تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۱۱۱۵۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل فولاد هرمزگان در نشست مجمع عمومی سالیانه:

فولاد هرمزگان امسال از ظرفیت اسمی خود عبور می کند

می متالز - جلسه مجمع عمومی شرکت فولاد هرمزگان روز گذشته به صورت آنلاین برگزار و فرزاد ارزانی مدیرعامل این شرکت گزارش منتهی با سال مالی ۹۸ تشریح و برنامه‌های آتی را مطرح کرد.
فولاد هرمزگان امسال از ظرفیت اسمی خود عبور می کند

به گزارش می متالز، ارزانی در این جلسه با بیان اینکه تمام تلاش خود را در راستای توسعه صنعت و شکوفایی ایران با اتکا به حمایت سهامداران برداشته است، ابراز امیدواری کرد، با این حمایت ها در مسیر توسعه فولاد هرمزگان گام های موثری برداشته شود.

 وی گفت: طی یک سال گذشته ۱۶ درصد آورده قابل توجه توسط این شرکت به دست آمده است.

 مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با برشمردن این دستاوردها گفت: دستیابی به رکورد تعداد ذوب و ریخته گری شده روزانه به تعداد پنجاه و در آخرین روز شهریور سال ۹۸ دستیابی به رکورد تولید سالانه تختال به میزان یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۷۱۰ تن در سال ۹۸ کاهش متوسط عیوب تختال در بازرسی گرم از ۱.۸ درسال ۹۷ به ۱.۶۳ درصد در سال ۹۸، کاهش مصرف نسوز از ۷.۴ کیلوگرم به ازای هر تن مذاب در سال ۹۷ به ۶.۹۴ کیلوگرم به ازای هر تن مذاب در سال ۹۸ ، کاهش مصرف الکترود در کوره های قوسی از ۱.۸۸ کیلوگرم به ازای هر تن مذاب به ۱.۸۵ کیلوگرم به ازای هر تن مذاب تولید گریدهای ویژه مربوط به صنایع ماشین سازی، صنایع سنگین، نفت و گاز مخازن، سی ان جی، انجام بزرگ‌ترین شادان سالیانه شرکت فولاد هرمزگان با برنامه ۷.۰۹۱ درصد فعالیت تعمیراتی و ۲۱۰ نفر ساعت کار انجام شده و غیره از جمله دستاوردهای حوزه بهره برداری در سال گذشته است.

وی همچنین به دستاوردها در حوزه تکنولوژی اشاره کرد و گفت: انجام اقدامات لازم برای شروع پروژه های افزایش ظرفیت فولاد سازی از یک و نیم به دو میلیون تن و احداث کارخانه نورد ورق، انجام مطالعات مهندسی و شروع تدوین اسناد مناقصه، پروژه افزایش تولید فولاد سازی از طریق نصب لنس های تزریق اکسیژن، گرافیت و آهک، پروژه افزایش نرخ شارژ مواد به کوره‌های قوس الکتریکی، برگزاری موفقیت آمیز اولین کنفرانس ملی ریخته گری کشور در سال ۹۸، دریافت تقدیرنامه چهار ستاره جایزه ملی تعالی سازمانی و غیره در حوزه مذکور انجام شده است.

وی تصریح کرد، در حوزه دستاوردها خرید فعالیت هایی از جمله تأمین کمی و کیفی موجودی مناسب برای مواد اولیه، خرید اقلام الکترود گرافیکی با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت‌های بازار توسط واحد خرید مواد اولیه، عقد قرارداد و تفاهم نامه های پژوهشی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیل شرایط همکاری های پژوهشی در راستای بومی سازی مواد اولیه و قطعات یدکی، رفع موانع قراردادی تامین برق از شبکه خصوصی و انعقاد قرارداد با بخش خصوصی،  ایجاد مشارکت های ارزش افزا با شرکتهای زنجیره تامین برای فراهم کردن مواد اولیه و غیره صورت گرفته است.

ارزانی به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اشاره کرد و گفت: مطابق این گزارش، شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یکی از برترین تولید کنندگان فولادی توانست بیش از ۷ درصد از سهم تولید خام فولاد کشور را به خود اختصاص دهد و در رتبه چهارم تولید فولاد خام کشور قرار گیرد.

به گفته مدیرعامل فولاد هرمزگان، این شرکت در زمینه تولید تختال و آهن اسفنجی به ترتیب یک و ۱۰ درصد افزایش و همچنین در فروش تختال ۱۲.۶۲ و آهن سنجی ۱۰۰ درصد افزایش نسبت به سال ۹۷ داشته است.

وی افزود:  در زمینه صادرات محصولات نیز افزایش ۴۰ درصدی شاهد بوده ایم.

 وی خاطر نشان کرد، در زمینه افزایش سرمایه شرکت شاهد افزایش ۶۶.۶۷ درصدی از محل سود انباشته بوده‌ایم.

 مدیرعامل فولاد هرمزگان به درآمد سود عملیاتی این شرکت در سال ۹۸ نیز اشاره کرد و گفت: مقایسه سود نشان می دهد در سال گذشته میزان سود عملیاتی شرکت افزایش یافته است.

 وی همچنین برنامه طرح توسعه شرکت را تشریح کرد و گفت: افزایش ظرفیت فولاد سازی از یک و نیم به دو میلیون تن در سال، ایجاد یک واحد ورق عریض به ظرفیت ۱.۲ میلیون تن در سال، ایجاد یک واحد اکسیژن به ظرفیت ۱۰ هزار نرمال متر مکعب در ساعت، احداث سیلوهای ذخیره آهن اسفنجی به ظرفیت ۳۰ هزار تن، احداث تصفیه‌خانه صنعتی واحد احیای مستقیم، ایجاد واحد سولفورزدایی جهت دو واحد موجود احیای مستقیم و یک واحد آتی شرکت از جمله این برنامه هاست.

