تاریخ: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۵۰
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۸۰۴۵
سرویس خبر : زمین شناسی

تدوین استراتژی اکتشاف جزو اولویت‌های سازمان زمین‌شناسی است

می متالز - تدوین استراتژی اکتشاف جزو اولویت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی است.
تدوین استراتژی اکتشاف جزو اولویت‌های سازمان زمین‌شناسی است

به گزارش می متالز، به گفته راضیه لک، رئیس جدید سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تقویت بخش خصوصی و ارائه اطلاعات مورد نیاز به عموم کسانی که قصد ورود به معدنکاری دارند می‌تواند زمینه را برای گسترش اکتشافات معدنی فراهم کند. موارد یاد شده، بخشی از سخنان راضیه لک  با خبرنگاران است.


برنامه و اهداف دوره ریاست شما چیست؟

برنامه‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در ۲ گروه دسته‌بندی می‌شوند. یکی برنامه‌های مربوط به تولید ثروت در کشور است و دیگری جلوگیری از هدررفت ثروت کشور. برنامه‌هایی که از هدررفت ثروت کشور جلوگیری می‌کند بیشتر مربوط است به پدیده‌های زمین‌شناختی و آمایش سرزمین و مواردی که با مخاطرات طبیعی در ارتباط است؛ مخاطرات طبیعی مانند زلزله، سیل و مخاطراتی که کشور سالانه هزینه سنگینی بابت آن پرداخت می‌کند. این در حالی است که اگر برنامه‌ریزی دقیق و مطالعات زمین‌شناسی کاملی انجام شود، مناطق امن مشخص خواهد شد و راهکارهای برخورد با مخاطرات زمین ارائه می‌شود تا کمترین خسارت را در زمینه بلایای طبیعی داشته باشیم. برنامه‌های در ارتباط با کمک به تولید ثروت، برنامه‌های اکتشافی سازمان زمین‌شناسی است که شامل اکتشافات مقدماتی و نیمه تفصیلی می‌شود. برای این منظور، باید با همکاری سایر نهادهای مسئول، برنامه‌های اکتشافی کشور سرعت داده شود و برنامه‌هایی که زودبازده و اشتغالزاست، زودتر اجرایی شوند تا بتوانیم کار مفیدی در زمینه اکتشافات عمیق انجام دهیم. درحال‌حاضر کشور در حوزه اکتشافات سطحی وارد شده است اما در اکتشافات عمیق در نقطه شروع هستیم.


انتظارات شما از دولت و بخش خصوصی چیست؟

انتظارم از دولت این است که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور را حمایت کند و سایر نهادهای دولتی مربوط به فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز همگام و همراه باشند. در واقع ما باید از بخشی‌نگری به دور باشیم. سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این زمینه وضعیت دشواری دارد. اگر بخشی‌نگری را کنار بگذاریم می‌توان هم‌افزایی و هم‌فکری را در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف بالا ببریم. اکنون ارتباط صنعت و دانشگاه ضعیف است. برنامه ما این است که ارتباط صنعت و دانشگاه را تقویت کنیم و نیروهای متخصصی که در دانشگاه هستند اما امکانات دولتی را ندارند به بهترین شیوه، در برنامه‌های دولت که بخشی از آن سازمان زمین‌شناسی است مورد استفاده قرار گیرند.
درباره بخش خصوصی، واقعیت این است که کشور باید در خدمت این بخش باشد زیرا آخرین زنجیره بخش تولید در کشور در اختیار بخش خصوصی است. برنامه ما به عنوان سازمان زمین‌شناسی و یک بخش دولتی، این است که بخش خصوصی را تقویت کنیم، مانعی برای این بخش ایجاد نکنیم و اطلاعات مورد نیاز بخش خصوصی را به طور یکسان در اختیار همه بگذاریم. اکتشافات تفصیلی، تولید معادن و ساخت صنایع پایین‌دستی، جزو وظایف بخش خصوصی است که منجر به اشتغالزایی و تولید در کشور می‌شود.


هم‌افزایی ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هم‌افزایی ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور بیشتر در بخش اکتشافات است. این ۲سازمان علاوه بر اکتشاف، وظایف دیگری نیز دارند اما در نخستین جلسه‌ای که با ایمیدرو داشتیم بر همکاری در بخش مشترک (اکتشاف مواد معدنی) تاکید شد، به طوری‌که از نیروی‌های متخصص سازمان زمین‌شناسی و منابع مالی سازمان ایمیدرو در راستای یک هدف مشترک و واحد استفاده شود و امید است بتوانیم معادن جدیدی را برای بخش خصوصی عرضه کنیم.


آیا استراتژی اکتشاف تدوین شده است؟

استراتژی اکتشاف هنوز کامل نیست. در سال‌های گذشته یک استراتژی برای اکتشاف تهیه شده بود که باید روزآمد شود. به تازگی کارهای جدیدی انجام شده و نقشه‌های آنومالی موادمعدنی تهیه شده که هنوز منجر به تهیه استراتژی اکتشاف نشده است. روزآمد کردن استراتژی قدیمی و تدوین استراتژی اکتشاف جزو اولویت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی است.


روند روبه رشد فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی

تحریم‌های بین‌المللی باعث شد دسترسی معدنکاران و فعالان بخش معدن به تجهیزات و فناوری‌های نوین در بخش معدن به ویژه اکتشافات معدنی مشکل شود اما این پایان کار نبود و دانشمندان و متخصصان ایرانی تلاش بسیاری کردند و توانستند با بومی‌سازی دانش فنی و فناوری در برخی از روش‌های اکتشافی همچون ژئوفیزیک هوایی که نقش مهمی در تهیه اطلاعات پایه برای انجام فعالیت‌های معدنکاری دارد، زمینه پیشرفت در این بخش را نیز فراهم کنند. این اقدامات ادامه داشت تا زمانی‌که با برداشته شدن تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن برجام، امکان ایجاد ارتباط با کشورهای توسعه یافته و پیشرفته در بخش اکتشافات معدنی فراهم شد و مذاکرات و تفاهمنامه‌هایی با سازمان زمین‌شناسی کشوری همچون فرانسه به امضا رسید. این تنها یک نمونه از اتفاقات رخ داده است. اما این همکاری منوط به وجود اطلاعات و داده‌های دقیق از محدوده‌های معدنی کشور بر اساس استانداردهای بین‌المللی است. این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان بخش معدن و همچنین زمین‌شناسانی که به حوزه معدنکاری ورود کرده‌اند، اطلاعات دقیق که بر پایه استانداردهای بین‌المللی باشد، در کشور وجود ندارد. پس لازمه رسیدن به اهداف تعریف شده در بخش معدن، تهیه اطلاعات پایه و دقیق است. یکی از راهکارهای رسیدن به این هدف، داشتن نقشه راه و برنامه‌ریزی دقیق و از پیش تعیین شده برای بخش معدن است و در این زمینه نیز در گفت‌وگوی رئیس جدید سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی به تهیه استراتژی اکتشاف برای معدن و همچنین آمایش سرزمین اشاره شده است که می‌تواند در راستای رسیدن به این هدف باشد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده