به گزارش می متالز، «یارانه شما قطع شد ثبت نام در لینک زیر http://iran-yaraneh.ir».
متن بالا متن پیامکی است که در ساعت پنج صبح روز ۲۷ آذر ماه برای برخی از افراد ارسال شده است. شمارهای که این پیامک را ارسال کرده یک شماره سامانهای نیست (قبلا اعلام شده بود که قطعی یارانه با سرشماره YARANEH به اطلاع سرپرست خانوار میرسد) بلکه شماره شخصی با کد اپراتور ایرانسل است. از این پیامک ابهامهایی از کلاه برداری به چشم میخورد.
نه تنها شماره ارسال کننده پیامک فعال نیست، یلکه سامانهای که در این پیامک آمده نیز در دسترس نیست.
در مهر ماه سال جاری که یارانه بخشی از جمعیت یارانه بگیران قطع شد، ایلنا در گزارشی روش پیگری قطع یارانه را اینگونه اعلام کرد: برای تمام خانوارهایی که یارانه نقدی آنها قطع میشود، پیامک «قطع یارانه نقدی» با سرشماره « YARANEH» ارسال میشود. در مرحله اول سرپرست خانوار در صورت اعتراض به قطع یارانه باید به همراه یک مدرک شناسایی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و کد رهگیری دریافت کند.
بر این اساس پس از این که افراد کد رهگیری را دریافت کردند، باید به سامانه https://yaraneh10.mcls.gov.ir/prs/ مراجعه کنند و با وارد کردن کد ملی و کد رهگیری دریافتی از دفتر پیشخوان، تمام اطلاعات و تراکنشهای بانکی خانوار را مشاهده کنند.
همان طور که در تصویر بالا که سامانه ثبت درخواست دریافت یارانه است، مشاهده میشود و پیشتر نیز اعلام شده، افرادی که یارانه آنها قطع شده باید به مراکز فعال پیشخوان دولت مراجعه کنند و کد رهگیری بگیرند؛ اما اظهارات برخی از کسانی که به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کردهاند حاکی از این است که این مراکز در خصوص قطعی یارانه پاسخگو نیستند.
در تماس تلفنی با این مراکز، اپراتور میگوید: ما قطعی یارانه را برای مردم انجام نمیدهیم و باید به پلس +۱۰ مراجعه کنند؛ اپراتور یکی دیگر از دفاتر پیشخوان نیز میگوید: قطعی یارانه کار ما نیست، باید به ستاد یارانه در میدان فاطمی مراجعه کنید.
از سازمان برنامه و بودجه، سازمان هدفمند سازی یارانه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اینکه چه تعداد از یارانه بگیران در آذر ماه یارانه را دریافت نکردهاند و آیا این پیامک از سوی نهادهای دولتی ارسال شده است؟ نتیجهای حاصل نشد و سوالات بدون جواب ماند.
در حالی که سازمان برنامه و بودجه، وزارت کار را مسوول پاسخگویی و رسیدگی به یارانه نقدی اعلام کرد، اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که در این خصوص پاسخگو نیست.
در نامهای که از سوی روابط عمومی وزارت کار در پاسخ به سوالات حول قطعی یارانه برای ماارسال شده، آمده است: «در خصوص پاسخ به این سوالات، برای اطلاع رسانی به مردم به آگاهی میرساند این وزارتخانه وظیفه شناسایی مشمولین طرح حمایت معیشتی را به عهده دارد و سوالات مطرح شده در خصوص پرداخت یارانه نقدی، واریز نشدن یارانه یا قطع آن در حیطه وظایف سازمان هدفمندی یارانه و سازمات برنامه و بودجه است.»
از آن جایی که از آبان ماه به دنبال گران شدن بنزین و مکلف شدن دولت به پرداخت یارانه سوخت یا یارانه معیشتی و وظبفه رسیدگی به یارانه معیشتی به وزارت کار واگذار شد؛ به نظر میرسد این وزارت خانه از این جهت که درباره یارانه معیشتی مسوولیت دارد، خود را در مقابل یارانه نقدی بدون مسوولیت میداند.