مدیرعامل فولاد هرمزگان افزود: چشم انداز ما دستیابی به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات فولادی در جنوب کشور با توانایی تولید ۲ میلیون تن فولاد خام و ورق عریض با گرایش به محصولات ویژه و حضور اثربخش در بازارهای صادراتی است.

وی در پایان به برنامه های این شرکت در سال جاری اشاره کرد و گفت: افزایش میزان تولید تختال به یک میلیون و ۵۲۰ هزار تن و عبور از ظرفیت اسمی فولادسازی،  افزایش میزان تولید آهن اسفنجی به یک میلیون و ۶۶۰ هزار تن در سال ۹۹، تبدیل ۱۵ هزار تن نرم آهن اسفنجی به بریکت و استفاده در کوره های فولاد سازی، انجام تعمیرات سالیانه مدول B واحد احیاء مستقیم و  پروژه کاهش مصرف نسوز از ۴.۹۴ کیلوگرم به ازای هر تن مذاب به ۶.۸۴ کیلوگرم به ازای هر تن مذاب بخشی از این برنامه ها عنوان کرد.

ارزانی، تثبیت مصرف الکترود ۶۰۰ میلیمتر در کوره های قوس، فروش ۱.۵۲۰ هزار تن تختال در سال ۹۹ که ۹۰۰ هزار تن بازار داخل و ۶۲۰ هزار تن بازار صادرات اختصاص می دهد، ایجاد مشارکت های ارزش افزا با شرکتهای زنجیره تامین برای تامین پایدار مواد اولیه، طراحی و استقرار نظام مدیریت عملکرد کارکنان و ارتقای مهارت های رهبری سطوح مدیریتی از دیگر برنامه‌های امسال شرکت فولاد هرمزگان است.

وی همچنین در نشست خبری با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

مدیرعامل فولاد هرمزگان با بیان اینکه افزایش سرعت شارژ کوره را در دستور کار داریم و این ظرفیت ما را بالاتر خواهد برد، اضافه کرد: از طرف دیگر تزریق اکسیژن بیشتر به کوره‌ها نیز به دنبال افزایش ظرفیت هستیم.

این دو پروژه در اواخر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و در سال جهش تولید نیز تلاش می‌کنیم که ۵۰ هزار تن به ظرفیت‌مان بیفزاییم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌شده که قطب سوم فولاد کشور در هرمزگان ایجاد شود.

 هدف‌گذاری تولید ۱۰ میلیون تن برای تبدیل هرمزگان به قطب سوم تولید فولاد است. ایمیدرو محور این موضوع است که بتوان از طریق شرکت‌های موجود در منطقه این ۱۰ میلیون تن را محقق کند و با توجه به جلسات خوبی که مستمراً در ایمیدرو در حال پیگیری است، طی دو سه ماه آینده خبرهای مهمی در این زمینه خواهید شنید.

ارزانی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا در خصوص ایفای مسوولیت‌های اجتماعی فولاد هرمزگان در هرمزگان، خاطرنشان کرد: تشریک‌ مساعی خوبی با استان داشته‌ایم، به نیازهای استان توجه داریم و بر پایه رسالت اجتماعی، هر کمکی که توانسته‌ایم را ایفا کرده‌ایم. در موضوع سیل، مدرسه‌سازی، شیوع کرونا، تأمین برخی زیرساخت‌های بهداشتی در استان و ... در صحنه حضور داریم و در سال ۹۹ نیز سعی خواهیم کرد که فعالیتمان بیش‌ازپیش باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به اینکه کرونا هیچ تأثیری بر فرآیند صادراتی ما نداشته است، اضافه کرد: ۶۲۰ هزار تن ظرفیت صادراتی داریم که در ارتباط با هماهنگی شرکت‌های نورد و اسلب عمل می‌کنیم.

 اولویت اول کشور آن است که نیاز داخلی یعنی نوردکاران دچار کمبود نشوند. ما قبلاً برنامه‌های صادراتی بیشتری داشتیم اما بر پایه سیاست‌های وزارت صمت، اولویتمان را تأمین نیاز داخلی قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: برای صادرات ۶۲۰ هزار تن سهمیه صادراتی مشکلی نخواهیم داشت. البته فرآیند صادراتی را محموله به محموله قرار داده‌اند که برای صادرات حتماً مجوز صادر شود. ما تاکنون برای صادرات به مشکلی بر نخورده‌ایم و فرآیند صادرات محموله به محموله و اخذ مجوز برای آن مشکلی تاکنون نداشته‌ایم.

ارزانی اضافه کرد: اولویت جذب نیروی کار در فولاد هرمزگان با نیروهای بومی است. راه‌حل اشتغال تبدیل ثروت به تولید است.

فولاد هرمزگان با توسعه‌ای که در دستور کار دارد به دنبال تبدیل ثروت به حرکتی مولد است و در این راستا از ظرفیت نیروهای بومی استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه افزایش ثروتی که از راه تولید صورت بگیرد، قابل‌ستایش خواهد بود و  ما با کمک فولاد مبارکه به دنبال افزایش تولید هستیم که اشتغال جدیدی را تأمین خواهد کرد که اولویت با نیروهای درون استانی است، عنوان کرد: برای تأمین الکترود هیچ جای نگرانی نداریم و ذخیره مناسبی در این زمینه در اختیار داریم.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد