تاریخ: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۹۴۰۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیر کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد:

"مچینگ" و افزایش واسطه‌گری در بازار

می متالز - به دلیل عمیق نبودن و بزرگ نبودن بازار احتمال تبانی و مچینگ بین تولید کننده و خریدار می‌تواند شکل بگیرد
"مچینگ" و افزایش واسطه‌گری در بازار

به گزارش می متالز، حمیدرضا قاسمی دبیر کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در خصووص مچینگ در بورس کالا اظهار کرد: احتمال رخداد تبانی و مچینگ بین تولید کننده و خریدار می‌تواند شکل بگیرد به این دلیل که عمق بازار زیاد نیست که خریدار و فروشنده یکدیگر را نشناسند به ویژه که عرضه محدودتر هست و مشخص هست که وقتی فولاد عرضه می‌شود فولاد مبارکه آن را عرضه کرده و می‌توانند باهم تبانی کنند. هر بازاری که عمق نداشته باشد احتمال تبانی درآن افزایش می‌یابد. 


وی بیان کرد: تبانی و مچینگ موجب افزایش واسطه گری می‌شود و موجب می‌شود خریدار و فروشنده واقعی به هم لینک نشوند و در نهایت مواد اولیه برای تولید کننده نهایی گران تمام می‌شود و مجبور به خرید از واسطه‌ها می‌شود. 


دبیر کمیسیون توسعه صادرات عنوان کرد: بخشی از مچینگ در اثر ضعف نظارتی شکل می‌گیرد و بخشی از آن نشات گرفته از بازار هست که عمیق نیست و فرایند بورس کالا در کشور‌هایی که به سمت عرضه و تقاضا می‌رود تعیین کننده نیست، اما در ایران انحصار در عرضه وجود دارد. 


قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: بورس کالا باید خود را موظف بداند تا به تولیدکننده‌هایی که در خارج از بورس هستند ونیاز به مواد اولیه دارند عرضه کند و بحث نظارت و شفافیت و بررسی مجدد مجوز افرادی که خریدار هستند و به نام تولید کننده هستند، اما تولیدی انجام نمی‌دهند و فقط خرید و فروش انجام می‌دهند را در دستور کار قرار دهد.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد