به گزارش می متالز، در سالهای اخیر با محدودیت در اختصاص اعتبار عمرانی، اجرای طرحهای اولویتدار مورد توجه قرار گرفت، اما تصمیمهایی که گرفته شد، نشاندهنده دورشدن از نیازهای واقعی و مهمتر مردم و شهر بود. از میان طرحهای اولویتدار قم، طرح مترو از نظر زمانبندی اجرا با تاخیر چندساله در حال ساخت است. این طرح در 2 خط طراحی شده و خط یک آن شامل 2 فاز است. طبق وعده مسئولان شهری، قرار بود فاز نخست خط یک سال گذشته به بهرهبرداری برسد، اما تأمین نشدن به موقع اعتبار و اعمال تحریمها، در تاخیر اجرای این طرح اثرگذار بود.
با این حال، شهردار قم میگوید 1200 میلیارد تومان بودجه مورد نیاز برای خرید 80 واگن به قم اختصاص یافته است. سید مرتضی سقائیاننژاد پیشبینی میکند فاز نخست خط یک مترو که شامل 2/5 کیلومتر است، سال 99 به صورت رسمی به بهرهبرداری برسد.
به گفته معاون فنی و مهندسی سازمان قطار شهری قم، فاز نخست خط یک مترو از ایستگاه قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری و فاز دوم از میدان شهید مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران طراحی شده و در حال اجراست.
سید صدرا قاسمی با بیان اینکه خط یک دارای 14 ایستگاه و 8/14 کیلومتر طول است، میگوید: برای فاز نخست 6 ایستگاه در نظر گرفته شده که ایستگاههای میدان شهید مطهری و میدان قلعه کامکار به صورت 100درصدی مسافر میگیرد و 4 ایستگاه دیگر که بین این 2 ایستگاه قرار دارد، به صورت عبوری خواهد بود. بعد از بهرهبرداری فاز نخست، راهاندازی 4 ایستگاه در اولویت قرار میگیرد.
وی از پیشرفت 55 درصدی مطالعات خط 2 مترو قم خبر داده و اضافه میکند: این خط از پردیسان به سمت خیابان 19 دی طراحی میشود و مطالعات آن پایان سال 99 انجام خواهد شد.
طرح مترو از این نظر حائز اهمیت است که علاوه بر صرفهجویی در وقت و هزینه شهروندان، بخشی از ترافیک آزاردهنده هسته مرکزی شهر را نیز کاهش میدهد.
مدیرکل حملونقل و ترافیک شهرداری قم نیز حجم تبادل روزانه مسافر در فاز نخست را بیش از 23 هزار نفر و در فاز دوم بیش از 30 هزار نفر مسافر عنوان میکند.
سید امیرعباس صفوی با بیان اینکه حدود 5 درصد از آمد و شد مسافر در قم جذب فاز نخست مترو میشود، میگوید: به ازای هر یک نفر 5/1 سفر در روز انجام میشود و با در نظر گرفتن جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری شهر قم، حجم قابل توجهی از سفرهای روزانه توسط مترو انجام خواهد شد.
به گفته وی، با توجه به صرفهجویی در مصرف سوخت و کاهش زمان سفر با مترو، هیچ سیستمی قابل رقابت با این سیستم حمل و نقل نیست.
صفوی میافزاید: نکته مهم دیگر اینکه قطار پرسرعت اصفهان – قم – تهران از بین ایستگاههای مترو میدان بقیهالله و میدان ولیعصر (عج) میگذرد که پس از تکمیل 2 خط مترو، مسافران در چهارگوشه شهر قم با خطوط ریلی ارتباط برقرار میکنند.
اگرچه خط یک مترو قم در حال اجراست، اما وقتی این طرح در اولویت طرحهای عمرانی و ترافیکی قرار دارد، باید از زوایای مختلف مورد حمایت قرار بگیرد تا منافع آن، کام مردم را شیرین کند.