تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۴۹
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۱۱۷۸۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

سهم 60 درصدی فولاد مبارکه در معاملات فولاد

می متالز - بازار فولاد کشور هفته‌های نسبتا مناسبی را می‌گذراند و با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، معاملات خوبی از فولاد در بورس کالا رقم می‌خورد.
سهم 60 درصدی فولاد مبارکه در معاملات فولاد

به گزارش می متالز، در این معاملات، فولاد مبارکه و ذوب آهن بیشترین نقش را دارند و بازارگردانی هفتگی بر عهده این 2 شرکت است. هر چند که برخی از عرضه‌های فولادی از سوی این 2 فولادساز، به‌ویژه فولاد مبارکه با تقاضا همراه نبود.

ورق همچنان مهم‌ترین و پرمعامله‌ترین محصول فولادی بورس کالا است. در میان فولادسازان کشور، شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات فولادی، انواع ورق‌ها را تولید می‌کند. در عین حال دیگر تولیدکنندگان، هم کمتر محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و هم اینکه میزان تولیدات آن‌ها کمتر از فولاد مبارکه است. با این وجود اگر محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا در نظر گرفته نشود، رونق چندانی برای این بازار نمی‌ماند و میزان عرضه سایر تولیدکنندگان چندان چشم‌گیر نیست.

در رابطه با عرضه‌های فولاد در هفته گذشته چندین مطلب قابل ذکر است. نخست آنکه قیمت هر کیلوگرم شمش بلوم عرضه شده از سوی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با وجود آنکه برای عرضه زیر 2 هزار تومان قیمت‌گذاری شد، اما در نهایت با رقابت صورت گرفته میان خریداران، قیمت معامله به بیش از 2 هزار تومان افزایش پیدا کرد. ضمن اینکه ورق گرم و ورق سرد فولاد مبارکه نیز در برخی از موارد بدون متقاضی و معامله باقی ماندند. البته روند معاملات محصولات طویل نیز نسبتا مطلوب بود، اما بازارهای دنیا در حال حرکت به‌سمت استفاده بیشتر از ورق هستند. با این حال محصولات طویل، هنوز مشتریان خاص خود را برای کاربرد در ساخت‌وساز و طرح‌های عمرانی دارند.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی هفته گذشته یعنی از 21 تا 26 بهمن ماه با وجود تعطیلی 22 بهمن، 307 هزار تن انوع محصولات فولادی در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 464 هزار تن تقاضا وجود داشت، اما در نهایت 296 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند. ورق گرم، بیشترین عرضه و معامله را به‌خود اختصاص داد و به‌میزان 165 هزار تن عرضه شد که 160 هزار تن آن مورد معامله قرار گرفت. ورق سرد نیز به‌میزان 47 هزار تن از سوی فولاد مبارکه عرضه شد که 42 هزار تن از آن فروش رفت. سبد مخلوط ذوب آهن اصفهان به‌میزان 35 هزار تن عرضه شد که به همین میزان معامله صورت گرفت. تختال نیز از سوی شرکت فولاد خوزستان به‌میزان 20 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 120 هزار تن داشت و تمامی این محصول مورد معامله قرار گرفت. تیرآهن به‌میزان 15 هزار تن و میلگرد نیز در حدود 10 هزار تن مورد معامله قرار گرفت. شمش نیز به‌میزان 4 هزار تن به فروش رفت. ضمن اینکه ورق گالوانیزه و قلع‌اندود نیز به‌ترتیب به‌میزان 5 هزار و 800 تن و 2 هزار و 800 تن معامله شدند.

عناوین برگزیده