تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۵۱
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۱۱۳۰۸۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

آهن اسفنجی با محدودیت عرضه روبروست/ با کاهش عرضه آهن اسفنجی عرضه شمش کاهش و قیمت آن بالا می رود

می متالز - کلیه بازارهای داخلی از جمله فولاد تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز است. سطح تقاضای فولادی در بازار داخلی به خصوص در حوزه میلگرد، محدود و کمتر از میزان عرضه است.
آهن اسفنجی با محدودیت عرضه روبروست/ با کاهش عرضه آهن اسفنجی عرضه شمش کاهش و قیمت آن بالا می رود

به گزارش می متالز، ادامه شرایط فعلی بازار ارز، حجم سرمایه سیال را به بخش های سرمایه ای و زود بازده هدایت می کند و شرایط بازار مسکن داخلی را که بازاری دیر بازده است را سخت تر و رکود را تشدید خواهد کرد. کاهش مصرف داخلی به معنای کاهش قیمت نیست هزینه های تولید در حال افزایش است، تفاوت امر در کاهش سرعت چرخش پول در بازار میلگرد است. کاهش سرعت چرخش پول در بازار میلگرد عملا بخش فروش وتولید این بازار را غیر اقتصادی می کند. در این شرایط بازار تیرآهن تنها بازار قابل اتکا و پرسود فولاد ساز داخلی است که با مازاد تقاضا مواجه است. در این شرایط اصلاح قیمت در بازارها کوتاه و در حد چند روز است چراکه با تغییر نرخ ارز همه سطوح ریسک قبل تصرف می شود.

در این شرایط قیمت شمش هفته گذشته روند صعودی داشت که روز شنبه 64169 ریال به طور متوسط قیمت داشت که تا روز سه شنبه به 64675 ریال رسید. معاملات شمش در روز یکشنبه در بورس ابطال شد در حالی که قیمت ها بالا رفته بود. ابطال معاملات شمش ارائه سیگنال به بازار فولاد است که خود را برای افزایش قیمت آماده کند چرا که ابطال معاملات باعث به عقب افتادن تحویل شمش به نوردکارها می شود اما در باطن افزایش قیمت شمش حقیقتی نهفته است که دولت به آن توجه ندارد آن هم سیاست سهمیه بندی آهن اسفنجی است. در شرایط فعلی آهن اسفنجی با محدودیت عرضه روبروست با شروع تعمیرات و محدودیت عرضه برق در فصل تابستان تولید آهن اسفنجی کاهش می یابد. در زمانی که سهمیه بندی نبود بخش بازرگانی با خریدهای خود و عرضه آن در زمان لازم به تعادل بازار کمک میکرد. تولیدکنندگان شمش توانائی خرید آهن اسفنجی در حجم بالا را ندارند با توقف تولید یا کاهش عرضه آهن اسفنجی طبعاً عرضه شمش کاهش و قیمت آن بالا خواهد رفت. در هفته گذشته حداقل قیمت آهن اسفنجی پایه 31500 ریال بود ولی با روند فعلی قیمت محققاً افزایش خواهد یافت که به شمش منتقل میگردد. دو عامل دیگر در بالا رفتن قیمت شمش موثر بودند، اولین عامل افزایش قیمت ارز و دومین عامل افزایش قیمت شمش صادراتی ایران بود که هر روز زمینه ساز بالا رفتن قیمت پایه شمش در داخل می باشد. نباید فراموش کرد که قیمت سنگ آهن به بالای 100 دلار رسیده و امید به کاهش قیمت هم در آینده نزدیک به دلیل محدودیت عرضه از سمت برزیل نیست . با افزایش قیمت نفت کرایه حمل بالا می رود همه این عوامل به افزایش تقاضای شمش و بالا رفتن قیمت آن کمک خواهد کرد.

عناوین برگزیده