به گزارش می متالز، روز گذشــته درجریــان داد و ســتدهای گــروه خودرویی، نمادهای ایرانخودرو، سایپا، پارسخودرو، قطعــات اتومبیل ایــران، رادیاتور ایران، فنرســازی زر، ســرمایهگذاری رنــا، مهرکام پــارس، آهنگری تراکتورسازی ایران، ریختهگری تراکتورسازی ایران، مهندسی نصیر ماشین،گروه بهمن و الکتریک خودرو شرق منفی خوردند ودرمقابل تنها نماد نیرو محرکه مثبــت شــد.همچنیــن در گــروه خودرویی طی 69 هزار نوبت معاملاتی،394 میلیون ســهم به ارزش 241 میلیارد تومان مورد دادوســتد قرار گرفت وارزش کل بازار این صنعت بورسی تاپایان معاملات روز گذشته بالغ بر 67 هزارو477 میلیاردتومان شــد. ازسویدیگر، شاخص کلب بورس تهران با کاهش 14 هزارو 805 واحدی درکانال 534 هزارو 379 واحدی قرار گرفت. تلاش برای کنترل رفتارهای هیجانی بازار برخی کارشناســان معتقدند بهرغم این ریســکهای اقتصاد ونیز ریسکهای سیاســی پیش رو، بازار سهام کشور از ابتدای ســال جاری رشد بیش از 200 درصدی راتجربه کرده اســت. اگرچه رشــدت ورم، رشــد قیمت نیمایی ارز و در هفتهها یا خیر نیزرشد بازاری قیمت ارز میتواند چشمانداز سودآوری شرکتها و افزایش ارزش جایگزینی کارخانجات را مثبت نشان دهد، اما به عقیده کارشناسان؛ چشمانداز اقتصاد تا بدین حد مطلوب نیست که جوابگوی رشدهای چند صدهزار واحدی بورس باشد. به نظرمیرسد طی هفتهها یا خیرمسئولان بازار سرمایه نیز چنین دغدغهای داشتهاند؛ افزایش حجم مبنا، ایجاد محدودیت معاملاتی برای کســانیکه بــرای اولین بار کد بورســی گرفتهاند، فارغ ازاین که به لحاظ تکنیکی و نرمافزار ی اعمال چنین محدودیت ها یا امکانپذیر باشد و حتی طرح بحث کاهش محدوده نوسانو شایعات مربوط به افزایــش مالیات دربازار ســهام، ازجمله راهکارهای کنترل سرعت ورود پول به بازار سهام، صفهای طولانی اخذ کد سهامداری و رشــد مداوم شاخص بازار سهام به شمار میرود. با اینحال ،باید از یک سو نقدینگی موجود دربازارسرمایه را افزایش داد وحفظ کرد وازسوی دیگر رفتارهای هیجانی بازار را نیز کنترل کرد.