تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۵۸
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۱۲۳۷۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

حجم کم واردات مفتول مسی، مانع ایجاد محیط رقابتی میان تأمین‌کنندگان خارجی شد

می متالز - مطالعات بازار واردات مفتول مسی ایران طی 8 سال گذشته، حاکی از نبود تقاضای قابل توجه واردات برای این نیمه‌ساخته مسی است.
حجم کم واردات مفتول مسی، مانع ایجاد محیط رقابتی میان تأمین‌کنندگان خارجی شد

به گزارش می متالز، بیشترین میزان واردات متعلق به سال‌های 1380 و 1391 بود که حجمی بیشتر از یک هزار تن را به ثبت رساند. این حجم از واردات در مقایسه با مصرف ظاهری مفتول مسی در کشور، بسیار اندک است. با توجه به چنین شرایطی، تأمین‌کنندگان خارجی، نقش رقابتی و مؤثری در بازار مفتول ایران بازی نمی‌کنند.

بررسی واردات مفتول مسی ایران طی 8 سال اخیر مؤید عدم وجود تقاضای واردات مفتول در کشور است. ایران بیشترین حجم واردات مفتول مسی را در سال‌های 1389 و 1391 به ثبت رساند که بالغ بر یک هزار تن در سال بود. به استثنای این 2 سال، واردات مفتول مسی به کشور، از سالانه 600 تن تجاوز نکرده است. از آن رو که صادرات مفتول مسی ایران، طی دوره تشدید تحریم‌های بین‌المللی (سال‌های 1391 تا 1394) دستخوش تغییر نشد، انتظار می‌رود که افت قابل توجه واردات در این دوره نیز، به دلیل عدم وجود تقاضای داخلی باشد و نه تحریم‌های بانکی. نمودار 1، آمار واردات مفتول مسی ایران برای سال‌های 1391 تا 1395 را به تصویر می‌کشد.

بررسی تجارت طی 8 سال اخیر نشان می‌دهد که رشد سالانه واردات مفتول مسی بالغ بر 24- درصد بود به‌طوری که کمترین میزان واردات مفتول مسی ایران در سال 1394 و برابر با 19 تن به ثبت رسیده است. در حقیقت، ایران واردکننده مفتول مسی نیست و تنها در 2 سال، شاهد ثبت واردات بیش از یک هزار تن است. بارزترین دلیل وقوع این امر، افزایش برهه‌ای یا دوره‌ای تقاضای مفتول مسی در بازار داخل کشور بود؛ به گونه‌ای که عرضه تولیدکنندگان داخلی قادر به تأمین تقاضای بازار نبود. در نتیجه، شرکت‌های خریدار (مصرف‌کنندگان مفتول) جهت تأمین تقاضای خود و حفظ توانایی تحویل محصول بر اساس قراردادهای فروش‌شان، اقدام به واردات این نیمه‌ساخته مسی کردند.

همانطور که بیان شد و در نمودار 1 قابل مشاهده است، حجم واردات مفتول مسی به ایران، بسیار اندک است. در نتیجه، کشورهای تأمین‌کننده واردات مفتول مسی ایران، عملا رقبای تولیدکنندگان داخلی محسوب نمی‌شوند. از سویی، حجم کم واردات، مانع ایجاد محیط رقابتی میان کشورهای تأمین‌کننده می‌شود. با وجود حجم اندک واردات مفتول مسی و تأثیر قابل چشمپوشی آن بر بازار ایران، کشورهای متعددی، فروشنده این نیمه‌ساخته مسی بودند. از این میان، امارات متحده عربی مهمترین تأمین‌کننده مفتول مسی ایران طی سالهای 1389 تا 1392 بود که متوسط سهم 99.1 درصدی از واردات ایران طی سال‌های مذکور را تشکیل می‌داد.

علاوه بر امارات، کشورهای آلمان و ترکیه نیز، سهم قابل توجهی از واردات مفتول مسی ایران را در دست داشتند؛ اگرچه واردات از این کشورها، به طور پراکنده صورت گرفته بود. آلمان، ترکیه و یوگوسلاوی، بزرگترین تأمین‌کنندگان مفتول مسی ایران طی سال‌های 1394 تا 1396 بودند. گفتنی است که حجم واردات این نیمه‌ساخته مسی به ایران طی سال‌های 1394 تا 1396، کمتر از 50 تن بود. طی 2 سالی که ایران بیشترین میزان واردات مفتول مسی را به ثبت رساند، یعنی سال‌های 1389 و 1391، امارات متحده عربی، سهم به ترتیب 100 و 97.2 درصدی از تأمین واردات کشور را در دست داشت.

با بررسی جزییات واردات مفتول مسی به ایران طی بازه 8 ساله 1388 تا 1396، می‌توان چنین اذعان داشت که ترکیب تأمین‌کنندگان تقاضای وارداتی مفتول ایران، نه از نظر تعداد و نه از منظر سهم، برابر نبود. علت اصلی این امر، سطح بسیار پایین تقاضای وارداتی مفتول مسی ایران است؛ به گونه‌ای که در برخی سال‌ها (به ویژه در سال‌های اخیر) به کمتر از 50 تن در سال کاهش یافته است. در چنین شرایطی که بازار از اندازه بسیار کمی برخوردار است، عملا کشور مشخصی در بازار مفتول نقش بازی نمی‌کند.

عناوین برگزیده