پس از اینکه رکود بر صنایع فلزی کشور و بهویژه صنعت فولاد حاکم شد، فعالان این بازار و مسوولان، یکی از راهکارهای خروج از این شرایط را استفاده از بورس کالا عنوان کردند. در واقع بورس کالا با فراهم آوردن روشهای جدید معاملاتی و ابزارهای مالی، امکان معامله آسان فولادسازان را با خریداران بدون دخالت واسطهها فراهم کرد. فولادسازان و خریداران محصولات فولادی نیز از این موقعیت پیشآمده برای خروج از رکود استفاده و با افزایش معاملات خود در بورس کالا، زمینه تدریجی خروج صنعت فولاد را از رکود فراهم کردند. طی هفته جاری، بیش از ۹۲ هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه شد که با توجه به مچینگ بودن نوع برخی از آنها، بیش از ۱۱۲ هزار تن تقاضا صورت گرفت و در این میان حدود ۱۰۴ هزار تن محصول فولادی معامله شدند و به فروش رفتند. در میان محصولات فولادی عرضه شده در هفته جاری حاکمیت
با محصولات تخت است و در این میان حدود ۸۰ هزار تن محصول تخت در بورس کالا معامله شد. شمش بلوم با عرضه ۴۰ هزار تن بیشترین میزان عرضه را به خود اختصاص داد. این در حالی است که انواع ورقهای گرم با ۶۲ هزار تن، بیشترین میزان معاملات را به خود اختصاص دادند. پس از آن نیز شمش بلوم با ۲۴ هزار تن، بیشترین معامله در مورد آن انجام شد.
در میان شرکتهای فولادی حاضر در بورس کالا، شرکت فولاد مبارکه بهعنوان بزرگترین تولیدکننده و عرضهکننده محصول فولادی تخت در بورس کالا بهشمار میرود. این شرکت بیش از ۴۹ هزار تن محصول در بورس کالا عرضه کرد. البته برخی از عرضههای فولاد مبارکه از طریق سیستم مچینگ ثبت میشود و در آن میزان عرضه ثبت نمیشود. با این حال محصولات فولاد مبارکه با تقاضای ۸۰ هزار تنی مواجه شدند که در این میان این شرکت توانست حدود ۷۹ هزار تن محصول را معامله کند و به فروش برساند. شرکت فولاد خوزستان نیز با عرضه ۴۰ هزار تنی شمش بلوم، خود را بهعنوان دومین عرضهکننده بزرگ محصولات فولادی در این هفته مطرح کرد. در مقابل، این شرکت با تقاضای ۳۱ هزار تنی مواجه شد و توانست حدود ۲۵ هزار تن محصول را به فروش برساند. علاوه بر دو فولادساز فوق، شرکتهای ذوبآهن اصفهان، نورد و تولید قطعات فولادی و نیز صنایع فولاد هیربد زرندیه نیز به ترتیب هر یک به میزان ۱۴۴ تن، ۱۰۰۰ تن و ۱۳۲۰ تن به عرضه محصول در بورس کالا اقدام کردند که در این میان تنها ذوبآهن اصفهان موفق شد ۱۴۴ تن سبد مخلوط را معامله کند. در مجموع بهنظر میرسد اقبال خریداران به سمت شرکتهای بزرگ است.