این درحالیست که محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز ۱۲ مرداد ماه در گفتگویی از تشکیل کارگروه مشترکی برای شناسایی دهکهای بالای درآمدی خبر داده و گفته بود: بر اساس مصوبه دولت کارگروه مشترکی با مشارکت وزارت کار، سازمان برنامه و بودجه، وزارت ارتباطات و وزارت کشور با محوریت استانداران و فرمانداران تشکیل شده که این کارگروه موظف است دهکهای بالای درآمدی که نیازی به یارانه ندارند و یارانه آنها با محوریت استانداران حذف شده است شناسایی کند و وجوه و منابعی که از این طریق حاصل آید را پس انداز و در جهت محرومیت زدایی و اشتغالزایی در استان مربوطه هزینه کند.
روابط عمومی این وزارت خانه در آبان ماه امسال پس از گرانی بنزین در اطلاعیهای اعلام کرده بود: مسئولیت شناسایی اقشار کم درآمد و متوسط حدود ۱۸ میلیون خانوار بر عهده وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی است. نحوه توزیع بسته معیشتی و ساز و کار چگونگی اجرا به طور جداگانه اعلام میشود.
همچنبن همشهری و بسیاری از رسانههای دیگر در مرداد ماه گزارش داده بودند: دولت ۱۹ تیرماه به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ماموریت داد تا ظرف ۳۰ روز نسبت به شناسایی و حذف یارانه نقدی پردرآمدها اقدام کند.
بنابراین تا مرداد ماه براساس مصوبه هیأت دولت، وزارت کار مسوولیت کارگروه شناسایی و حذف یارانه نقدی پردرآمدها را بر عهده داشته است.
در سامانه سازمان هدفمند سازی یارانهها به آدرس اینترنتی «http://www.hadafmandi.ir/» شماره تماس «۰۲۱۸۸۸۰۴۵۳۷ » برای پیگری قطعی یارانه درج شده است؛ این شماره تماس به تلفن گویا وصل میشود که اعلام میکند: «در خصوص حذف و قطع یارانه نقدی خانوار از اسفند ۱۳۹۳ کلید شماره یک را وارد کنید»؛ اما پس از زدن کلید شماره یک این متن گفته میشود: «ثبت اعتراض نسبت به حذف یارانه نقدی فقط در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس www.yaraner10.ir و پیگیری نتیجه اعتراض نیز منحصرا از طریق همان وزارتخانه و یا ادارات تابعه آن در استانها امکان پذیر میباشد».
اما در یک رفت و برگشت، پاسخ به سوالات یارانه آذر ماه به سازمان برنامه و بوجه برگشت.
در این خصوص مهدی قمصریان، روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تا مهر ماه امسال کمتر از یک میلیون نفر از جمعیت یارانه بگیران حذف شدهاند، ولی طی دو ماه آبان و آذر یارانه هیچ کس از یارانه نقدی قطع نشده است، نه لیستی وزارت کار به ما داده است و نه ما کسی از لیست واریز یارانه حذف کردهایم؛ فعلا قرار است بدون این که کسی حذف شود پرداخت یارانهها ادامه داشته باشد.
وی پیامکی که برای برخی ارسال شده را جعلی خواند و گفت: این پیامکها بیاعتبار است و چنین پیامکی از سوی دولت برای یارانهبگیران ارسال نشده است.
قمصریان همچنین درخصوص پاسخگو بودن سازمان برنامه عنوان کرد: تبصره ۱۴ بودجه سال ۹۸ آییننامه اجرایی دارد که مصوبه هیات وزیران است و در مرداد ماه امسال ابلاغ شده است، در یکی از بندهای این مصوبه آمده که کارگروهی با مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل میشود و وظیفه رسیدگی به یارانه نقدی به این وزارت خانه واگذار شده است.
روابط عمومی سازمان برنامه تاکید کرد: مگر مصوبه لغو یا اصلاح شده که این مسوولیت از وزارت کار سلب شده بشد.
با توجه به اعلام روابط عمومی سازمان برنامه مبنی بر این که «هیچ کس از لیست یارانه بگیران در ماههای آذر و آبان حذف نشده است و از آنجایی که یارانه کسانی که این پیامک را دریافت کردهاند، در حساب بانکیشان وجود ندارد»، به نظر میرسد این گمانه که یارانهها به محض واریزی از حسابها برداشته شده زیاد است.