تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۱:۳۴
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۸۸۰۷۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

علت افزایش قیمت پیشنهادی فروش لوکس‌ متراژها

می متالز - عرضه آپارتمان‌های لوکس‌ متراژ در بازار مسکن شب عید در حالی افزایش یافته که قیمت پیشنهادی فروش تعدادی از این املاک با افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی روبه‌رو بوده است.
علت افزایش قیمت پیشنهادی فروش لوکس‌ متراژها

به گزارش می متالز، در ماه میانی زمستان همزمان با شروع مراجعه متقاضیان مسکن به مشاوران املاک برای خرید آپارتمان پیش از شروع سال جدید، معاملات مسکن با رشد ۲۴ درصدی نسبت به دی‌ماه روبه‌رو شد. این وضعیت سبب شده گروهی از فروشندگان آپارتمان‌های لوکس نیز که پیش‌تر موقتا بازار معاملات را ترک کرده و در واحدهای خود را به روی واسطه‌ها و خریداران بسته بودند، به بازار بازگردند. افزایش تعداد آپارتمان‌های ۱۵۰ مترمربع به بالا که نزد بنگاه‌های ملکی فایل شده‌اند نیز گویای همین واقعیت است.

اما بررسی این فایل‌ها نشان می‌دهد در حالی که میانگین قیمت مسکن در تهران در معاملات بهمن ماه نسبت به ماه قبل از آن ۳ درصد رشد داشته، قیمت پیشنهادی فروش آپارتمان‌های لوکس‌متراژ قدری بیشتر و عموما بین ۵ تا ۱۰ درصد نسبت به قیمت آخرین معاملات در همان منطقه افزایش یافته است. تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» به شناسایی دو علت این افزایش قیمت‌های پیشنهادی فروش در املاک لوکس‌متراژ منجر شد؛ آن‌هم در شرایطی که بر اساس رویه سنتی حاکم بر بازار مسکن، عموما قیمت پیشنهادی فروش آپارتمان‌های بزرگ‌متراژ باید به مراتب مناسب‌تر از قیمت‌گذاری آپارتمان‌های نقلی و میان‌متراژ باشد.

علت اول این شیوه قیمت‌گذاری، مشاهده بازگشت گروهی از سفته‌بازان به بازار معاملات مسکن پس از نوسان‌های افزایشی اخیر نرخ ارز است. واسطه‌ها معتقدند برخی از واسطه‌ها به امید کسب سودهای کلان در کوتاه‌مدت نشات گرفته از تغییرات قیمت مسکن به دنبال ادامه افزایش نرخ ارز، در بهمن‌ماه به بازار معاملات آمده‌اند و همچنان در بازار حضور دارند، در نتیجه بخشی از ۱۳ هزار و ۳۰۰ فقره آپارتمان فروخته شده در این ماه، مربوط به معاملات سفته‌بازان بوده است. فروشندگان املاک لوکس نیز با مشاهده این وضعیت قیمت‌های پیشنهادی خود را قدری افزایش داده‌اند تا بدون اینکه آپارتمان آنها اصطلاحا دست به دست بچرخد و منفعتی عاید سوداگران شود، تمام عایدی ممکن را از این معامله از آن خود کنند.

البته علت دیگری نیز برای افزایش قیمت پیشنهادی فروش آپارتمان‌های نوساز شناسایی شده که ناظر بر اصرار برخی فروشنده‌ها به افزایش سطح میانگین قیمت مسکن از طریق «قیمت‌گذاری پرت» است. در حال حاضر بیش از نیمی از عرضه آپارتمان‌های ۱۵۰ مترمربع به بالا متعلق به آپارتمان‌های نوساز و کلیدنخورده است. گروهی از فروشندگان این املاک ابدا قصد جدی برای فروش ملک خود ندارند، اما قیمت‌های پیشنهادی بالا و تقریبا پرت را برای این املاک اعلام می‌کنند تا به این ترتیب بتوانند سطح میانگین قیمت مسکن در منطقه را افزایش دهند؛ هرچند در شرایط اوج رکود و کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن، بعید است به نتیجه دلخواه برسند.

عناوین برگزیده