می متالز - معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر گفت: با راه‌اندازی پروژه تولید ورق شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر که از به‌روزترین تکنولوژی‌ها در دنیا بهره‌مند است، حدود دو هزار نفر نیروی جدید به طور مستقیم جذب کار می‌شوند.
با راه‌اندازی خط تولید ورق فولادی، نقش موثری در اشتغال‌زایی خواهیم داشت

به گزارش می متالز، محمد اسفندیارپور اظهار داشت: شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در حال حاضر به واسطه راه‌اندازی دو خط تولید آهن اسفنجی به نام‌های «گوهر» و «کوثر» با ظرفیت 3.5 میلیون تن، به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده آهن اسفنجی کشور شناخته می‌شود و برای حدود هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد کرده است.

وی در این خصوص افزود: البته شرکت‌های بزرگی در زمینه تولید آهن اسفنجی در کشور وجود دارند ولی چون مجموعه آن‌ها خط تولید فولاد نیز دارد و آهن اسفنجی تولیدی خود را مصرف می‌کنند، میزان عرضه آهن اسفنجی کمتری نسبت به مجموعه ما دارند.

پروژه‌ای برای‌ تولید ورق فولادی خاص داریم

دکتر اسفندیارپور در خصوص پروژه‌های آتی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در راستای توسعه فعالیت‌های این مجموعه، ابراز کرد: ما نیز در راستای توسعه و افزایش حلقه‌های زنجیره فولاد در منطقه گل‌گهر و جهت جلوگیری از خام فروشی، پروژه‌ تولید ورق فولادی نازک با ضخامت 0.8 میلی‌متر و با ظرفیت سه میلیون تن در سال را در دست اجرا داریم که راه‌اندازی آن، قابلیت‌های فراوانی را به صنایع فولادسازی ما می‌افزاید که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش واردات این نوع ورق‌ها و جلوگیری از خروج ارز از کشور اشاره کرد.

معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در مورد ویژگی‌های خاص این خط تولید، یادآور شد: مکانیسم تولید ورق در این پروژه، تولید ورق به شیوه پیوسته و به صورت هات‌شارژ است که منجر به حداقل 30 درصد کاهش مصرف انرژی خواهد شد و در آن انواع ورق با عرض‌های مختلف و ضخامت‌های متنوع تولید می‌شود. ورق‌های فولادی تولید شده در این واحد با دارا بودن استانداردهای بالا و خاص، قابلیت صادرات به کشورهای دیگر و ارزآوری برای کشور را نیز خواهند داشت.

وی با اشاره به این نکته که تکنولوژی به کار رفته در این پروژه، به‌روزترین تکنولوژی تولید ورق در دنیا است و کشورهای معدودی وجود دارند که از این روش بهره می‌برند، تاکید کرد: با راه‌اندازی این خط تولید، ما قادر خواهیم بود که ورق‌های با استاندارهای بالا و ضخامت 0.8 میلی‌متر را تولید کنیم و این در شرایطی است که در حال حاضر، حداقل ضخامت ورق تولید شده در کشور حدود دو میلی‌متر است.

روی نیروهای بومی حساب کرده‌ایم

اسفندیارپور در خصوص نیروهایی که به واسطه راه‌اندازی این خط تولید جذب کار می‌شوند خاطرنشان کرد: در نظر داریم که در این خط تولید، حدود دو هزار نفر به طور مستقیم و پایدار مشغول کار شوند و مجموع پرسنل این شرکت را به بیش از سه هزار نفر افزایش دهند.

معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر همچنین درباره ایجاد اشتغال غیرمستقیم در این پروژه اظهار کرد: برای ایجاد اشتغال غیرمستقیم، با توجه به نوع پروژه ضرایب مختلفی در نظر می‌گیرند که این ضریب می‌تواند در بدترین حالت، چهار و در خوشبینانه‌ترین حالت حدود هشت باشد. این تعداد شغل ایجاد شده به واسطه راه‌اندازی پروژه تولید ورق فولادی، در اغلب موارد مربوط به تامین‌کننده‌های قطعات، صنایع پایین‌ دستی ایجاد شده، خدمات حمل ‌و نقل، خدمات مربوط به شاغلان و بسیاری موارد دیگر است اما آنچه در مجموع می‌توان گفت این است که پروژه مذکور، نقش بسزایی در ایجاد شغل در منطقه گل‌گهر خواهد داشت.

وی نیروهای مورد نیاز در این پروژه را از گروه‌های مختلف دانست و اضافه کرد: عده‌ای از نیروهای مورد نیاز، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خواهند بود که هماهنگی لازم با دانشگاه‌ها برای این کار انجام شده است. بخشی از نیروها نیز که عمدتا نیروهای اپراتوری و کارگری محسوب می‌شوند، با برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارت آموزی قابل تربیت هستند. البته در کنار روش‌های جذب نیرو، شیوه‌نامه‌های خاصی مانند جذب نخبه‌ها و دانشجویان دانشگاه‌های برتر نیز وجود دارد که تسهیلاتی مثل جذب بدون مصاحبه را برای این گروه فراهم می‌کند.

دکتر اسفندیارپور در مورد جذب نیروهای بومی نیز بیان کرد: در حال حاضر، اولویت جذب نیرو در رده‌های تکنسین و پایین‌تر، بر نیروهای بومی متمرکز است که این حالت هم برای مجموعه و هم برای منطقه بهتر است. در بحث نیروهای کارشناسی نیز اولویت با نیروهای بومی است مگر اینکه منطقه گل‌گهر متخصصان مورد نظر را برای جذب نداشته باشد.

استعداد جوانان ایرانی را ببینیم

دکتر اسفندیارپور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با گلایه از نادیده گرفته شدن جوانان بااستعداد و توانمند در عرصه صنعت و هدر رفتن این استعدادها، اذعان کرد: در حال حاضر، سازمان‌های کمی وجود دارند که به طور جدی به موضوع توجه به نیروی انسانی جوان کشور پرداخته‌اند؛ در صورتی که تجربه‌های موفق بسیار زیادی از بها دادن به استعداد این جوانان در کشور وجود دارد.

وی در این خصوص، با اشاره به تجربه شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در این مورد، اضافه کرد: ما نتیجه این اعتماد را در مجموعه خود به وضوح دیده‌ایم؛ وقتی کمپرسور خط تولید ما که تحت گارانتی شرکت ژاپنی کوبه استیل بود، به علت نقص فنی از کار افتاد و ژاپنی‌ها علی‌رغم تعهدی که داشتند، به دلیل تحریم‌ها از کمک به ما سر باز زدند، همین جوانان نخبه ایرانی بودند که با همراهی کارکنان مجموعه، توانستند این کمپرسور را با هزینه بسیار کم و در مدت معقول تعمیر کنند؛ کاری که حتی برای کمپانی مورد نظر قابل باور نبود. این دستاورد به دلیل اعتماد مهندس محیاپور، مدیر عامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر به این جوانان و پذیرفتن ریسک و خطرات آن حاصل شد؛ جوانان با استعداد ما قدر این فرصت را به خوبی دانستند و در نتیجه، دانشی برای ما به وجود آمد که بسیار با ارزش است.

معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در پایان تاکید کرد: باید به جوانان خود اعتماد کنیم تا بسیاری از مشکلات صنعت حل شود و از وابستگی به کشورهای دیگر رهایی یابیم.

عناوین برگزیده