تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۷۷۹۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر امور سرمایه انسانی بانک صنعت و معدن:

سرمایه انسانی مهم ترین بخش یک سازمان است

می متالز - ذبیح الله سلمانی مدیر امور سرمایه انسانی بانک صنعت و معدن گفت: سرمایه انسانی مهم‌ترین سرمایه سازمان است که به مجموعه‌ای از دانش، مهارت‌ها، استعدادها و تخصص‌هایی اطلاق می‌شود که در طول سالیان متمادی منابع انسانی سازمان آنها را کسب کرده‌اند.
سرمایه انسانی مهم ترین بخش یک سازمان است

به گزارش می متالز، وی که مدیرعامل مجمع مدیران توسعه منابع انسانی است و در سیصد و چهلمین جلسه شورای هماهنگی ادارات کل کارگزینی بانک‌های دولتی به میزبانی بانک صنعت و معدن سخن می گفت، ضمن بیان این مطلب افزود: در زمینه جذب و استخدام نیروی انسانی، باید استانداردهای نیروی انسانی از قبیل میزان تحصیلات، مهارت ها، دانش فنی و تخصصی و حتی قد، وزن و احساسات و عواطف انسانی متقاضیان سنجیده و استاندارد سازی شده باشد.

سلمانی بیان داشت: عدم برنامه‌ریزی مناسب برای جانشین‌پروری و تربیت مدیران آینده یکی دیگر از معضلات اساسی در نظام اداری کشور است که متاسفانه مغفول مانده است.

وی خاطرنشان کرد: کم‌توجهی به ارتباط میان نظام ارزیابی عملکرد و نظام جبران خدمت یکی دیگر از مسائل و مشکلات مدیریت منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی است که کارایی و اثربخشی نیروی انسانی را پایین آورده و در نتیجه موجب کاهش انگیزه‌ها و بهره‌وری آنان شده است.

مدیر امور سرمایه انسانی بانک صنعت و معدن تأکید کرد: یکی دیگر از مشکلات نظام اداری کشور نظام آموزشی ضعیف و گاهی ناکارآمد است و اصلی‌ترین دلیل آن عبارت است از توجه نداشتن به نیازهای شغلی در نیازسنجی آموزشی که منجر به عدم بهسازی نیروی انسانی، عدم تغییر در رفتار، عدم تغییر در نگرش‌ها و بینش کارکنان و نهایتاً منجر به عدم کسب مهارت‌ها می‌گردد.

وی یادآور شد: رویه‌ای برای حفظ تجارب برتر سازمانی و یا نشست‌هایی برای تسهیم دانش اتفاق نمی‌افتد و غالباً مدیریت دانش فانتزی و صوری است که به دنبال مدگرایی بوده و مباحث آن در حد گزارش کتابخانه‌ای باقی می‌ماند.

وی عنوان داشت: امروزه در بسیاری از کشورها حتی الزامی برای حضور فیزیکی افراد در محل کار وجود ندارد و پول تولید فکر و ایده های نو به آنان پرداخت می شود و تنها مدرک تحصیلی ملاک استخدام نبوده و به مهارت و تخصص افراد بها می دهند.

سلمانی در ادامه گفت: در خصوص برنامه استرات‍ژیک سرمایه انسانی و انتصاب افراد باید تصمیمات از پایین به بالا و با رعایت ملاحظات مربوط به مهارت و تجربه افراد اتخاذ شود.

ذبیح الله سلمانی تصریح کرد: در نظام اداری چالش هایی وجود دارد که تشکیل جلسات مستمر این شورا می تواند اقدام مؤثری در برطرف کردن مشکلات و مسائل مربوط به نیروی انسانی باشد.

در این جلسه مهندس رضایی دبیر شورای هماهنگی کارگزینی بانکها نیز اظهار داشت: از زمانی که قانون خدمات کشوری به اجرا درآمد، دغدغه اصلی ما رسیدگی به نیازهای کارکنان بانک ها بوده است به طوریکه از نیازهای معیشتی آنان فراتر رفته و بتوانیم از خودشکوفایی نیروی انسانی سخن بگوییم.

وی در ادامه گفت: لازم است نگاه ما به بانکها به عنوان یک بخش تجاری، علمی و حقوقی بوده و تلاش کنیم در سطوح قانونگذاری در حوزه منابع انسانی نیز اثرگذار باشیم و افرادی که به قوانین و نیازهای سرمایه انسانی اشراف دارند به این حوزه ورود پیدا کنند.

گفتنی است، رضایی در خلال این جلسه خلاصه ای از بندهای جلسه قبلی شورا را مطرح کرده و در مورد پیشنهادهایی که از سوی بانکها ارائه شده با دیگر اعضای شرکت کننده به بحث و تبادل نظر پرداخت.

منبع: شما نیوز
عناوین برگزیده