تاریخ: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۳
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۷۰۷۷۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرآورده‌های سرب و روی:

ماجرای برداشت غیر قانونی سرب و روی از معدن آلبلاغ چیست؟

می متالز - رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرآورده‌های سرب و روی ایران گفت: افرادی که از معدن سرب و روی آلبلاغ برداشت غیرقانونی می‌کنند، اطلاعاتی از نحوه اکتشاف ندارند و با خطرات جانی مواجه می‌شوند.
ماجرای برداشت غیر قانونی سرب و روی از معدن آلبلاغ چیست؟

به گزارش می متالز، کشف معدن سرب و روی آلبلاغ که اخیرا انجام شده حواشی مختلفی را نیز به دنبال داشته است. در ادامه افرادی سودجو که شناختی از معدن و معدنکاری ندارند به صورت غیرقانونی و به دور از چشم نهادهای دولتی و نظارتی دست به استخراج از این معدن زدند که این کار تاکنون باعث جان‌‌باختن و مصدومیت عده‌‌ای از این افراد شده است. در همین ارتباط برای جویا شدن جزییات ماجرا گفت‌وگویی با حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرآورده‌های سرب و روی ایران صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

وی در ارتباط با شناخت افراد سودجو از استخراج در معدن آلبلاغ گفت: کسانی که به صورت غیرقانونی کار استخراج ماده معدنی سرب را انجام می‌دهند اطلاعی از نحوه اکتشاف و استخراج این ماده معدنی را ندارند و همین امر سبب شده تا این افراد با خطرات جانی مواجه شوند.

حسینقلی در ادامه به فروش این ماده معدنی از سوی استخراج‌کنندگان اشاره کرد و افزود: عدم شناخت از سنگ معدنی استخراج شده سبب شده تا دلالان فقط پول سرب را به این افراد پرداخت کنند و اگر به عنوان مثال در سنگ استخراج شده مس، نقره و یا هر ماده معدنی دیگر باشد مبلغی را بابت آن دریافت نکنند. وی یکی دیگر از مشکلات قیمت‌گذاری روی سنگ خریداری شده را عدم شناخت عیار آن دانست چرا که در برداشت غیرقانونی هیچ شاخص و میزانی برای آن وجود ندارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرآورده‌های سرب و روی ایران درباره موضوع شیوع استخراج غیرقانونی از معادن کشور گفت: به هیچ عنوان چنین چیزی وجود ندارد و تعداد معادنی که به صورت غیرقانونی از آنها برداشت می‌شود بسیار کم و در حد چند مورد است.

وی در ارتباط با برخورد سازمان حفاظت محیط‌زیست با این افراد با توجه به قرارگیری این معدن در منطقه حفاظت‌شده ساریگل افزود: بودجه‌ای که دولت به سازمان حفاظت محیط‌زیست اختصاص می‌دهد کم است و پاسخگوی نیاز آن نیست تا در منطقه نگهبان یا ماموری برای مراقبت از آن استقرار یابد.

حسینقلی به ورود ایمیدرو در ماجرای معدن سرب و روی آلبلاغ اشاره کرد و گفت: بنا شده تا یک گروه اکتشافی از ایمیدرو به معدن آلبلاغ مراجعه کرده تا از میزان ذخایر و عیار آن اطلاعاتی کسب کنند. در صورت ارزش‌ داشتن، کار واگذاری آن انجام گیرد.

وی در پایان از مسوولان درخواست کرد تا از طریق برخورد جدی با افراد سودجو جلوی اقدامات ذکر شده در این معدن و سایر معادن گرفته شود تا با مشکلاتی این چنین مواجه نشویم.

عناوین برگزیده